Ibland undrar man varför man inte bygger med högt placerad enkelturbo... på en motor med bra möjlighet till oljeretur...
Pumpen för retur oljan ger mig snart nervsammanbrott, därav att det är en massa text i detta inlägget.
För att öka livslängden på pumpen hade jag tänkt att använda ett motstånd till kylfläkt, så den går på ett lägre varvtal.
Provkör med "Garage kall" 20w/50 Olja, och inser att sirap ska man inte pumpa med den pumpen.
Pumpen orkar knappt runt med motståndet inkopplat, och får ca. 4 Volt samtidigt som motståndet håller på att brinna upp, ström ca. 10A.
(Även med Systemkamera kan man klanta sig, och få focus på bänken)
Eftersom flödet blev så lågt vart det knappt tryck alls efter pumpen, så Oljetrycksgivaren efter pumpen jag ville ha kommer ej att funka.
Provade att köra utan motståndet så Pumpen fick 13,5 Volt, detta resulterade i 25A i ström
Det kommer den inte hålla för
Dessutom börjar man fundera på hur mycket olja det kommer ifrån de båda aggregaten, GT17 verkade flöda som en Kaffebryggare vill jag minnas
Nåja efter en massa slabbande med både vatten och 20w/50 olja för att simulera olika Viskositet.
Mätandes både spänning, ström och oljeflöden bestämde jag att prova med betydligt kortare slangar.
Då sjönk strömmen rejält, att korta slangarna ca. 40cm och ha oljan i nivå med pumpen gjorde ca. 10A i ström på kall 20w/50 Olja.
Jag bestämmer att det måste funka, jag kör dessutom med 5w/50 Syntet olja numera.
Man får helt enkelt kolla oljeflöden och nivåer samt ström till pumpen när motorn är uppstartad.
Så nu sitter pumpfan där iallafall, och funkar det inte så bli ombyggnation. (Vilket knappt går då ni ser vad med plats som finns)
Pumpens fäste är alltså svetsat i motorfästet.
Hur oljan ska komma från aggregaten till pumpen är inte helt klart ännu, men det blir nog en liten reservoar eller två, i kombination med en luftnings slang av något slag.
Fler och mer special grejor alltså...