Sida 64 av 87
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: mån jan 07, 2013 7:24 pm
av Robin Olivi
Skall du ha dubbla spridare eller funderar du bara på placering?
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: mån jan 07, 2013 7:35 pm
av Tegheim
Det började med att jag la in spridaren i rotorhuset för att jag tyckte det kunde bli bra. Röret med spridaren i hade jag sedan innan då jag hjälpte en australiensare med en cad-fil tidigare i höstas.
Jag ska ju köra sugmotor, så jag kommer inte behöva mängder med sås, men en mindre primär-spridare för bättre tomgång kan vara bra.
Jag bara spekulerar!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: mån jan 07, 2013 8:34 pm
av Robin Olivi
Ballare att ha dom uppe i trattingången om du inte ska ha plenum.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: mån jan 07, 2013 10:08 pm
av Tegheim
ballare, eller bättre?

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: mån jan 07, 2013 10:34 pm
av Karl Buchka
Vad blir det för spjäll? Blad, rull, eller slid?
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: tis jan 08, 2013 6:48 am
av Tegheim
Jag tror jag kommer köra på helt vanliga blad-spjäll. rulle och slidspjäll är kanon på full gas, medans vanliga är lika dåliga jämt

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: tis jan 08, 2013 6:56 pm
av Robin Olivi
Tegheim skrev:ballare, eller bättre?

Hehe så långt sträcker sig inte min motorkunskap men det verkar ju sitta på en del fräna motorer.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: tis jan 08, 2013 7:20 pm
av Tegheim
Detta är bara ideer...

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: ons jan 09, 2013 6:37 pm
av Tegheim
Medans fräsen jobbar bakom mig, gjorde jag ytterligare en rendering... Förlåt

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: ons jan 09, 2013 6:55 pm
av Tegheim
Känns lite surrealistiskt att fräsa sina egna "motorblock"... Men det är kul, och kusligt...

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: ons jan 09, 2013 8:31 pm
av Eldon
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: ons jan 09, 2013 8:58 pm
av subw000fer
Inte för att va sån, men det känns som att en 142 kaross inte "räcker till" riktigt för att framhäva bygget.
Visst lär du väl modda den men du kan väl inte göra billet-skärmbräddare?
Elllleeerr? "kan inte" verkar ju inte vara en term du använder ofta!
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: lör jan 12, 2013 2:24 pm
av AntonD
det blir ju en så jävla grym å välbyggd sleeper
lite motivation?
https://www.youtube.com/watch?v=LaC19p4Avp4
Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: lör jan 12, 2013 6:53 pm
av Tegheim
Idag har jag gjort fixturen till rotorhusen. Denna fixtur passar även alla andra motordelar i en Mazda-13B-motor. Så jag kan modifiera originaldelar om jag så önskar.
Fixtur som styr på hålen i bordet på maskinen. Samt nersänkta bultar för att inte vara ivägen för mig själv med spännjärn.
Testar så att det blev rätt hålbild med ett originalhus.
Och ett av de nya husen i fixturen. Nu kan det roliga börja!

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus
Postat: lör jan 12, 2013 10:33 pm
av Karl Buchka
Ska bli spännande att se resultaten av bearbetningen!
