Sida 1 av 4

uppbyggnad 2150 rallycross motor

Postat: tis sep 26, 2006 10:50 pm
av Benny Nilsson
har en polare som ska börja köra i 2150 klassen nästa säsong och vi har diskuterat lite fram å tillbaka om en bra motorsetup utan att lägga ut en förmögenhet,

de gäller såklart en volvoröding. Vad är bäst(de finns många åsikter) ur effekt/vrid körbarhet och hållbarhet synpunkt, att ta ett b21 block o borra överdim, riktiga stakar/kolvar mm

eller att göra som en del andra (som jag också skulle vilja) ett B23 block borra överdim en nedstrokad axel, 71 mm slag tror jag dom brukar använda m riktiga stakar+kolvar,

tänkte mest på att flytta upp varvet lite när man har så pass lite volym att jobba med för att få ut mer hk. samtidigt vill man ju inte sabba körbarheten heller.

är jag helt fel ute, tips tages gärna emot

Postat: ons sep 27, 2006 5:58 am
av caterpillar
borrad b21 block, ville ja ha brukt.dom er solid,men en riktig rallyportad toppp hadde jort seg,med skikkeli kamprofil :kamsje det finnes noe brukt på www.resultatservice.com :wink:

Postat: ons sep 27, 2006 7:44 am
av Jens Gustavsson
intresant fråga då jag vet att denna klass blivit stor de sista åren.

jag flyttade denna tråd till avanserade delen och sen får vi hoppas på nåra bra ideer.

jag har nåra ideer också, jag återkommer.


men till och börja med så kan jag ju erkänna att jag inte är någon RC expert därför får jag be om att du beskriver hur en bra rc motor ska bete sig för att man ska få ned effekten i banan på ett bra sätt.

i teorins värd så ska man kuna ta ut 250hk ur en välbygd högvarvig 96X71mm kombination men då blir powerbandet 5000-9000rpm :? blir det slirigt då med de begränsade däcken eller?

vill man ha mer botten mellan powerband så blir 92.5x 80mm motorn bättre, den blir okså billigare och mer pålitlig (tjockare block) ca 220-230hk med powerband mellan ca 3500-8000rpm.

det skulle också gå att bygga en hybrid med 94mm borr och nedstrokad ca 76mm slag B230 stakar och vw kolvar (ingen miniräknare här)

Postat: ons sep 27, 2006 10:27 am
av super7
Jens Gustavsson skrev:i teorins värd så ska man kuna ta ut 250hk ur en välbygd högvarvig 96X71mm kombination men då blir powerbandet 5000-9000rpm :?
I teorin ja... :)
Vet inte vad bästa 2150 Gunnar bromsat, men tror det ligger kring 230hk.

Postat: ons sep 27, 2006 12:01 pm
av Jonas Ohlsson
super7 skrev:
Jens Gustavsson skrev:i teorins värd så ska man kuna ta ut 250hk ur en välbygd högvarvig 96X71mm kombination men då blir powerbandet 5000-9000rpm :?
I teorin ja... :)
Vet inte vad bästa 2150 Gunnar bromsat, men tror det ligger kring 230hk.
jo men va han ute efter en effektmotor eller en körbar rc motor då?

Postat: ons sep 27, 2006 1:35 pm
av Jens Gustavsson
som sakt så vet jag inte mycket om rc eller hur dess motorer ska bete sig för att det ska gå fort runt banan, men då man inte får bygga stort så måste man varva för att få mycket effekt :wink: . men det kanse inte går att få ned effekten i marken få :?

jag vet att gunnar inte gillar högvarviga motorer och han vet vad han prata om :)

men vist vore det kul att prova en kortslagig hög effekts motor på 9000rpm 8)

Postat: ons sep 27, 2006 2:42 pm
av Benny Nilsson
ja, jag är också "grön" på rc, och ett problem med 2150 är ju däcken, man får bara köra på nåt firestone enhetsdäck tror jag de var. har sett dom och det är varken bra på asfalt eller grus egentligen enligt mig. men de ska ju vara billigt.

därför vill man nog i alla fall ha ett register från 3500/4000 för att de ska funka men n samtidigt ha upp till 8500 på sig för att få nån effekt.

diskutera gärna mvh Benny

Postat: ons sep 27, 2006 2:55 pm
av Benny Nilsson
Jens Gustavsson skrev:intresant fråga då jag vet att denna klass blivit stor de sista åren.

jag flyttade denna tråd till avanserade delen och sen får vi hoppas på nåra bra ideer.

jag har nåra ideer också, jag återkommer.


men till och börja med så kan jag ju erkänna att jag inte är någon RC expert därför får jag be om att du beskriver hur en bra rc motor ska bete sig för att man ska få ned effekten i banan på ett bra sätt.

i teorins värd så ska man kuna ta ut 250hk ur en välbygd högvarvig 96X71mm kombination men då blir powerbandet 5000-9000rpm :? blir det slirigt då med de begränsade däcken eller?

vill man ha mer botten mellan powerband så blir 92.5x 80mm motorn bättre, den blir okså billigare och mer pålitlig (tjockare block) ca 220-230hk med powerband mellan ca 3500-8000rpm.

det skulle också gå att bygga en hybrid med 94mm borr och nedstrokad ca 76mm slag B230 stakar och vw kolvar (ingen miniräknare här)

Jens: ditt sista alternativ var ju intressant, och kan ju inte bli så dyrt heller.
törs man lita på 230 stakarna tror du?

Postat: ons sep 27, 2006 3:20 pm
av Jens Gustavsson
de fungerar bra mot 8500rpm iallafal med 80 slag, med mindre slag minskar belastningen.

men den 23mm bustningen måste bytas till 22mm sen måste blocket deckas så klämspalten blir lagom.

Postat: ons sep 27, 2006 7:05 pm
av super7
Jens Gustavsson skrev:men vist vore det kul att prova en kortslagig hög effekts motor på 9000rpm 8)
Vet kanske lite mer efter vinters is tävlande 8)

Postat: ons sep 27, 2006 8:03 pm
av Benny Nilsson
super7 skrev:
Jens Gustavsson skrev:men vist vore det kul att prova en kortslagig hög effekts motor på 9000rpm 8)
Vet kanske lite mer efter vinters is tävlande 8)


:!: låter intressant, är det din bil?

Postat: ons sep 27, 2006 10:45 pm
av super7
Benny Nilsson skrev:
super7 skrev: Vet kanske lite mer efter vinters is tävlande 8)


:!: låter intressant, är det din bil?
Nej....men en kompis son

Postat: tor sep 28, 2006 9:17 am
av DanielW
Alla chaufförer är juh olika (De vet dom flesta) :wink: , vissa vill ha högvarviga å andra lågvarviga motorer. Vad säger föraren själv, hur han vill ha motorn?

Postat: tor sep 28, 2006 9:43 am
av Benny Nilsson
han är reggad här, har sagt åt honom att komma me lite mer info om hur han vill ha de, men han har lite panikskruvning inför folkrace i helgen :)

återkommer

Postat: tor sep 28, 2006 6:37 pm
av André Nilsson
är inte den enda begränsningen på däck. i 2150-klassen 900:-/st