du behöver inte kompletta lyft kurvor bara 0.05" dur och lyftet om du inte orkar fördjupa dig i hur kammar fungerar, och inga kam tilvärkare/försäljare har de vädena hemliga. om de inte har så dålig koll att de knapt vet nått, har sett sånna ocksåTommy Luhr skrev:skulle tro att det finns det mesta om dom kammarna.
Det är tydligen nått som Halvarsson tagit fram speciellt till sina motorer.
Alltså lite av en yrkeshemlighet skulle jag tro.
Han har ju en grym snurr på sina 16v sugmotorer och det känns tryggt att handla kammar av han.
Sen vet jag inte om jag mår något bättre av att veta i detalj vilka värden det är på kammarna när jag sitter med ena handen på ratten och andra på tvåans knapp i stage på väg att köra ett race.
.
Sen om det nu skulle bli 1000hk så kan människor om 4000år se där i min bok vilket recept det var på motorn.
Då är det bara dom gräver fram en volvo motor och bygger en sedan![]()
Skämt och sido.
Men jag förstår att jag inte kan lite på dyno programmet, litar ju inte på något datorprogram och teoretisk siffra om jag skall vara ärlig. Men jag kan erkänna att det ger en hum om en del saker och kan vara en fingervisning.
Kan till och med kanske lära sig nått på det.
Sen är det lite kul att bygga motorer vid datorn med en kaffe kopp

att inte forska i detta vore väldigt osmart då det fins mycket folk som kan hjälpa dig med valet av lämpliga 1000hk kammar här.
jag skulle också vilja säga att det fins många sug kammar som du nog kan glömma direkt då de har väldigt mycke duration.
jag tror också at det är lite dumt att inte snacka med gunnar lunström om kamens utformning, han har kanse inte den bästa kollen på extrema turbomotorer men han har bästa kollen på hur man anpassar acc i ramper och retard väden effter camens max lyft för att unvika ventil släpp mm.
han har också en special anpassad profil för avgascammar då inte på käningarna liknar nån annat då det är så mycket cylindertryck i en sån yp av motor när ventilerna ska öppna.
jag skulle också vilja säga att det nuförtiden fins
vättiga program som ligger nära värkligheten om man slagit in rätt värden som kan spara många dynotimmar och tusenlappar i trasiga motor delar om man har koll på grunderna på allt innan man kör motorn i värkligheten sen bara finsjusterar i bänken.