Lönnmördarcupén

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Inlägg av Team X »

Hej Jonas

Ska du inte på ST Utbildning nästa vecka ? Jag har varit där nu onsdag - fredag
Kolla med Peter på skolan (han med hästsvansen) , han är ju jävligt duktig på elektronik

Björn
Björn Svensson

www.teamxracing.se
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Japp, ska dit tis-torsd.
Det är sant, han verkar dessutom rätt vass på datorer.
Men då skulle jag nog behöva ha med mig mätaren+klippa loss kontaktstycket så man kan koppla in den.

Jag tror (nu igen :doh: ) att det ska vara löst tills dess :roll:

Nu tror jag att jag har fått ordning på EGT:n, nu får jag kalibreringen att stämma.
Dock har jag inte provat i verkligheten..

Nu är det bara utgången som inte fungerar :confused:

Väljer jag 5, som ska vara 0-5v får jag inget på kabeln ut.
(motorn avstängd, =jättehög lambda=5v)

Men väljer jag 4, som är en egenkomponerad kurva får jag 5v ut.
Då har jag ställt alla lägre värden på 0=0v, höga värden på 255=5v.

:snyft: :alcoholic:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Exakt vilken firmware har du kört in i mätaren?
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... tageOutput
Note: round_2007-04-25 or newer firmware required for this mode to work

vout_conf=5 0..5V is

* linear 0.68 .. 1.36 lambda
* AFR 10-20 on gasoline
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag kör 2008-02-13 (eller därikring, den som är från 2008 iaf.) Enl. vad jag sett på vems uk forumet ska ju den fungera.
Jag har iaf. lagt in en egen kurva nu, det verkar ok så här långt iaf.
(har inte startat ännu)

Det är väl lite gå över ån efter vatten, men orkar fan inte med det här längre.
Tack till Claesson som har hjälpt till med allt datastrul :thumbright:

Bild
Wheelebars? Nä, jag kör med "anti fenderscratch dragkrok special :hihi: "

Tyvärr har man blivit en sådan kyckling på senare tid, så jag vet inte om jag kommer våga prova den ordentligt :roll:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tänkte mig en liten provtur förut, satte dit fronten och backade ut ur garaget.
Borde väl förstått att det var onödigt :doh:

Avgastemp på dryga 100grader, jo eller hur :roll:
Den visar att den går fett dessutom, men det är ju iaf. lika på mätaren och autronicet nu :?

Inte fan törs jag mappa efter vad mätaren visar..

Dock går den på hög tomgång och går ner sakta i varv om man gasar till, så något är helt klart fel.

Nej, nu tror jag det blir att ställa den i hörnet med ett skynke över igen och vänta på bättre tider.

Någon som vill köpa en pv?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

j björk skrev:Jag kör 2008-02-13 (eller därikring, den som är från 2008 iaf.) Enl. vad jag sett på vems uk forumet ska ju den fungera.
Jag har iaf. lagt in en egen kurva nu, det verkar ok så här långt iaf.
(har inte startat ännu)

Det är väl lite gå över ån efter vatten, men orkar fan inte med det här längre.
Tack till Claesson som har hjälpt till med allt datastrul :thumbright:


Wheelebars? Nä, jag kör med "anti fenderscratch dragkrok special :hihi: "

Tyvärr har man blivit en sådan kyckling på senare tid, så jag vet inte om jag kommer våga prova den ordentligt :roll:
Du är nog ingen kyckling. Du har nog bara blivit lite äldre och klokare :D
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Tja, jag vet inte, är liksom nervös varje gång man planerar att köra med bilen, känns inte sådär jättekul.
Är som att man räknar med att något ska gå sönder, eller bara gå illa på något annat vis.
Wheelis räknas nog som möjlighet till både gå sönder eller gå illa på annat vis :wink:
Måste komma ur den inställningen, men det är inte så lätt när jag tror det har stämt mer än hälften av gångerna jag kört med bilen :(

Nog om det, vidare med andra problem:

Någon som har koll på kalibreringen av lambdan, hittar det jäklar inte :doh:
Finns ju en sida som heter wideband calibration, men där står inte riktigt det jag är ute efter :?

Iaf. min mätare visar runt 19,5afr i fria luften(sonden utanför avgasröret).
Det pendlar en del, kan röra sig från närmare 19 till närmare 20.
Ska man inte ligga mellan 20 och 21?

Här finns ju en del "grundinställningar" : http://195.159.109.134/vemsuk/forum/ind ... ,90.0.html
De har jag kollat så de stämmer. Vill ju inte bara ändra på saker på måfå.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Inga problem med kalibreringen av lambdan, den stämmer bra låter det som. Den ska inte behöva kalibreras för övrigt, till skillnad från ett VEMS styrsystem. Det är ett motstånd som sitter i kontakten till sonden som avgör kalibreringen, och den använder mätaren du har - men inte styrsystemet.

Men det är inte AFR den visar, det är lambda. Trycker du en gång på knappen ska den växla till att visa AFR (för bensin = 14.7 stoiskt).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Oves Bror
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: fre mar 30, 2007 3:14 pm
Ort: Arvika

Inlägg av Oves Bror »

Är inte lambda om man mäter rakt ut i friska luften ~20.3 ??
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

En del hävdar 20.9% också. Det är inte det som spelar roll här. Den visar bra ändå när avgasflödet är där. Den mäter mest noggrant runt lambda 1.0.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ok, kanske funkar nu då..
Blir nog en provstart igen imorgon.

Testade avgastempen i kokande vatten också:

Bild

Det gick inte så bra med värmeljus, fick bli gassvetsen istället :roll:

Den stämde väl ungefär nu, visade 94 grader. Jag justerade till 99, borde väl stämma rätt bra tycker jag.

Fixade till anslutningen till vevhusventlationen:

Bild

En lite snyggare lösning än den tillfälliga slangen jag hade förut.
Avgasbandaget är tänkt att hålla värmen i röret första biten så inte spriten kondenseras på väggarna och rinner tillbaka till motorn.

Sedan är det fall mot burken, så då är det lugnt.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jaha, så här ser det ut nu:

Bild

Bild

Finn ett fel:

Bild

Tänkte det skulle bli en lite sväng idag, verkar ju som att mätaren fungerar nu.
Men jag kom inte så långt.
Går det bra, eller går det som vanligt :banka:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Alltså, ventilfjädern är av.
Kanske inte så lätt att se på bilden.

Skulle ju vara kul om man fick köra en repa mellan rasen någon gång iaf. :evil:
Team X
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör dec 24, 2005 11:51 am
Ort: Öland Färjestaden
Kontakt:

Inlägg av Team X »

Tråkigt :thumbdown:

Vet hur det är , vi hade en sån period förra året .
det är ju konstigt att det håller som det gör ändå .

Men du har ju mer otur än oss , lider med dej .

Björn
Björn Svensson

www.teamxracing.se
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

:? Jag tycker verkligen synd om dig när det gäller den här bilen !

Men du får inte ge upp :wink: då det kommer bli en bland dom hårigaste bilarna i lilla staden linköping ! :thumbright: (eller i gammalkil :hihi: )

Hoppas på att få se den i sommar !
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Skriv svar