Sida 64 av 85

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 8:38 am
av Kadett4wd
är lite beroende på olja kanske?
men.. har man 80 grader i tråget har man INTE det ute vid lagren.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 8:46 am
av Kökarmicke
Exakt den diskussionen om oljetemp hade jag med en hojjåkare igår. Luftkyld motor. Han hade ungefär 108gr i oljetemp när han körde å de va perfekt menade han. Mätt i kanalen mellan pumpen och in i motorn då. Vad tror du du har i lagret frågade jag :whistle:
Jag brukar inte titta så mycket på tempmätarn i min bil, jag ser mer på oljetrycket på tomgång. När jag har 3bar stabilt på tomgång vet jag att jag har arbetstemp å då kör jag, mätt med en rejäl vätskefylld manometer i panelen, ingen skitmätare med sändare å kabel

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 9:32 am
av Andreas Arthursson
Det är betydligt billigare att byta olja efter varje tävling än att renovera motorn. Så har jag gjort på alla ls maskiner och har aldrig behövt byta lager.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 9:44 am
av Kadett4wd
Jonas Ohlsson skrev:hej.
dom som har kört med trasig toppackning vet att vatten och olja blandar sig under drift. mina lager har sett likadana ut som dina utan e85, jag tror på för lite lagerspel eller för kall olja.
ja de 'blandar' sig.. det blir en emulsion.
Skulle de blanda sig på riktigt blev det inte en grumlig vätska.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 9:48 am
av Kadett4wd
Andreas Arthursson skrev:Det är betydligt billigare att byta olja efter varje tävling än att renovera motorn. Så har jag gjort på alla ls maskiner och har aldrig behövt byta lager.
Jajjemän, kan inte annat än hålla med.
En enkel fungerande försäkring.

Kanske är ett känsligt ämne då han är sponsad på en olja som ska fungera...(men kanske inte gör det)
Därav letar fel på andra håll.
Väljer att ha skygglapparna på liksom.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 9:53 am
av Toffe
Andreas Arthursson skrev:Det är betydligt billigare att byta olja efter varje tävling än att renovera motorn. Så har jag gjort på alla ls maskiner och har aldrig behövt byta lager.

Oljan är väl dyrare än Jens grejer, de verkar ju inte få kosta nått utom tid! Det som är det dyraste som finns ;)

Skall du verkligen åka med den vevaxeln?

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 10:58 am
av Roger Berglund
Kadett4wd skrev:
Jajjemän, kan inte annat än hålla med.
En enkel fungerande försäkring.

Kanske är ett känsligt ämne då han är sponsad på en olja som ska fungera...(men kanske inte gör det)
Därav letar fel på andra håll.
Väljer att ha skygglapparna på liksom.
Han är sponsrad av Lube-tools sweden ab i sävar.
och visst han får byta olja hur ofta han vill det är inte direkt upp till oss.

vi ville att han skulle göra en riktig hårdkörning för att se vad oljan klarade av .

tydligen så såg lyftarna , kamaxeln ut som ny , tidigare haft små problem med det vad jag har förstått?. ( rätt mig om jag har fel )
sen ser väl ramlagrena helt ok ut men vevstaks lagrerna ser för djävliga ut. ?

Sen är det väldigt lätt att skylla på oljan, vi vill ha fram alla olika faktorer som gör att det kanske inte är oljan som är boven i dramat innan vi ber Ron Coleman på Cougar i London att göra en ny formulering.

Sen är det väl inte helt schysst att prova en riktigt bra olja på en folkrace motor som vissa här hävdar?.

Mvh Roger

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 11:13 am
av Kadett4wd
du missförstod mig.
Jag skyller inte på oljan.
Men kanske ska det bytas oftare för att dessa problem inte ska uppstå.

Som jag ser det, det är 'överhettningsskador' på lagren.
Massvis med info finns på nätet för den som vill leta om hur man löser en del av problemen.
Men i slutänden är rekomendationen : byt oftare.

ett tips är att leta på Sydamerikanska forum, där har de åkt E85 långt mycket längre och mera än oss.

Etanol ÄR korrosivt mot aluminium, det vet vi.
Hur korrosivt är det mot Babbitt?

Sen ett väldigt hett tips är 'skjuvningen' av oljan som skapar oljebärigheten.
vatten har MYCKET sämre skjuvningsegenskaper.
varav man mister styrka i oljefilmen.

E85 har som bekant ett ämne som gör att bensin och alkohol kan blanda sig.
Vill bestämt tro att detta gör att eventuellt en liten mängd E85 i tråget tillåter vatten att blanda sig i oljan.
Inte perfekt blandat, men så pass att det är en gränsgång mellan blandat och emulsion.
Det för med sig vatten in i lagren hur som helst.

Om man häller olja och vatten i en skål och rör om blir det juh en sörja, men som skiktar sig efter ett tag.
jag har råkat få vatten i oljan som var 'smittad' av e85, den oljan hällde jag i en hink, över ett halvår senare hade det inte skiktat sig.

Problemet stirrar oss rakt i ögonen men vi tittar undan.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 2:01 pm
av Kadett4wd
Svaret finns på bilden här:
Bild

Som det ser ut iaf,, oljan på kamaxeln ser lagomt grumlig och sörjig ut.
Mao vatten i oljan.

Som sagt det stirrar oss i ögonen...

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 2:20 pm
av Jens Gustavsson
det rinner ned på kammen då man lyfter på toppen på B20 motorn ibland då blocket är svårt att tömma.

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 2:41 pm
av Linkansg1
Å andra sidan,hur mycket olja kommer från pumpen när kammen ser ut så där?Fast motorn kanske slutar snurra direkt?

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 3:23 pm
av Kadett4wd
aha det blir denna emulsion omgående det rinner ned på kamaxeln?

nejdu...

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 7:45 pm
av dsimila
Hur stort oljetryck behövs när man varvar en b20 över 8000?
Oljan måste ju pressas in mot mitten av den vevaxeln för att nå ut till vevstakarna.
Oljan slungas sedan ut till vevstakarna. Vad händer om flödet inte räcker till. Sugs det in luft i vevaxeln då?
Varför blir det inte E85 skador på ramlagrena?

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 7:50 pm
av peppe
Lagren såg ut så där i M20in, den bruksade vi mycket med, alltså mycket kallstart där den går fett, korta turer.

Vi konstatera att det måste vara E85 skador pga. sprit i oljan, då man inte kokar ur oljan dessa korta turer. Körde man skiten ur den såg man direkt att det blev mycket "vatten" i vevhusburken.

Den varvades närmare 9k om det har något med saken att göra, men ser att många hängt upp sig på varvtalet.

Mvh

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Postat: sön feb 19, 2012 7:53 pm
av Kadett4wd
Har ägnat en stund i kemistudier och vad som sker.
Etanol kan när det kommer i kontakt med vatten(och värme) bilda 'formic acid', med andra ord myrsyra.
Denna myrsyra är starkt frätande på olika metaller.

Därav jag kan se att om en E85 motor stått stilla länge så kan det ha rostat precis ovanför eller vid kolvringarna.
Att koka bort myrsyra så måste man upp över 103grader.
Ställen där det inte kan kokas bort som i lager till exempel(när oljan slutat cirkulera) kan vi få korrosionsangrepp.

Nån som borde kunna svara bättre på detta är Janne Lundin då jag bara skummade igenom infon jag fick fram.