Sida 67 av 85
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: tis feb 21, 2012 10:14 pm
av Jens Gustavsson
vad kör du för olje tryck nu/då fredde?
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: tis feb 21, 2012 10:20 pm
av Fredde Holmgren
Ligger kring 6-6.3 kg oljetryck
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 22, 2012 2:17 am
av johan johansson
Mitt oljetryck ligger med runt 5-6bar på 8-9000rpm med orginal 230 pump och hårdare fjäder till regulatorn
hade chimsad pump med lägre tryck förut och då såg inte lagren bra ut
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 22, 2012 3:38 am
av Erland Cox
det krävs högre och högre tryck ju mer man varvar för att oljan ska kunna komma in i veven mot centripetalaccelerationen.
Så ser dina ramlager bra ut men vevlagren ser dåliga ut så har du nog för lite oljetryck Jens.
Erland
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 22, 2012 9:06 am
av Tommy Luhr
Fick ingen respons på mitt förra inlägg!
Jag har åkt en del Metanol.
Aldrig sett det där på lagren.
Åkt shell 10w-60 med std oljepump och Pennzoil 25w-50 med torrsump.
Det sliter normalt på lagren tycker jag men jag har ju bytt olja ofta.
Oljan luktar metanol ganska extremt.
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 22, 2012 9:54 am
av Kadett4wd
det är juh just där 'hemligheten' ligger... byt ofta och sluta oroa er.
Övrigt slitage är juh beroende på andra saker.
såhär såg mina förra lager ut efter en säsong på E85(obs!! inte mina nuvarande lager):

I ringen ser ni tre st mörka fläckar = matrial som stampats fast
I rektangeln ser ni små ljusa prickar,detta är små små gropar, troligen 'bortfrätt' matrial, och det är detta som stampas fast lite varstans.
Nu är inte problemet lika stort som Jens problem, men det var detta som fick mig att uppmärksamma ett problem.
Efteråt har man sett flertalet som haft samma problem i varierade grad.
Och nu i efterhand så anar jag om det inte är till största del 'vinterbrukande' som ställer till det.
Då vi inte får upp tempraturer samt motorn mellan varven har minusgrader på oljan.
syror som fräter lite lite, samt kyla som kristalliserar eventuellt vatten i oljan litegranna.
Detta med kyla slog mig precis just nyss.
Givetvis är DET ett problem med vatten i oljan.
Vi får inte blunda för det faktumet heller.
Hade inte du Jens testat Launcha och grejat mot turbinen då bilen stått ute ett längre tag?
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 22, 2012 12:39 pm
av Jens Gustavsson
johan johansson skrev:Mitt oljetryck ligger med runt 5-6bar på 8-9000rpm med orginal 230 pump och hårdare fjäder till regulatorn
hade chimsad pump med lägre tryck förut och då såg inte lagren bra ut
tack för infon johan och fredde det är mycket värdefullt att få tipps från de som kört mycket racing med E85/metanol turbo motorer
jag ska höja trycket till 5.5-6 bar på nya motorn.
vad har ni för spel på vevtapparna ungefär?
hur ofta byter du olja på din E85 maskin johan, varje tävlig? har du andra tipps? vad kör du för lamda på tomgång och kolvrings gap mm? får du upp nån högre olje temp som rensar oljan? vilken vatten temp kör ni?
vart många frågor
mvh jens
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 22, 2012 2:27 pm
av Roland Forsgren
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 22, 2012 4:23 pm
av Kadett4wd
Mycket bra länk,,, den där hade jag tappat bort.
problemet i mitt fall liknar 'foreign object'
vilket också är sant,, Bara att matrialet kommer från lagret själv.
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 22, 2012 4:23 pm
av Erland Cox
http://www.engineeringtoolbox.com/dynam ... _1759.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Erland
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 22, 2012 5:10 pm
av Fredde Holmgren
Drygt en tiondel i vevlagerspel
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: fre feb 24, 2012 1:01 pm
av johan johansson
Jens Gustavsson skrev:johan johansson skrev:Mitt oljetryck ligger med runt 5-6bar på 8-9000rpm med orginal 230 pump och hårdare fjäder till regulatorn
hade chimsad pump med lägre tryck förut och då såg inte lagren bra ut
tack för infon johan och fredde det är mycket värdefullt att få tipps från de som kört mycket racing med E85/metanol turbo motorer
jag ska höja trycket till 5.5-6 bar på nya motorn.
vad har ni för spel på vevtapparna ungefär?
hur ofta byter du olja på din E85 maskin johan, varje tävlig? har du andra tipps? vad kör du för lamda på tomgång och kolvrings gap mm? får du upp nån högre olje temp som rensar oljan? vilken vatten temp kör ni?
vart många frågor
mvh jens
Jag byter olja lite för sällan tror jag. Kanska var 3dje tävling. Sen lamda på tomgång tror jag ligger lite fett, men jag vet inte om man kan lita hundra hundra på den med såpas vassa kammar och endel överlapp. Vi justerade den tills den gick lungt och fint. Ganska coolt med morderna sprut att vi ställde spjället där vi tyckte det vart bra c;a 1500 varv sen justrade vi tändning och soppa tills han gick jämt och fint på 1200rpm. Kolvringsgapet är det som JE rekomenderade på hårt trimmade kommer inte i håg men det var ganska mkt. Sen oljetempen jag brukar varmköra tills oljan ligger runt 60grader sen efter en repa kanske oljetempen ligger på 85-95grader. Vatten tempen kör jag att elfläkten slår på på 75 och av på 70. Hade ju lite strul med sprutet i sundsvall så den slog aldrig på fläkten så jag kopplade om fläkt och pump manuellt så då slog jag på fläkten i burnen då hade jag 59grader på vattnet över mål.
Så kör jag.. Mvh Johan
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 29, 2012 8:33 am
av Erland Cox
Jag kom ihåg din pickup som jvar allt annat än flödesvänlig.
Det är inte så att den inte klarar att suga?
Hur såg det ut i bromsbänken innan du byggde den pickupen?
Erland
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: ons feb 29, 2012 11:44 am
av Kadett4wd
Har haft de tankarna jag med.
Men då det är svårt att utröna vad som sker i dynon och i 60ft så har jag inte tagit upp det.
en tanke som slog mig dock, koncentrationen på att suga olja längst bak i tråget..
under 60ft så kastas juh allt bakåt,, och har man då massa gegga i tråget som väger mer än vatten.. ja det hamnar också längst bak i tråget och då allt lutar lite uppåt i framkant samt g-krafter påverkar så blir juh nivån på sörjan än högre...
Mvh
Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet
Postat: mån mar 05, 2012 5:59 pm
av Christofer
Tommy Luhr skrev:Fick ingen respons på mitt förra inlägg!
Jag har åkt en del Metanol.
Aldrig sett det där på lagren.
Åkt shell 10w-60 med std oljepump och Pennzoil 25w-50 med torrsump.
Det sliter normalt på lagren tycker jag men jag har ju bytt olja ofta.
Oljan luktar metanol ganska extremt.
Vad åker du för metanol? Sån som säljs som motorbränsle eller sån billig teknisk metanol?
Jag åker med den billiga mettisen och har inte heller sånna skador på mina lager. Jag tappar ur och kokar oljan efter kanske 3 uppstarter (rak 50 statoil).