Sida 65 av 72

Postat: sön jun 07, 2009 9:21 pm
av larsat
hej fasen va tråkigt, det vänder nog snart, som sagt en sån vass motor ska nog strula lite men inte hela tiden & inte sånna tråkiga fel!
när man löser ett fel ska de inte komma nya, nångång måste ju allt vara fixat tycker man..
vill också se den i sommar!

jag hade ju strul me min turbo o de, när ja ringde, var helt övertygad om att ja inte skulle orka få ihop den innan bes, sen läckte den olja igen men de löste sig sen i måndags & allt verkar funka nu! gick igenom me blankt papper i tisdags..

har vart på sweden rock festival precis, sånna saker kan muntra upp en om de känns tungt annars orkar man inte! :doh:

blev de nå skador på kolven eller toppen?

Postat: sön jun 07, 2009 9:49 pm
av Daniel-635
:doh:

Alltså alltid är det något, vart det ventil fjädern det som lät illa i motorn vid bromsningen tror du ?
Hoppas att inte säten eller kolv tagit skada...


Fyndig "EGT kokare" :hihi: själv bar jag ut campingköket när jag kollade av min :thumbright:

Postat: mån jun 08, 2009 8:22 am
av j björk
Tack för alla kommentarer :thumbright:

Har också funderat på om det var fjädern vid bromsningen med, och jag vet faktiskt inte.

Man kan ju hoppas att det saknades en del effekt den vägen :wink:
Det syns inga märken på kolv eller ventil, jag har inte sett hur sätet eller tätningsytan på ventilen ser ut ännu.

Hej Björk

Postat: mån jun 08, 2009 8:36 am
av calle Bengtsson
Hej vad kör du med för fjädrar , är det en som har gåt av eller vad hände?? ???

Jag hoppas du får i hop din kärra , du är inte förtjänt avv så mkt jävelskap , Häng i

MVH calle

Postat: mån jun 08, 2009 1:40 pm
av j björk
Jag kör med vanliga org. volvo 8v fjädrar.
Japp, en är av.
De jag har på avgassidan var beg. från en gammal topp.
Trodde inte det skulle vara några problem, men nu blir det nya till avgassidan också.

Postat: mån jun 08, 2009 1:50 pm
av Tommy Luhr
max otur iaf... snart läge att ta dit en präst och "heela" motorn

Postat: mån jun 08, 2009 7:59 pm
av j björk
Ja, får nog ta och skaffa en religion bara så man vet vad det ska vara för präst :wink:
Någon som har en bra religion för en garageråtta på lager :hihi:

Ramlade in lite delar som väl inte är riktigt så aktuella för tillfället som det var tänkt:

Bild

En 4.8X (4.86, 4.88 :scratch: ) Ska väl bromsa färdigt med min 4.10 först.

Hämtade en omgång fjädrar också som jag börjat mäta lite på, men jag tycker de blir lite onödigt hårda.
Får det till ca 55kg inspänning, 110-120kg fullt lyft.

Hade en omgång som gav ca 43kg inspänning, tror det rörde sig om ca 80kg fullt lyft.

Men det kanske blir lite klent vid fullt lyft, vad tror ni?

Har inte mätt på de jag har ännu, men jag har för mig att det handlade om ca 45kg inspänning, 90-100kg fullt lyft.

Postat: mån jun 08, 2009 9:00 pm
av Amazonic
skippa prästen o kör på en exorcist med en gång :twisted:

Postat: sön jun 14, 2009 9:25 am
av j björk
Oljetråget har fått sig lite förstärkningar, hoppas det håller ihop nu.

Bild

Från början var det ganska lätt.
Nu börjar det bli ganska tungt..

Så här ska väl inte en ventilfjäder se ut?

Bild

Postat: ons jun 24, 2009 10:39 pm
av j björk
Jaha, bromsförsök nr2 avklarat.

Först fungerade inte datorkommunikationen med min nya usb-adapter, så det blev att köra med den gamla som strulade lite förra gången..

Den här gången hade jag bunkrat upp med lite extra datorer om det skulle bli mer strul.
Dock alla med sina egenheter så därför körde vi helst med den här om det gick.

Började så smått med lite låglast (allt hade ändrats sedan lambdastrulet förra gången, så det var bara börja om)

Gick väl vidare med viss belastning på lägre varv, efter en stund blev det rätt kraftigt svårdefinerat transmissionsljud :doh:

Först tyckte vi det verkade komma från bakaxeln, konstaterar att bromsarna gick lite varma.
Bort med oken, hjälpte inte något speciellt.

