Sida 1 av 11
Ersvikens grå 242a
Postat: tis sep 05, 2006 10:52 am
av Ersviken
Ännu en tråd om en gammal 242a...
Fick förra sommaren överta en 242 om tidigare ägare fick behålla motor och låda. Karossen var väl under all kritik, rostig, bönglig, sönderpartjad inredning och tveksamt elesystem

Men avgaskraven var dock i min smak!
Stod i valet och kvalet om det skulle bli skrot eller om man skulle renovera kärran, tyvärr hade man ju inte mage att skrota så här kommer en tråd om projektet, är inte så hemma på datorer så uppdateringar å bilder kommer väl lite sporadiskt.
Korta drag om planerna för bilen
Motor: 234F med diverse godis, Vems motorstyrning
Kaross: så orginal som möjligt.
Drivlina: m45 (till att börja med) samt 1031 med lamelldiff.
Mål: kosta så lite som möjligt, kunna göra allt själv, billig å äga. (dra lite soppa)
Ja kan väl lägga in lite bilder på liket också...

Postat: tis sep 05, 2006 10:56 am
av Mats A
Nice att se du har mer än ett projekt på gång. den ser ju att kunna bli potent ,hjulyft är ju ett faktum ,bara att titta på denna bild

Postat: tis sep 05, 2006 11:33 am
av Ersviken
lite fortsättning på historien, för noggrannare kontroll av vad som måste lagas och vad som ska bytas ut så slaktades karossen snabbt och brutalt ned i molekyler.

Postat: tis sep 05, 2006 12:13 pm
av Nicke Nyman
Ser ju grymt ut!
MVH

Postat: tis sep 05, 2006 12:22 pm
av Rogge
ballt!
verkar det vara mycket rost? ser inte så ut på bilderna dock, fäörutom trösklarna..
Postat: tis sep 05, 2006 3:04 pm
av Steve
Rogge skrev:ballt!
verkar det vara mycket rost? ser inte så ut på bilderna dock, fäörutom trösklarna..
Den är ROSTIG om man kommer från skogarna i norr

Postat: tis sep 05, 2006 3:10 pm
av Ersviken
Den är ROSTIG om man kommer från skogarna i norr
hehe, Steve har helt rätt, räknar allt med norrlandsmått, har väl fått byta baljor, en dörr och framskärmarna, annars äre väl mest all ytrost på hela karossen som besvärat mig i sommar.
Postat: tis sep 05, 2006 4:53 pm
av Rogge
vaf..? ni har ju inte ens salt på vägarna där uppe?? hur kan den då va så rutten?
Postat: ons sep 06, 2006 10:03 am
av Ersviken
Postat: ons sep 06, 2006 10:59 am
av Ante 4wd
Men oooh den har ju iaf en vit framblinkers

Postat: ons sep 06, 2006 7:10 pm
av Jimmy
snyggt har du lackat bärarmar och allt med hammar lack? ser bra ut!!!
Postat: ons sep 06, 2006 7:53 pm
av Ersviken
snyggt har du lackat bärarmar och allt med hammar lack? ser bra ut!!!
Tackar tackar! Stämmer bra att det är hammarlack, tyvärr så tycker jag den släpper aning för lätt så det blir blanksvart industrilack som målas med spruta på resten.
Postat: ons sep 06, 2006 7:59 pm
av Ersviken
Karossen får vila ett tag efter grundmålning för att se om det finns någon mystisk rost jag glömt innan arbetet fortsätter.
Under tiden börjar lite arbete kring motor. Börjar med att bygga ihop en elhärva till Vemset. Sen kändes det lite synd att använda det väl fungerade orginalinsuget så istället påbörjas bygge av nytt insug med bättre koning mot toppen, längre runners och större "luftbox".
För att se hur mkt plats det blir för trattarna så börjas det hela med en helsnygg mall i kartong å papper

Postat: ons sep 06, 2006 9:12 pm
av ergu
blir nog fint detta bygge
vad är det för b20 som står till höger i en av bilderna

Postat: tor sep 07, 2006 11:39 am
av Ersviken
ergu skrev:blir nog fint detta bygge
vad är det för b20 som står till höger i en av bilderna

Det är min "besiktningmotor" till 142an

(får sitta i bilen ca 8 timmar vartannat år)