Lönnmördarcupén
Japp, ska dit tis-torsd.
Det är sant, han verkar dessutom rätt vass på datorer.
Men då skulle jag nog behöva ha med mig mätaren+klippa loss kontaktstycket så man kan koppla in den.
Jag tror (nu igen
) att det ska vara löst tills dess
Nu tror jag att jag har fått ordning på EGT:n, nu får jag kalibreringen att stämma.
Dock har jag inte provat i verkligheten..
Nu är det bara utgången som inte fungerar
Väljer jag 5, som ska vara 0-5v får jag inget på kabeln ut.
(motorn avstängd, =jättehög lambda=5v)
Men väljer jag 4, som är en egenkomponerad kurva får jag 5v ut.
Då har jag ställt alla lägre värden på 0=0v, höga värden på 255=5v.

Det är sant, han verkar dessutom rätt vass på datorer.
Men då skulle jag nog behöva ha med mig mätaren+klippa loss kontaktstycket så man kan koppla in den.
Jag tror (nu igen


Nu tror jag att jag har fått ordning på EGT:n, nu får jag kalibreringen att stämma.
Dock har jag inte provat i verkligheten..
Nu är det bara utgången som inte fungerar

Väljer jag 5, som ska vara 0-5v får jag inget på kabeln ut.
(motorn avstängd, =jättehög lambda=5v)
Men väljer jag 4, som är en egenkomponerad kurva får jag 5v ut.
Då har jag ställt alla lägre värden på 0=0v, höga värden på 255=5v.


Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Exakt vilken firmware har du kört in i mätaren?
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... tageOutput
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... tageOutput
Note: round_2007-04-25 or newer firmware required for this mode to work
vout_conf=5 0..5V is
* linear 0.68 .. 1.36 lambda
* AFR 10-20 on gasoline
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag kör 2008-02-13 (eller därikring, den som är från 2008 iaf.) Enl. vad jag sett på vems uk forumet ska ju den fungera.
Jag har iaf. lagt in en egen kurva nu, det verkar ok så här långt iaf.
(har inte startat ännu)
Det är väl lite gå över ån efter vatten, men orkar fan inte med det här längre.
Tack till Claesson som har hjälpt till med allt datastrul

Wheelebars? Nä, jag kör med "anti fenderscratch dragkrok special
"
Tyvärr har man blivit en sådan kyckling på senare tid, så jag vet inte om jag kommer våga prova den ordentligt
Jag har iaf. lagt in en egen kurva nu, det verkar ok så här långt iaf.
(har inte startat ännu)
Det är väl lite gå över ån efter vatten, men orkar fan inte med det här längre.
Tack till Claesson som har hjälpt till med allt datastrul


Wheelebars? Nä, jag kör med "anti fenderscratch dragkrok special

Tyvärr har man blivit en sådan kyckling på senare tid, så jag vet inte om jag kommer våga prova den ordentligt

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Tänkte mig en liten provtur förut, satte dit fronten och backade ut ur garaget.
Borde väl förstått att det var onödigt
Avgastemp på dryga 100grader, jo eller hur
Den visar att den går fett dessutom, men det är ju iaf. lika på mätaren och autronicet nu
Inte fan törs jag mappa efter vad mätaren visar..
Dock går den på hög tomgång och går ner sakta i varv om man gasar till, så något är helt klart fel.
Nej, nu tror jag det blir att ställa den i hörnet med ett skynke över igen och vänta på bättre tider.
Någon som vill köpa en pv?
Borde väl förstått att det var onödigt

Avgastemp på dryga 100grader, jo eller hur

Den visar att den går fett dessutom, men det är ju iaf. lika på mätaren och autronicet nu

Inte fan törs jag mappa efter vad mätaren visar..
Dock går den på hög tomgång och går ner sakta i varv om man gasar till, så något är helt klart fel.
Nej, nu tror jag det blir att ställa den i hörnet med ett skynke över igen och vänta på bättre tider.
Någon som vill köpa en pv?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Du är nog ingen kyckling. Du har nog bara blivit lite äldre och klokarej björk skrev:Jag kör 2008-02-13 (eller därikring, den som är från 2008 iaf.) Enl. vad jag sett på vems uk forumet ska ju den fungera.
Jag har iaf. lagt in en egen kurva nu, det verkar ok så här långt iaf.
(har inte startat ännu)
Det är väl lite gå över ån efter vatten, men orkar fan inte med det här längre.
Tack till Claesson som har hjälpt till med allt datastrul![]()
Wheelebars? Nä, jag kör med "anti fenderscratch dragkrok special"
Tyvärr har man blivit en sådan kyckling på senare tid, så jag vet inte om jag kommer våga prova den ordentligt