Tog bort allt som gick så bara drivaxlarna stack ut, samma sak men nu verkade ljudet defenitvt komma från växellådan :? '

Bort med lådan och slakta:

Bild

Bild

Bild

Såhär ser en tko 600 ut på insidan.
Men något fel kunde vi inte hitta..

Bild

Lösa rullar på en massa ställen gör det en smula tungjobbat när den ska ihop..

Nähä, kunde det vara bakaxeln ändå, och ljudet leds över av kardanstången eller något?

Bert-ola försöker analysera, finns lite hugg.. eller?

(Ps. notera den missvisande varningsskylten på väggen.
Skulle snarare ha en sådan med en bil som åker över en kajkant ner i vattnet, känns som ett mer troligt cenario :doh: )

Bild

Sagt och gjort, bort med drivaxlarna.
Lagren verkar helt ok.

Bort med klumpen:

Bild

Inga synliga fel, vi bestämde oss för att inte skruva isär yttligare för att det inte finns några fasta lägen så man får börja ställa in kuggflankspel och lagerförspänningar åtminstonde.

Man kan väl summera med :thumbdown: :evil: :doh:
Eller bara att det går som vanligt.

Postat: ons jun 24, 2009 11:59 pm
av larsat
fyfan vilket piss!!! va e de som jävlas, har man köpt en bra låda ska den inte krångla, o likadant bakaxeln har aldrig sagt nått innan? hur mycke fel kan de bli innan de vill sig, denna gång verkar ju motorn funkat felfritt iaf så långt ni nu kom?

tråkigt, kan inte annat än hoppas du kämpar vidare, de måste gå!

Postat: tor jun 25, 2009 12:03 am
av mattias
En smula flyt skulle inte skada i det här läget, hoppas det sitter ihop rätt nu.

Angående seriport via en USB-adapter, så är chansen stor att du har ett chip i adaptern gjort av Prolific. Läs den här sidan isf :
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... dowsDriver

Postat: tor jun 25, 2009 11:17 am
av Daniel-635
Jag har länge undrat hur det går :roll: men ja....

jag håller i alla fall tummarna för dig.....

Var detta lådan till Bmw´n eller renoverade du den i Pv´n ?
Är alla lambda frågetecken utredda nu ?

Postat: fre jun 26, 2009 9:20 am
av j björk
Tack, det här var den nya lådan från bmw:n.

Lambdan är testad ordentilgt nu, mot lambdan i bänken och fått godkänt :wink:

Ska försöka kolla upp det där tipset Mattias, se om jag kan lyckas fatta vad jag har för programvaror till mina usb-adapters.

Larsat, vet faktiskt inte säkert vad det var.
Vi plockade bara isär, kollade och satte ihop igen när vi inte hittade något.. Sedan var problemet borta!

Tyckte först precis i början efter uppstart med nyihopsatta grejer att det hördes något från diffklumpen men det tystnade ganska omgående.
Ska snart byta utvxl. så jag får väl se om det syns något på pinjong eller difflager då.

Postat: fre jun 26, 2009 10:12 am
av j björk
Bromsförsök nr3

Bild

Flöt på bra, jag var ganska nervös när vi skulle gå på laddtryckssturningen..

Men det fungerade kanon, men när det började närma sig 1,5bar ville inte tändningen vara med riktigt.
Knackade ihop stiften lite så gick det bra.

Vid 1,5bar började den bli riktigt ilsken :thumbright:
Gjorde några tappra försök att slita sig loss ur bänken innan den gav upp såg det ut som..

Iaf. började det ryka rätt duktigt ur vevhusventen först, sedan rejält ur avgasröret.

Nu var det inte bara lite sprit i burken, nu var det nästan fullt med färdig grogg:

Bild

Nu står den så här medolja genom tändstiftshålen, stog en massa vatten i 2:an..

Bild

Ska dra ihop den nu, så det ser ok ut.
5100 ville att jag skulle ställa ut den i deras monter på gatebil, det kan jag väl gå med på (jag får ju biljetter och bilpass :hihi: )

Tänkte faktiskt att jag skulle göra ett skapligt försök att tvätta av den lite också tills dess, har tom. köpt ett sämsk-skinn :shock:

Finns någon filmsnutt, men vet inte hur jag ska få upp den här.
Verkar vara något konstigt format :?

Resultatet så här långt blev ca 700 hk vid 1,5bar och 8200 varv i motorn.