Ersvikens grå 242a

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ännu en gammal 242a

Inlägg av Ersviken »

Fortsatt lite smått.

Ville ha en Aluplåt att sätta SM4:at och reläer och ventiler på, hade inga nog stora plåtar liggandes och var för snål/bekväm att beställa så jag fick göra en ful skarv, tur plåten inte syns när den är monterad och funktionen är ju inte påverkad.

Bild

Var förbi hos Jens och hämtade nya turbon också, Olika många blad på turbinsidan mot den gamla 58/65 som är 15år äldre :)

Bild

Billet 7 blads kompressorhjul, får dock snurra kompressorhuset ett halvvarv för de ska passa in i karossen och det är ju alltid kul med holsets bökiga segersäkring :)
Bild


Tyckte att grenröret hamnade lite för nära ventilkåpan, ritade upp en 5mm spacer som Vännäsverkstan snabbt lazrade fram, med en stålförstärkt Elringpackning på var sin sida hoppas jag det funkar.
Bytte till lite längre pinnskruvar från Maskintools (bra priser på pinnskruvar!) hittade sedan 4mm tjocka grenrörsbrickor på folkraceshopen för att fördela trycket vid åtdragning av grenröret bättre.

Bild

För snabbare prototyptillverkning av fästen och saker som ska fräsas har jag köpt en 3d printer, hoppas det ska förenkla. :)

Bild
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Ersviken »

Fortsatte med att bygga en oljeretur. först rör följt av en 3/4" Specma megaflex med oringstätning.
Monterade för säkerhet skull värmeskyddsstrumpa på slangen.

Bild

Fick hem ett nytt BMC luftfilfter också, provmonterade och ska sen bara bygga nån typ av värmesköld i alu.

Bild

Skulle sedan börja bygga tryckrör, tänkte det blir fint med en V-bands böjd från kompressorhuset. Orginalversionen till vänster var för klen invändigt, så versionen till höger byggdes och portades. När denna version var klar byggde skiten för mkt nedåt så jag fick göra en specialare och hembygga versionen i mitten som passade, det ska inte gå för lätt.

Bild

Nästa steg är att bygga sista tryckröret.
Bild


Fick i och med 10 års jubilee´t med att ha en audi diesel som bruksis glädjen av att göra årets rostfix/fullack.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fördelen med rostlagningen var att när blästern var framme så blästrade jag av mina Ford 8.8 axlar och började kortningen av axelrör/ byggande av jiggar och liknande med dem.
Bild

Bild

Slut för idag.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Steve »

Kommer du att göra hylsor istället för lagrena och sätta en lång axel genom eller jiggar du bara på utsidan?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Ersviken »

Fick tag på en 40mm stålaxel förra veckan, så det blir att bygga en jigg som du beskriver steve. Tänkte göra hylsor till yttre lagren både för explorerlager och ford torino 9”.
Yttre jiggen som byggdes är mest för att få rätt vinkel på båda axeländarna så bromsok och sånt sitter lika på båda sidorna. :)
Rickard S
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån jan 07, 2008 8:52 pm
Ort: KIL

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Rickard S »

Gillar ditt projekt!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Steve »

Ersviken skrev:Fick tag på en 40mm stålaxel förra veckan, så det blir att bygga en jigg som du beskriver steve. Tänkte göra hylsor till yttre lagren både för explorerlager och ford torino 9”.
Yttre jiggen som byggdes är mest för att få rätt vinkel på båda axeländarna så bromsok och sånt sitter lika på båda sidorna. :)
Då lämnar jag in min axel på kortning och svetsning av rören mot mittklumpen sen då :hihi:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Ersviken »

Rickard S skrev:Gillar ditt projekt!
Tack, att folk gillar det man håller på med ger fin motivation :)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Ersviken »

Steve skrev:
Ersviken skrev:Fick tag på en 40mm stålaxel förra veckan, så det blir att bygga en jigg som du beskriver steve. Tänkte göra hylsor till yttre lagren både för explorerlager och ford torino 9”.
Yttre jiggen som byggdes är mest för att få rätt vinkel på båda axeländarna så bromsok och sånt sitter lika på båda sidorna. :)
Då lämnar jag in min axel på kortning och svetsning av rören mot mittklumpen sen då :hihi:
Då klumpen är gjutjärn och rören stål så får man köra med någon hög nickeltillsats till tigen eller gjutjärnpinnar, man ska även helst förvärma med gas och låta kallna sakta.
Ska fördjupa mig lite i hur man utför detta på bästa sätt, när jiggar och process är klar hjälper jag gärna till att korta fler axlar ( eller lånar ut prylarna) ska även rita av orginalfästena på 240 axeln och få nån att lazra så man slipper stå och kapa sånt från gamla axlar.
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Trubbis »

Ersviken skrev:Då klumpen är gjutjärn och rören stål så får man köra med någon hög nickeltillsats till tigen eller gjutjärnpinnar, man ska även helst förvärma med gas och låta kallna sakta.
Ska fördjupa mig lite i hur man utför detta på bästa sätt, när jiggar och process är klar hjälper jag gärna till att korta fler axlar ( eller lånar ut prylarna) ska även rita av orginalfästena på 240 axeln och få nån att lazra så man slipper stå och kapa sånt från gamla axlar.
När jag har svetsat gjutjärn eller gjutstål har jag oftast bara använt övergångstråd till tigen, alltså rostfri överlegerad tråd typ 309L med mycket nickel. Modernare stål, som jag misstänker att bakaxelns klump borde vara gjort av kan nog likt ett turbinhus till en turbo gå utmärkt att svetsa i. Men förvärma är nog ingen dålig ide, och försöka hålla uppe avsvalningstiden med en gloven eller lite stenull typ :D
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Ersviken »

Tack för tipsen om svetsprylar, har nu beställt lite material och återkommer med resultat när det dykt upp :)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Ersviken »

Åkte på årets förkylning för någon vecka sedan så det redan låga tempot avstannade helt, nu börjar man sakta vara tillbaka och har fortsatt med baxaxeln igen.
40mm hydraulkolv och svarvade hylsor genom lagerlägena.

