Sida 66 av 124
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån jan 14, 2013 10:34 am
av erikjakan
Grymt snyggt

!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån jan 14, 2013 12:32 pm
av Karl Buchka
Det där med upvärmd catchtank låter intressant. Väntar med spänning på det slutgiltiga omdömet!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons jan 16, 2013 8:26 pm
av Grusbusen
Tjusigt
Hur kändes kvalitén på nivåvakten?
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tor jan 17, 2013 8:19 pm
av Daniel-635
Tackar för kommentarerna,
David, jag får väl ta en studiebesöks tur mot kusten !
Filip, nivåvakten kändes helt OK faktiskt bättre än väntat, flottören vart vändbar så man kan byta NO/NC
Hoppas bara att min lilla korkpackning och tank är tät för oljenivån på motorn ligger strax över tanken.
Och när bilen står avstängd lär det ju rinna tillbaka genom pumpen ut dit.
Idag har jag svetsat till en värmeskydds plåt till grenrören, hoppas det går att mata in lite tändkabel i plaströret på ventilkåpan, för kablarna vill gärna ligga emot.
Nere mot kylaren står även Catchtanken till vevhus ventilationen.
Den är alltså formad som en vinkel runt hörnet på kylaren, men det syns lite illa på bilderna.
Karl, Det ska bli intressant att se hur värmen orkar hålla kondensen borta...
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: fre jan 18, 2013 6:30 am
av Kadett4wd
Jag hade förut i kaputten ett litet bekymemr med vevhusventilationen.
Inga problem just med ventilationen.
Men olja som fick kondensvatten inblandat, ahhh tänkte jag.
Jag drar ett stålrör istället för slang precis bakom vattenkylaren för att få värme i slangen till burken.
Ingen som helst skillnad....
Men i ditt fall kan det juh givetvis funka, för min kan juh ha 'andats in' fuktig luft genom burken likväl som fukten kom från vevhuset.
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: ons jan 23, 2013 10:26 am
av cjagenmark
Tog mig tid nu att sitta o läsa igenom hela tråden. vilken perfekt sommar åk du fått till !
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tor jan 24, 2013 7:58 pm
av Daniel-635
Ja den börjar arta sig, och nu är det ju 30 års jubileum då det är en -83a, och bilen blir förhoppningsvis bättre än någonsin
Kadett4wd
Att flera verkar ha tänkt i banorna, tyder ju på att uppvärmd ventilation borde vara rätt väg att gå
Ikväll har jag blästrat det mesta av prylarna, men det finns fortfarande lite detaljer kvar att tillverka.
Dock inget som ska blästras / lackas hoppas jag.
I bakgrunden ligger bakvagnen till min 528a. och den är ganska rostig.
Om någon i närheten av Småland / Halland ligger på en fräsh bakvagn till e28 skicka gärna ett mail.
daniel-635(at)hotmail.com (at) = @
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tor jan 24, 2013 8:11 pm
av odeheim
Skaplig bläster

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tor jan 24, 2013 8:56 pm
av Daniel-635
Jovars den är ganska rejäl.
Faktum är att den är alldeles för stor för dessa smådelar, men det går, bara man håller fast i delarna rejält.
4 Bars tryck och ett ca. 25mm munstycke, gör att allt under 30 kg tenderar att blåsa iväg.
(Munstycket ligger över vagnen till vänster om trucken.)
Får väl passa på att göra lite reklam, då min arbetsgivare är snäll nog att låta mig utnyttja prylarna vi har.
http://www.eab.se
Vi har denna bläster till att blästra Vikportarna vi tillverkar, standard är de varmförzinkade, och har bara lackad plåt påskruvad.
Men ibland vill kunderna ha hela porten lackad, och då blästras den varmförzinkade ytan lite lätt före lack så grundfärg / topplack sitter rejält.
Exempel på lackad Vikport, dock ej med plåt utan bara glaspartier. (Kan vara polerad rostfri plåt längst ned, lite svårt att se på bilden)

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: tor jan 24, 2013 10:47 pm
av Heggen
Ser att slutväxeln till 528:an fick sig en omgång den med. Hoppas det blir bättre nu med tanke på tidigare rostutfällningar.
Keep on working

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån jan 28, 2013 8:39 pm
av Daniel-635
Sjukt rostig den där slutväxeln, men den är lätt
Har pysslat med lite spackel och lack i helgen.
Spacklad luftrenare, och premiär användning av min nya slip, går faktiskt fint som attan.
Eftersom det vart så jäkla kallt, så får delarna komma in för att härda fullt ut.
Avgasdelar lackade med värmefärg, och övriga delar grundade enkomponent sprayfärg CRC Zink Primer
Ikväll vart det dags för täckfärg Svart 2K Temadur 90, optimal temperatur
Svårt att avgöra hur mycket förtunning man ska ha vid 4° i temp, men det blev blankt som attan iallafall.
(Och ja det rann på ett par ställen)
Innan vart ju luftrenaren Diamantsvart metallic, men även den fick bli svart på nederdelen nu.
Trots den låga temperaturen, skulle även denna gången en fluga landa i färgen !
Dock hade flugan den goda smaken att landa inuti luftrenaren, alltså precis som vanligt med döda flugor där

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån jan 28, 2013 8:58 pm
av erikjakan
Fint.

!
Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: mån jan 28, 2013 10:53 pm
av knotan
färgen flyter ut bra i den tempen, alltid nått possetivt

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön feb 03, 2013 7:43 pm
av Daniel-635
Färgen härdade ganska bra trots kylan, men fick härda till sig lite mera inne i huset.
Under tiden har jag pysslat lite med värme isolering.
Här är dumpventil och Wastegate klockan lindade med remsor av avgasbandage, som sen tejpats fast med aluminium tejp.
Och så dessutom en aluminium plåt utanför, men avståndet mellan downpipen, och dumpventilen är bara ca. 20mm så det blir varmt här nere.
Grenrören är även de lindade, här "monterat" på en reserv m30b28.
Främre aggregatets första del av downpipen är inte monterat då motorfästet är i vägen på denna motor varianten.
Och så med värme skydd ovanpå grenrören.
Är lite orolig för att skruvarna som är svetsade direkt i grenrören blir för varma för aluminium plåten, men hoppas att det håller.
Då downpipsen blev lindade två gånger är det väl nästan 4 lager bandage på dem, och jag hoppas det får plats ??
EDIT:
Lägger upp en bild på förra layouten för jämförelse.

Re: BMW 635 Bi-Turbo
Postat: sön feb 03, 2013 8:29 pm
av Grusbusen
Tjusigt, hade bilderna varigt tagna i studio skulle de kunna ha varigt direkt från BMWs reklamblad
