Sida 66 av 87

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: sön jan 27, 2013 1:37 pm
av Tegheim
Jobbade lite med coiloverfästet till bakvagnen i helgen.

Svarvade tappen i manuell svarv, och är inte helt nöjd. Kommer troligtvis göra om det hela i CNCn istället. Gängan blev inte så bra med gängsnittet, och jag kunde inte gänga med matning då svarven har råkat ut för rally-växlingar på senare tiden. Så matningen har lätt för att trilla ur...

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: sön jan 27, 2013 4:22 pm
av Karl Buchka
Dom ska väl funka jättefint i alu? Känns som du bygger med mycket överdimensionerade ståldetaljer.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: mån jan 28, 2013 6:58 am
av Tegheim
Banta kan man göra när allt funkar :)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: mån jan 28, 2013 8:45 am
av Klabbe Persson
Sällan man bygger om något när de väl funkar ;)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: mån jan 28, 2013 10:29 pm
av knotan
får nog lov attt hålla med klabbe .......

jag är nog den enda som nånsin ägt en 1000kg plus nissan micra så jag ska nog bara hålla tyst iofs haha

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: ons jan 30, 2013 12:58 pm
av Tegheim
Ähh, de vägde bara 10kg styck :D
Bra med viktjustering i dämparfästerna :)

Allt för att kunna besiktiga med mer effekt ;)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: fre feb 01, 2013 8:07 am
av Tegheim
Efterlysning!

Undrar om det är någon som har ett defekt bak-nav till nyare Volvos, V70, S60 eller liknande. Jag behöver ett för att göra ett experiment. Och vill inte sabba de jag har. Plus att även begagnade på skroten är "dyra".

Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: fre feb 01, 2013 11:07 am
av eraezer
Hejsan
har du kommit någon vart med val av ytbehandling?
I mars eller april 2012 hade ny teknik en artikel om koenigseggs nya cylinderlopps behandling.
Artikeln skrevs av Marie Alpman och företaget med behandlingen var http://www.appliednanosurfaces.com/

Vet inte om det är rätt för dig men du ville ju ha alla tips :)
Dock var det första gången som behandlingen användes i produktion.
Den "gnuggas" dit ochh man skulle då kunna använda honings maskinen.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: lör feb 02, 2013 12:38 am
av wirgart
Du skulle skrivet det tidigare pga kasta en hel drös lager till s80 för ett tag sedan. D:

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: lör feb 02, 2013 7:47 am
av ogge
Vilka årsmodeller gäller de? Kan ordna på jobbet . Byter på polis å ambulanser på vissa servicear fast dom e bra

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: lör feb 02, 2013 10:09 am
av Tegheim
Jag har redan fått tag i två skrotade baknav :-)
Forum är bra :-)
Ska kapa isär och hur de sitter ihop.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: lör feb 02, 2013 1:44 pm
av Tegheim
Hittade en gammal bild från när vi flyttade in i garaget... man kan inte annat än le och skaka på huvudet. Hur ska vägbulorna må efter mig?!

Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: sön feb 03, 2013 5:21 pm
av Tegheim
Kapade sönder ett av de naven jag fick med mig hem igår.
Förstår inte hur Volvo (SKF) monterade ihop det här? Hade velat göra en egen medbringare i samma nav-fäste, men tror inte man kan montera isär och ihop navet som lekman.
Anledningen till en egen medbringare är möjligheterna att hatvå olika bultdelningar utan att ha spacers.
Eftersom det är brett emellan naven som det är så skulle spacers tvinga mig använda fälgar med extremt ET.

Glömde självklart fota naven, men har desto mer andra bilder :)

Ställde in ett par 19" fälgar som jag har över, för att se hur det skulle kunna bli. Dessa har suttit på en Audi tidigare, så det är ju inte rätt bultdelning, men det blev ganska trevligt.
235/35-19" är trångt att få in mellan bakaxel och skärmkant bak! Man får sänka bakaxeln max, och kila in fälgen...

Bild
Bild
Bild

Sen har jag gjort ett test-rör för framvagnen. Det kommer bli fruktansvärt trångt.
Infjädringen begränsades till ca 70mm skulle jag tro, mätte inte exakt. Dessutom begränsas svängradien
rejällt. Om man i framtiden skulle vilja ha bredare däck än 225/45-17" fram, så blir det ännu sämre.
Hade varit guld om man kunde bocka ett rör lite och gå runt båda bärarm och däck. Ska göra en mall och se hur det blir.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: sön feb 03, 2013 5:30 pm
av blackadder
Hur hade det funkat om du går rakt bak med röret och sedan triangulerar med ett rör mot dörrsidan?

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Gjutning av Rotorhus

Postat: sön feb 03, 2013 6:19 pm
av Tegheim
Jo, så hade jag helst velat göra av enkelhet, men som vän av folk som vet bättre så "fick" jag inte ha så eftersom det skulle bli för svagt...
Sen ska ju det röret hindra tornen från att vinkla sig inåt, så jag förstår att det är bättre om stödet kommer från sidorna om du förstår.