Sida 63 av 124
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör dec 08, 2012 7:26 pm
av Robin Olivi
M7 verkar användas en del i moppevärlden. Annars tror jag aldrig jag stött på de.
http://www.racing-planet.se/reservdelar ... 1309_11323" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör dec 08, 2012 7:31 pm
av Pimpolainen
haha du är inte den första och sista som svetsar flänsarna felvridna...
en annan klassiker är ju att svetsa in jordkabeln men den erkänner man inte!
ser asbra ut du!!! känns som allt blir betydligt mer flödesvänligt...
motorn kommer nog gilla det här med större agg mer än den andra astma-installationen! =)
gick ju jävligt bra innan men nu kommer den nog slå loss hjulen ännu oftare!!

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör dec 08, 2012 8:08 pm
av fugazi
Daniel-635 skrev: ...Hatkärleken till Biltema fortsatt, deras aluminiserade avgas delar är mög att svetsa i ...
Har för mig om att det va nån som påpekade att "Ang. Feltemas rör. är man bara "duktig" och slipar bort ytbehandlingen på dem går det bra att svetsa med Mig/Mag i dem".... ELLLEEER HUUUR????
Ser jävligt bra ut iaf!

BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör dec 08, 2012 8:23 pm
av jonas landin
Tycker det går rätt bra å svetsa i biltemarören utan å slipa nått på dom, fördelen e ju att dom är behandlade och inte rostar lika snabbt som "simonsrör"!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör dec 08, 2012 10:39 pm
av torpis
Om jag nu inte är helt ute och cyklar så kryllar en Volvo vitmotor av M7:or. Men den räknas kanske som moped å andra sidan

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör dec 08, 2012 10:50 pm
av Kadett4wd
sitter även på vw audi i topplocken, överfallen till kamaxlarna.
Zundapp cylinderbult
opel fwd tryckplattan.
några exempel på m7
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör dec 08, 2012 11:20 pm
av erikjakan
bmw m50 har m7 mutter till insuget!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön dec 09, 2012 3:23 pm
av j björk
Slipa rören med scotch brite krull på slipmaskinen.
Då kan man hänga på ordentligt så det blir rent, utan att avverka nämnvärt på materialet

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån dec 10, 2012 9:04 pm
av Daniel-635
OJ, mycket snack om m7
Men det visar sig att Biltemas V-Bands klämma inte har m7 heller, utan diametern är ca. 6,2 så antagligen är det en 1/4" UNF
Nu är den dock "Justerad" till M6 !
Jonas, min Scotch brite dog häromdagen, när jag skulle frächa upp ett gammalt tråg.
Så jag fick fortsätta med Nylon borsten, bra för oljetråget dock då Nylonborsten gav bättre resultat.
Ang. böjarna.
Två av böjarna verkade ha mer/tjockare ytbehandling, det jag svetsade sen till Luftintaget gick tom. att Tiga direkt på alu. ytan ?
Men jag håller med att livslängden på obehandlade rör är kass, även om man försöker lacka dem.
EDIT:
Pontus, ja nu är det nästan "Raka rör" överallt, utom grenrören.
Haha svetsa in jordkablen, den har jag inte provat ännu

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön dec 16, 2012 5:05 pm
av Daniel-635
Lägger upp lite bilder så det ser ut som att det hänt lite i helgen, även om allt är gjort tidigare i veckan.
Fäste för avgastemp givare, har även svetsat in en M8 mutter i kollektorn där man kan ta Avgastryck.
Y-Rör från turbo aggregaten, väldigt likt det gamla röret, men ändå så olikt att det vart lika arbete att göra ett helt nytt.
Övriga tryckrör kommer att återanvändas, ska bara plugga hålet för dumpventilen.
Nu kommer det jobbigaste i hela detta projektet, att få till alla smårören med olja och vatten, pump för retur olja mm.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön dec 16, 2012 7:49 pm
av erikjakan
Snyggt!
Men varför tar du inte avgastempen i en av kollektorerna? Tankar bakom placeringen?
MVH Erik
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån dec 17, 2012 7:04 am
av robban
Man vill försöka ha avgastempen så nära toppen som möjligt för att det ska säga en något.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån dec 17, 2012 7:36 am
av Kadett4wd
ja nere vid turbon har det mindre betydelse... alu smälter långt innan inconel

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån dec 17, 2012 12:10 pm
av Daniel-635
Precis som föregående skriver.
Dessutom hade jag den monterad där innan, och då vill man ju gärna jämföra mot samma värde och placering.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: lör dec 22, 2012 8:07 pm
av Daniel-635
Y-Röret klart.
Förlängde Gashylsan på TIG brännaren med ett Kopparrör för att kunna svetsa 120mm in i 2,5" röret där de båda 2" rören möts.
Jag har lossat ner det gamla oljetråget, efter många om och men, vem kunde tro att Kylfläktar generator och servopump behövde lossas för detta
Till min förvåning ser jag att det tråg jag kört med, från en 2,8 motor inte har det skvalp plåtar som sitter i det tråget som jag nu ska montera.
Anledningen till trågbytet har mest med oljereturen att göra, men detta är ju en välkommen bonus.
Passar även på att tipsa om lite Julpyssel.
För någon månad sedan gjorde jag om en gammal m30 avgasventil till Öl öppnare
Definitivt mer rolig än praktisk, men ändå