No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Tja, jag vet inte, är liksom nervös varje gång man planerar att köra med bilen, känns inte sådär jättekul.
Är som att man räknar med att något ska gå sönder, eller bara gå illa på något annat vis.
Wheelis räknas nog som möjlighet till både gå sönder eller gå illa på annat vis
Måste komma ur den inställningen, men det är inte så lätt när jag tror det har stämt mer än hälften av gångerna jag kört med bilen
Nog om det, vidare med andra problem:
Någon som har koll på kalibreringen av lambdan, hittar det jäklar inte
Finns ju en sida som heter wideband calibration, men där står inte riktigt det jag är ute efter
Iaf. min mätare visar runt 19,5afr i fria luften(sonden utanför avgasröret).
Det pendlar en del, kan röra sig från närmare 19 till närmare 20.
Ska man inte ligga mellan 20 och 21?
Här finns ju en del "grundinställningar" : http://195.159.109.134/vemsuk/forum/ind ... ,90.0.html
De har jag kollat så de stämmer. Vill ju inte bara ändra på saker på måfå.
Är som att man räknar med att något ska gå sönder, eller bara gå illa på något annat vis.
Wheelis räknas nog som möjlighet till både gå sönder eller gå illa på annat vis

Måste komma ur den inställningen, men det är inte så lätt när jag tror det har stämt mer än hälften av gångerna jag kört med bilen

Nog om det, vidare med andra problem:
Någon som har koll på kalibreringen av lambdan, hittar det jäklar inte

Finns ju en sida som heter wideband calibration, men där står inte riktigt det jag är ute efter

Iaf. min mätare visar runt 19,5afr i fria luften(sonden utanför avgasröret).
Det pendlar en del, kan röra sig från närmare 19 till närmare 20.
Ska man inte ligga mellan 20 och 21?
Här finns ju en del "grundinställningar" : http://195.159.109.134/vemsuk/forum/ind ... ,90.0.html
De har jag kollat så de stämmer. Vill ju inte bara ändra på saker på måfå.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Inga problem med kalibreringen av lambdan, den stämmer bra låter det som. Den ska inte behöva kalibreras för övrigt, till skillnad från ett VEMS styrsystem. Det är ett motstånd som sitter i kontakten till sonden som avgör kalibreringen, och den använder mätaren du har - men inte styrsystemet.
Men det är inte AFR den visar, det är lambda. Trycker du en gång på knappen ska den växla till att visa AFR (för bensin = 14.7 stoiskt).
Men det är inte AFR den visar, det är lambda. Trycker du en gång på knappen ska den växla till att visa AFR (för bensin = 14.7 stoiskt).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
En del hävdar 20.9% också. Det är inte det som spelar roll här. Den visar bra ändå när avgasflödet är där. Den mäter mest noggrant runt lambda 1.0.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Ok, kanske funkar nu då..
Blir nog en provstart igen imorgon.
Testade avgastempen i kokande vatten också:

Det gick inte så bra med värmeljus, fick bli gassvetsen istället
Den stämde väl ungefär nu, visade 94 grader. Jag justerade till 99, borde väl stämma rätt bra tycker jag.
Fixade till anslutningen till vevhusventlationen:

En lite snyggare lösning än den tillfälliga slangen jag hade förut.
Avgasbandaget är tänkt att hålla värmen i röret första biten så inte spriten kondenseras på väggarna och rinner tillbaka till motorn.
Sedan är det fall mot burken, så då är det lugnt.
Blir nog en provstart igen imorgon.
Testade avgastempen i kokande vatten också:

Det gick inte så bra med värmeljus, fick bli gassvetsen istället

Den stämde väl ungefär nu, visade 94 grader. Jag justerade till 99, borde väl stämma rätt bra tycker jag.
Fixade till anslutningen till vevhusventlationen:

En lite snyggare lösning än den tillfälliga slangen jag hade förut.
Avgasbandaget är tänkt att hålla värmen i röret första biten så inte spriten kondenseras på väggarna och rinner tillbaka till motorn.
Sedan är det fall mot burken, så då är det lugnt.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jaha, så här ser det ut nu:


Finn ett fel:

Tänkte det skulle bli en lite sväng idag, verkar ju som att mätaren fungerar nu.
Men jag kom inte så långt.
Går det bra, eller går det som vanligt


Finn ett fel:

Tänkte det skulle bli en lite sväng idag, verkar ju som att mätaren fungerar nu.
Men jag kom inte så långt.
Går det bra, eller går det som vanligt

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Alltså, ventilfjädern är av.
Kanske inte så lätt att se på bilden.
Skulle ju vara kul om man fick köra en repa mellan rasen någon gång iaf.
Kanske inte så lätt att se på bilden.
Skulle ju vara kul om man fick köra en repa mellan rasen någon gång iaf.

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836