Bild

Axelrören helsvetsade mot huset, slutade med pinnsvets då mängderna med tillsatsmaterial som var i ett tig-paket var för stora så det blev så jefla dyrt. Nästa steg blir hylsor till axeländarna för att kunna svetsa dem på plats när jag funderat ut vilken upphängning av axeln som passar. (svårt val då bilen varken är gatbil, banbil eller rakt frambil.)

Bild


Började sedan bygga på ett 4" nedåtrör från turbon, efter bilden togs kapades allt isär och jag satte dit ett "20cm" långt flexrör, sen kom jag på att röret från wastegaten kommer bli väldigt långt. Blev less och tog paus.
Bild

Efter tips på ansiktsbokannons från Kirre så inhandlades ett nytt insug. (ja tryckrören var ju klara så då är det dags att börja om såklart) :doh:
Spjället på 80mm tyckte jag var väl stort så det såldes dock vidare.

Bild


Tyckte tempot på bilen var för högt (för att vara mig) och oron att bli klart gjorde det lätt att ta ett nytt sidospår.
Min pappa har tagit över min gamla Rallycross B20, efter att en kolv gett upp i den gamla 2,2 liters motorn så fick den bli 92mm borr och strokad till 85mm slag istället denna gång (2,3 liter). I och med denna uppdatering så tänkte vi modernisera motorn en aning med insprutning (Autronic SM 4) och spjällhus från Hajabusa istället för Weber 50:or och fördelare.
Delarna hade enligt mig legat väl länge i garaget så jag tog med mig en skrottopp och spjällhus för att bygga ett insug. Så här ser början ut. :)

Bild

Bild

Slut för idag.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat med alla grejor! snart start av motorn. vore kul att se den i dynon i vinter hos mig eller mattias :thumbright:

fin kortning av 8.8 axeln också. fick hjälp av monza inge med en liknade jigg då jag byggde bakaxeln till 142 mins jag
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Ersviken »

Tack för kommentarerna Jens! Jo det bli mindre och mindre kvar till uppstart för varje vecka, vågar aldrig ropa hej för med småbarn kan det komma någon influensa eller liknande och vips är man borta från garaget en månad.
Vore kul att få bromsa spisen i sävar när den är klar, men först är tanken att köra lite och få bort barnsjukdommar så det inte finns läckage och andra dumheter :)

bromssystem, bränslesystem, elsystem är ju dessvärre ganska ogjort så det kan dra försena en sen man ännu mer :(

Oskar :)
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Ersviken »

Dålig på att uppdatera så här kommer lite nyheter om vad som hänt.

Bild

axeländarna på plats på 8.8an, ska gå över alla fogar med tigen sen.

Bild
Plåtar till axeln utskrurna och hylsor till "Johhny joints" isvetsade (Tack steve för tips).

Bild
Snabbt test så diametern stämmer mot axelrören.

Bild
Pulverlackade nya insuget svart, har även brännt ihop en ny vevhusburk samt ett fäste för den elektriska servopumpen. Även nytt tryckrör byggt.

Bild
Fäste för gaswire byggt.

Bild
Köpt en 140A generator och bytt ut remskivan på den till en större för att sänka varvtalet på generatorn.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ersvikens grå 242a

Inlägg av Ersviken »

Nästa "större" projekt för mig var bränslesystemet.
Hade ett system som "nästan" var färdigt, tanken var att köra med orginaltank som med en lågtryckspump matar en catchtank där en Walbro GST 520 sitter monterad.
Fick tidigt kalla fötter när man hört om partiklar som kan lossa från obehandlad alu och som sedan sätter igen filter,pumpar och spridare när man kör E85.
Så de nydragna alurören under bilen slets bort och ersattes av hydraulrör. tanken på catchtank i alu slopades och jag började bygga en tank i rostfritt istället.
Detta var då i maj och stora förhoppningar fanns att ha en bil startad till årets Umeå open. Efter att ha väntat i 3mån att få lite plåtar skurna till ett "lock" till catchtanken så blev det att tänka om.

Valde då att bygga en egen tank i plåt, denna med skvalpskott, invändiga luckor och inbyggd catchtank.

Bild
Tillklippta plåtar i 2mm gods.

Bild
Delvis svetsat.

Bild
Färdigtsvetsat, sedan lackat med CA-epoxy och Temadur 90 på toppen. Monterat Vdo nivågivare och Speedings bränslepumpsarmatur som stödjer upp till 3st bränslepumpar för att säkerställa kommande behov.
På passagerarsidan har jag dragit ned storleken på tanken och gjort fästet lite "special för att kunna dra avgassystemet på den sidan.

Bild
Ville flytta upp den nya tanken en aning samt ha plats till slangdragning så därför fick delar av golvet till bagaget kapas ur samt ny plåt bockas till och ska svetsas dit när orken infinner sig. Har även flyttat bak nya tanken 8cm till förmån för mer plats kring bakaxeln när den ska bytas framöver.

Bild
Skriv svar