Turbo BelAir.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Liten tanke bara, när du ändå är i tankbyggandet!
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=89478
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=89478
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Bygget går framåt, laddluftkylaren är svetsad.

Rejäl pjäs, väger hela 26kg.

Tryckröret mellan kylet och spjällhuset görs när växellådan är på plats.

"Elbowen" ska svetsas under veckan.
Sponsringen från "privat" personer är nu uppe i hela 18250kr, får tacka Erland Cox för idén
Rejäl pjäs, väger hela 26kg.
Tryckröret mellan kylet och spjällhuset görs när växellådan är på plats.
"Elbowen" ska svetsas under veckan.
Sponsringen från "privat" personer är nu uppe i hela 18250kr, får tacka Erland Cox för idén

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 74
- Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
- Ort: Stavanger/ Klepp NORGE
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Skal du ha et feste til IC'n bunn. Den kommer sansynligvis til å vibrere slik festene går av ? Bare en tanke.....
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Rullade till plåtar med svetsade sidor, är 5mm gummimatta mellan tank och fästen.
Så laddluftkylaren vilar mot dom.

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 74
- Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
- Ort: Stavanger/ Klepp NORGE
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Ser bra ut det, ble litt bekymret....
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Elbowen svetsad och planad, borrade och gängade 4st 1/4" hål för vaccumanslutningar
Passade på och skruvade fast soppa regulatorn i elbown

Ska börja med insuget ikväll, blir och fräsa hål för spridarhylsorna.

Passade på och skruvade fast soppa regulatorn i elbown


Ska börja med insuget ikväll, blir och fräsa hål för spridarhylsorna.

- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
T-shirts ska tryckas, Paul Hurley har ritat trycket.
Kommer ta emot beställningar slutet av januari när jag får hem T-shirtsen.

Kommer ta emot beställningar slutet av januari när jag får hem T-shirtsen.

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
De her blir mycke bra!
Är larry larsons s10 med på drag week 2016? Då måste du skruva upp rejjelt så du hinner ikapp!
Är larry larsons s10 med på drag week 2016? Då måste du skruva upp rejjelt så du hinner ikapp!

Daniel Krüger
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Vet inte om Larry Larsson kommer att köra med pickupen nästa år.
Han körde i för sej i helt annan klass
Datumen och platserna blev släppta idag
Bara och börja planera resorna över dit.
http://www.hotrod.com/events/drag-week- ... announced/
Han körde i för sej i helt annan klass

Datumen och platserna blev släppta idag

Bara och börja planera resorna över dit.
http://www.hotrod.com/events/drag-week- ... announced/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Skönt med långledigt då hinner man med lite mer i garaget.
Köpte färdiga fuelrails, men dom passade inte alls, spridarna hade hamnat precis mellan insug och topp.
Så fräste insuget med samma mått mellan yttre kanalerna som på fuelrailsen.
Blev lite manuellt vevande.

8st 22mm hål klara

Fuelrailen cnc-fräste vi av Aeromotive material.
BMW Bosse svetsade sedan ihop allt.


Köpte färdiga fuelrails, men dom passade inte alls, spridarna hade hamnat precis mellan insug och topp.
Så fräste insuget med samma mått mellan yttre kanalerna som på fuelrailsen.
Blev lite manuellt vevande.

8st 22mm hål klara

Fuelrailen cnc-fräste vi av Aeromotive material.
BMW Bosse svetsade sedan ihop allt.

- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Tänkte att en reserv turbo till Dragweek vore bra.
Råka visst köpa tre s491
Dom två lätt begagnade kan ju vara bra till nästa projekt

Råka visst köpa tre s491

Dom två lätt begagnade kan ju vara bra till nästa projekt


- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Blev och tillverka fäste för kamsynkgivaren idag.
Givaren är från BMW m54.

Kamdrevet är en CompCams justerbar, blev en längre bult som givaren ska känna av.
Ska köpa 12.9 UNF 1/4" bult och mutter nästa vecka. Blir även ARP kamdrevsbult.

1.5mm spel mellan hallgivaren och bultskallen.

Givaren är från BMW m54.

Kamdrevet är en CompCams justerbar, blev en längre bult som givaren ska känna av.
Ska köpa 12.9 UNF 1/4" bult och mutter nästa vecka. Blir även ARP kamdrevsbult.

1.5mm spel mellan hallgivaren och bultskallen.

- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Liten uppdatering på vad som händer i garaget, har rivit hela framvagnen.
Blästrat länkarmar och boxat in dom undre. Blästrat mycket annat med.
Blev plulverlack på länkarmar, kränghämmare, fjädrar mm, vissa delar våtlackades.
Blev nya bussningar, leder, ny servosnäcka med elservopump istället för den manuella.
Ska börja imorrn med att borsta och slipa rent ramen från torpedvägg och framåt, kanske blir ihop montering av framvagnen till helgen

Har lyckats få in hela 41.000kr i spons till Dragweek
Blästrat länkarmar och boxat in dom undre. Blästrat mycket annat med.
Blev plulverlack på länkarmar, kränghämmare, fjädrar mm, vissa delar våtlackades.
Blev nya bussningar, leder, ny servosnäcka med elservopump istället för den manuella.
Ska börja imorrn med att borsta och slipa rent ramen från torpedvägg och framåt, kanske blir ihop montering av framvagnen till helgen

Har lyckats få in hela 41.000kr i spons till Dragweek

- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Jimmy, du använde årminstone tidigare den här:
https://shop.vems.hu/catalog/differenti ... p-127.html
Nu hade jag tänkt montera en sån men upptäcker att VEMS har lagt till lite text:" Not recommended for fuel system pressure."
Har du eller någon annan haft bekymmer med dom här på insprutningen?
https://shop.vems.hu/catalog/differenti ... p-127.html
Nu hade jag tänkt montera en sån men upptäcker att VEMS har lagt till lite text:" Not recommended for fuel system pressure."

Har du eller någon annan haft bekymmer med dom här på insprutningen?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.
Har kört sådan till bränsletrycket ca.2000mil och det har fungerat bra, givarna kan troligen spricka om man drar åt dom på fel sätt.
Enligt Emil så ska givaren inte ligga neråt , så göra fäste så den ligger lite upprätt gör givaren mer långvarig.
Enligt Emil så ska givaren inte ligga neråt , så göra fäste så den ligger lite upprätt gör givaren mer långvarig.