Sida 1 av 2

Topplockspinnbult till B23?

Postat: sön sep 24, 2006 4:39 pm
av Dez
Har ARP topplockspinnbult till B23? Mailade en fråga till dem, men de har ännu inte svarat.
Vart kan man annars köpa högkvalitativa pinnbult?
Jag svarvade egna förut av 12.9 bult, men de blev inte riktigt bra, muttrarna ville gärna skära.

Postat: sön sep 24, 2006 5:35 pm
av Jens Gustavsson
volvos 12.9 bultar är av högkvallite, jag ser ingen större vits att byta ut dem.

men pinbultar i samma kvalla han klämma packningen lite bättre men det ska inte behövas om man inte har nåra problem med annat.

Postat: sön sep 24, 2006 5:38 pm
av Dez
Bultar är ekonomens val, Pinnbultar är ingenjörens val.
Och har man lite cylindertryck vill det till att locket ligger kvar.

Postat: sön sep 24, 2006 5:42 pm
av Jens Gustavsson
det är väll ändå effekt man eftersträvar inte max cylindertopptryck? :wink:

Postat: sön sep 24, 2006 5:48 pm
av Dez
Amatöringenjörens formelsamling:

Turbo=BMEP
BMEP=Vrid!
Vrid*Varv=Effekt

Alltså: Jättemycket BMEP*mycket varv=massor med hästar.

Postat: mån sep 25, 2006 8:58 am
av Jens Gustavsson
det svåra är att omvandla låg-rpms vridet till användbar körbar effekt (vrid på ett brett område på höga rpm = effekt och snabba tider :) )

motorer mad jättemycket bottenvrid brukar inte gå bra/snabbt på strippen.

Postat: mån sep 25, 2006 1:47 pm
av Dez
Precis.

Postat: tis sep 26, 2006 3:53 pm
av Dez
Har hittat pinnbult hos Parner för 950:-
Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Postat: tis okt 10, 2006 6:41 pm
av lepra
här finns 12,9 pinnbullt te römorot http://www.klracing.se/

Postat: tis okt 10, 2006 8:16 pm
av Steve
Bultarna från KL har man inte läst många snälla ord om

Postat: tis okt 10, 2006 8:40 pm
av Dez
Det var det jag misstänkte.. Är det någon som har ett konkret exempel?

Postat: tor okt 12, 2006 8:26 pm
av lepra
KL`s pinnbullt funkar kanon på våran morot iaf ....

Postat: tor okt 12, 2006 9:46 pm
av Jens Gustavsson
varför skulle inte kl bultar fungera? låter som nått internät ryckte som någon som inte kan hantera en momentnyckel eller bygga en fungerande motor startat :?

en bult som har 12.9 märkning är just av den kvaliten :wink: .

Postat: tor okt 12, 2006 10:44 pm
av Dez
Vill inte verka mästrande, men kvalitet är ett missbrukat begrepp.
Kvalitet är vad kunden förväntar sig i förhållande till vad han får.

Första siffran anger en hundradel av skruvens nominella brottsgräns i N/mm2(12,9 tar vi som ex. 12=1200N/mm2)
Andra siffran(9)anger för hållandet mellan skruvens sträck och brottsgräns i tiondelar =0,9
Multiplicerar man de två talen så får man fram skruvens sträckgräns i N/mm2. I detta fall 1200*0,9=1080N/mm2

Alltså, 12.9 talar bara om materialets tekniska specifikationer, det säger inget om det är kallrullade gängor gjorda hos tex ARP eller om det är någon dreglande kretin som snedgängat en stång med ett utslitet gängsnitt.

Postat: fre okt 13, 2006 9:39 am
av Jens Gustavsson
jag är ingen expert i ämnet men jag tror att alla 12.9 bultar ska ha (vad kallas det?) kallrullade ej gäng-snittade gängor.