7,50 140 med mettis4:a & lenco> startad film sid 99

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tommy Luhr skrev:skulle tro att det finns det mesta om dom kammarna.

Det är tydligen nått som Halvarsson tagit fram speciellt till sina motorer.

Alltså lite av en yrkeshemlighet skulle jag tro.
Han har ju en grym snurr på sina 16v sugmotorer och det känns tryggt att handla kammar av han.

Sen vet jag inte om jag mår något bättre av att veta i detalj vilka värden det är på kammarna när jag sitter med ena handen på ratten och andra på tvåans knapp i stage på väg att köra ett race.

.

Sen om det nu skulle bli 1000hk så kan människor om 4000år se där i min bok vilket recept det var på motorn.

Då är det bara dom gräver fram en volvo motor och bygger en sedan :hihi:

Skämt och sido.

Men jag förstår att jag inte kan lite på dyno programmet, litar ju inte på något datorprogram och teoretisk siffra om jag skall vara ärlig. Men jag kan erkänna att det ger en hum om en del saker och kan vara en fingervisning.

Kan till och med kanske lära sig nått på det.
Sen är det lite kul att bygga motorer vid datorn med en kaffe kopp :)
du behöver inte kompletta lyft kurvor bara 0.05" dur och lyftet om du inte orkar fördjupa dig i hur kammar fungerar, och inga kam tilvärkare/försäljare har de vädena hemliga. om de inte har så dålig koll att de knapt vet nått, har sett sånna också :hihi: (men alvarsson har rätt bra koll tror jag på siffrorna)

att inte forska i detta vore väldigt osmart då det fins mycket folk som kan hjälpa dig med valet av lämpliga 1000hk kammar här.

jag skulle också vilja säga att det fins många sug kammar som du nog kan glömma direkt då de har väldigt mycke duration.

jag tror också at det är lite dumt att inte snacka med gunnar lunström om kamens utformning, han har kanse inte den bästa kollen på extrema turbomotorer men han har bästa kollen på hur man anpassar acc i ramper och retard väden effter camens max lyft för att unvika ventil släpp mm.

han har också en special anpassad profil för avgascammar då inte på käningarna liknar nån annat då det är så mycket cylindertryck i en sån yp av motor när ventilerna ska öppna.

jag skulle också vilja säga att det nuförtiden fins
vättiga program som ligger nära värkligheten om man slagit in rätt värden som kan spara många dynotimmar och tusenlappar i trasiga motor delar om man har koll på grunderna på allt innan man kör motorn i värkligheten sen bara finsjusterar i bänken.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Jag ringde gunnar när jag skulle ha kammar till pvn.
Men han verkade inte speciellt intresserad av att diskutera något speciellt, han kunde sälja de vanliga 270 någonting, 280 någonting och 290 någonting som man slipar på org. kammar.

Försökte även fråga lite om kolfiberpv:ins avgaskam, men han menade mest att de hade en massa olika kammar, han visste inte speciellt mycket om vad det blev.
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

Tror inte Tommy behöver oroa sig angående kammar. Finns flera uppsättningar till att testa med. Och dessa har nog rätt beprövade profiler. :wink: Halvarsson är nog en av de i sverige med mest erfarenhet av volvos 16v.

Mvh Ante
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

j björk skrev:Jag ringde gunnar när jag skulle ha kammar till pvn.
Men han verkade inte speciellt intresserad av att diskutera något speciellt, han kunde sälja de vanliga 270 någonting, 280 någonting och 290 någonting som man slipar på org. kammar.

Försökte även fråga lite om kolfiberpv:ins avgaskam, men han menade mest att de hade en massa olika kammar, han visste inte speciellt mycket om vad det blev.
Tycker jag låter konstigt.

Då jag var hos Gunnar med en vevaxel så blev jag och farsan kvar där i nästan 2 timmar sittandes vid datorn då han ingående förklarade om b.l.a. kolfiber pv'ns kamaxlar.

Visade på datorn tidigare kam dom kört med hur vass acc det var på ramperna samt hur dom nya såg ut.

Och till min BMW hade han också förslag, samt till båtmotorn vi ska köra nu har han plockat fram 3st av hans som han tycker vi ska testa.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja underligt är det:)

Väntar på svar från Parner nu om vevaxel sen så är det inte mycket kvar i inköps listan.

Men det är alltid så ovvist när man har muntliga avtal med alla.

