Sida 63 av 85

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: lör feb 18, 2012 10:07 pm
av Gustav
Man kanske inte ska glömma en sak...
Vart åker E85 ner i oljetråget? Kolvringarna....

Vad är det för honing på blocket, vad är det för ringar, vad är det för ringgap?

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: lör feb 18, 2012 10:14 pm
av Kadett4wd
exakt...
Stresshening och kanske så trångt gap man törs sig på.
Eller rent av 2a ring från total seal.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: lör feb 18, 2012 10:45 pm
av Jens Gustavsson
Gustav skrev:Man kanske inte ska glömma en sak...
Vart åker E85 ner i oljetråget? Kolvringarna....

Vad är det för honing på blocket, vad är det för ringar, vad är det för ringgap?
det är ju ett fint block :roll: bara 0.09 mm ovalt och fina 30K mils kolvar + väldigt tunna cylinderväggar.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: lör feb 18, 2012 10:49 pm
av Jonas Ohlsson
hej.
dom som har kört med trasig toppackning vet att vatten och olja blandar sig under drift. mina lager har sett likadana ut som dina utan e85, jag tror på för lite lagerspel eller för kall olja.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: lör feb 18, 2012 10:52 pm
av Gustav
Och vad tycker std B21 ringar om 8800rpm... funkar dom över huvud taget eller leker dom marackas i ringlandet? ;)

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: lör feb 18, 2012 11:08 pm
av Jens Gustavsson
jonas ja det är frågan om det kanske är för lite olje flöde ändå och då kan för lågt olje tryck hjälpa till också men bäst är nog att öka spelat mot 0.8-0.10mm.

gustav ja det fungerar nog inte så bra på 7500+ varv man kan se det på vevhus flödet också.

gustav kan man i mickes maskin polera nån hundrig eller två mer spel? veven ligger hos gunnar nu för balanserig men det skulle inte göras förens mot slutet av veckan tror jag.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: lör feb 18, 2012 11:22 pm
av Erland Cox
Ska du köra med Mongo veven?

Erland

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: lör feb 18, 2012 11:44 pm
av Jens Gustavsson
jo den såg helt ok ut tyckte gunnar han tyckte man kunde varva några hundra varv mer med den innan man kommer till de destruktiva varvtalen :thumbright:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: lör feb 18, 2012 11:48 pm
av Gustav
Det borde gå utmärkt!
Slå micke en signal bara... Gunnar har ju en hel del erfarenhet av lagerspel i volvo oxå.. :)

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 12:15 am
av robban
Jo men hur tät motor har du haft då jens? Du säger ju själv att den är folkrace byggd med biltema honing. Det går fort att man få sprit i oljan när man har en otät motor. Skadorna ser nämligen precis ut som etanolskador, ev med lite lite spel och varm olja, Vad har du haft för oljetemp och lagerspel?

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 12:43 am
av Jens Gustavsson
olje temp ca 85 grader och spel 7-8 hundrigar. jag bruka köra upp vatten och olje temp mot +100 ibland (kok punkt 115) innan jag stänger av sen lägga locket på ventilkåpan på sidan så det får vädra ur lite.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 1:10 am
av Linkansg1
Ok...En liten sammanfattning?Jens varvar 8800rpm men vevlagren ser ut som skit och några kamaxlar går av p.g.a extrema cyl.tryck.Vad jag förstår slipas en ny kam med kortare tider och mindre lyft upp?Som Jens säger skall kompenseras med mera laddningstryck.Vevlagren från dynokörningarna ser inte bra ut men oljan som används är det inget fel på,det är en jättebra olja.Det verkar som spriten kommer ned i tråget p.g.a ovala cylindrar och biltemahoning.Det har gjorts en ny vevaxelmodifiering som skall möjliggöra ytterligare varvtalshöjning,kanske 200 rpm eller liknande.Vi pratar nu närmare 9000rpm.Men Jens vill ha bra vrid i botten,för att kunna stalla turbinen för snabba starter.Kan man säga att jag har förstått det hela eller har jag missat något?

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 1:18 am
av knotan
typ så , skrattretande....bra litereffekt, men vad gör det i verkligeten =???

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 1:56 am
av Toffe
Montera en torrsump så är problemet borta! På stenströms gamla motor vi har finns det loggar på 10.000rpm å 3kilo ladd. Lagerspel 8/100mm! Lagren såg ut som nya på maskin då vi rev den! Dock så va blocket 14/100mm ovalt på minsta stället.

Ja tror inte du kan varva så mycket med en orig pump helt eneklt, ni som gillar å räkna å simulera en jävla massa! Simulera en pump å se vad den flödar på 9000rpm! Annars så lär du sänka varvet och bygga en effektivare motor med lägre varv helt enkelt!

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 1:58 am
av The
Jens Gustavsson skrev:olje temp ca 85 grader och spel 7-8 hundrigar. jag bruka köra upp vatten och olje temp mot +100 ibland (kok punkt 115) innan jag stänger av sen lägga locket på ventilkåpan på sidan så det får vädra ur lite.
Är inte 85 graders oljetemp i lägsta laget för maxbelastning? Enligt Graham Bell bör oljetemp ligga mellan 95-110ºC iaf.