Det är riktigt nerv pressande.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

volvo pv53 16v

Inlägg av johan johansson »

vet inte om jag missat men vad hade du tänkt åka med för slag blir det mera kubik nu ?

det blir ju gratis effekt. ja ja kanske inte gratis men du förstår vad jag menar :hihi:
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Re: volvo pv53 16v

Inlägg av Tommy Luhr »

johan johansson skrev:vet inte om jag missat men vad hade du tänkt åka med för slag blir det mera kubik nu ?

det blir ju gratis effekt. ja ja kanske inte gratis men du förstår vad jag menar :hihi:
nepp det blir att nästan samma underdel som förra gången. det visade sig funka och cylindrarna blev ju bara en hundring ovala efter en sommar.
Svårt att veta om det var slitet en hundring eller ovalt.
Metanolen sliter ju blocket som fan.

För dig då? Får du ihop maskinen?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

volvo pv53 16v

ja jag tror det måste byta mitt block :thumbdown:

det har gått med lager bitar mellan kolv och cylindern har repat som fasen lite drygt sen har betongen sprukigt på höger sida cyl väggarna vette fan vad det beror på om det är mitt 97mm borr o 1700 kolvspel som ställer till det det fläxar väll skulle hatt 96,3 borr istället men mina kolvar verkar ok har inte råd att köpa nya

hade iof inte gjort något att gå upp lite i komp
volvo pv 53 16v
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

peppe skrev:
j björk skrev:Jag ringde gunnar när jag skulle ha kammar till pvn.

Tycker jag låter konstigt.

Då jag var hos Gunnar med en vevaxel så blev jag och farsan kvar där i nästan 2 timmar sittandes vid datorn då han ingående förklarade om b.l.a. kolfiber pv'ns kamaxlar.

Visade på datorn tidigare kam dom kört med hur vass acc det var på ramperna samt hur dom nya såg ut.

Och till min BMW hade han också förslag, samt till båtmotorn vi ska köra nu har han plockat fram 3st av hans som han tycker vi ska testa.
Ja, kanske det.
Jag känner inte honom sedan tidigare, kan säkert göra skillnad.
Vad jag ville poengtera här var väl mest att det är inte alltid så lätt att få reda på allt om man inte har rätt kontakter och samtidigt inte järnkoll på vad man vill veta, ang. frågorna om tommys kammar och varför han inte visste mer.

Jag har också catcams, men "vanliga" profiler från listan, men det verkar ändå inte lätt att få reda på vad man vill :doh:
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Ja har fått ett pris av parner på vev , får se va du får då..
j björk
Forumsberoende

Re: volvo pv53 16v

Inlägg av j björk »

johan johansson skrev:ja jag tror det måste byta mitt block :thumbdown:

det har gått med lager bitar mellan kolv och cylindern har repat som fasen lite drygt sen har betongen sprukigt på höger sida cyl väggarna vette fan vad det beror på om det är mitt 97mm borr o 1700 kolvspel som ställer till det det fläxar väll skulle hatt 96,3 borr istället men mina kolvar verkar ok har inte råd att köpa nya

hade iof inte gjort något att gå upp lite i komp
Ursäkta all ot i din tråd tommy, men johan vad har du för komp nu?
Vänder kolvarna 5mm under deckplanet eller hur var det?
Mina vänder 3mm under, men jag får det ändå till 8.45ca i komp, det tycker jag är nästan lite högt?
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

volvo pv53 16v

ja mina kolvar vänder 5mm ner vilket ger 8,02 där av att jag har åkt med 25 grader förtändnning på 2,6 bar lite hårt kanske men funkat för mig

du får ursäkta tommy att jag snackar mitt på skit din tråd

hoppas som fasen att vi kan få köra mot varandra på riktigt till sommaren vart ju bara skit i år

en fråga bara var det någon som filma i borlänge skulle vilja ha tag i film på min 8,98-257,96 repa
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ingen fara!

Nej jag har sökt på nätet efter film och hört med dom jag kan komma på och det är inget fil levande bilder:)

Men några vanliga bilder såg jag på nått håll.

Hoppas det blir race nu till denna sommaren:)
Det var ju riktigt nära i år iaf hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

uppdatering.
fick special fuel railen av nuke nu.

Fruktansvärt fina saker dom gör.
Kan varmt rekomendera dom till er andra racers:)

Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Ventilen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Ventilen »