Sida 1 av 1
Någon som har provat att ladda genom en Holley förgasare?
Postat: tis okt 10, 2006 10:47 pm
av Norton
Tänkte kolla lite om det finns några erfarenheter kring turboladdning
genom jänke förgasare typ Holley och edelbrock.
Har nämligen möjlighet att få köpa en
HOLLEY HP #80507-3
4150 PRO SERIES RACING CARBURETOR
-390 CFM-
Tänkte ladda på genom den till min blivande volvo 16V turbo i så fall.
Vet att den är byggd för att klara av trycket från en kompressor så den
borde väl klara 1 - 2bar.
Frågan är bara om 350 Cubic fot per minute är för mycket soppa.
Postat: ons okt 11, 2006 6:53 am
av Jonas L
Tjena.
Måste bara fråga....
Hade inte du dubbla dellisar å köra med??
Om du har det.. ta dom ist!
Med kompressorn suger du genom gasarn, och det ska du väl inte?
MEN..det går att trycka igen holley´n....om du måste.
Bygge ett just insug till holleyn till 16v toppen..bara där..pust..byte av flottörer, borre lite i metering blocket, plugga power valve...osv
Har gjort så på den röda panteran som finns i GBG, om du har sett den.
Var dock länge sen jag gjorde detta, men jag kan nog friska upp minnet om jag måste.
gå in och kolla på
www.turbomustangs.com där finns mycket info och en bra lite DIY att kolla på.
//Jonas
Postat: ons okt 11, 2006 10:53 am
av Norton
Jo jag har dellisar men dom är inte kompletta tyvärr.
Tanken kom då jag fick möjligheten att köpa holley'n till bra pris.
Kände att det va lika bra att kolla lite om olika erfarenheter av det.
Panteran har jag sett vid några tillfällen.
Tack för svaret, ska kolla runt lite så får vi se.
Postat: ons okt 11, 2006 11:06 am
av Jonas L
Vad är det du saknar till dom??
Har lite grejor liggande.
//Jonas
Re: Någon som har provat att ladda genom en Holley förgasare
Postat: ons okt 11, 2006 1:58 pm
av Jens Gustavsson
Norton skrev:Tänkte kolla lite om det finns några erfarenheter kring turboladdning
genom jänke förgasare typ Holley och edelbrock.
Har nämligen möjlighet att få köpa en
HOLLEY HP #80507-3
4150 PRO SERIES RACING CARBURETOR
-390 CFM-
Tänkte ladda på genom den till min blivande volvo 16V turbo i så fall.
Vet att den är byggd för att klara av trycket från en kompressor så den
borde väl klara 1 - 2bar.
Frågan är bara om 350 Cubic fot per minute är för mycket soppa.
den går bra att ladda genom men du måste läsa på lite först om hur de fungerar, sen är inte ett sånt insug så tvär gjort då det är mycket viktige att lika mycket soppa ska hitta till varje cylinder.
390cfm står för luftmängden som kan passeras vid 1.5" kviksilver pelare eller 21" vatten diff tryck.
Postat: ons okt 11, 2006 9:55 pm
av Norton
Först måste jag bara säga tack till er som svarar på min fråga
och för det andra måste jag bara berätta hur s..t lycklig jag är att
jag hittat denna guldklimp till forum på nätet...
Ok jag tror jag hoppar över holley gasarn "kanske"
Jonas jag saknar 4st Emulsionsrör, 4st luftmunstycken, 4st huvudmunstycken och två inspektionslock samt säkert lite annat som behöver uppgraderas för turbo ladd.
Så här är dom specade idag "med det som finns kvar"
E-rör lågfart nr:1
lågfartsmunstycke 58
E-rör start nr:1
Startmunstycke 70
Pumpjet 40
Halsring 32
Spridare nr:1
Kommer att köra Volvo 16v topp "polerade insugskanaler" och ett
garret T04 aggregat med separat wastegate och egen modifierad adapter
anslutning mot orginalgrenröret för 234F.
Ska steloperera toppen när ekonomin tillåter det i framtiden, men tills dess blir det varvstop vid 6300rpm "tyvärr" om det inte finns alternativa lösningar på hydrauliken.
Postat: fre okt 13, 2006 12:03 am
av Fredde Holmgren
Jag körde länge med hydrauliska tryckare och varvade över 8000 men ifjol började de låta ibland, om du inte vill punga ut massa stålar för mek tryckare så går det bygga om de hydrauliska till mek på lite olika sätt.
Postat: fre okt 13, 2006 8:17 am
av Norton
Ok det låter ju nice

Hur mycket laddade du på i den motorn då phredde?
Postat: fre okt 13, 2006 7:02 pm
av Fredde Holmgren
jag laddade ca 1.8 bar, var aldrig nåt problem med tryckarna förut, men när jag byggde en ny motor så blev det lite förändringar som gjorde att de började knacka ibland, misstänker att det var pga att nya motorn har block med oljesprut under kolvarna att det går åt mer olja än förut.
Postat: fre okt 13, 2006 8:22 pm
av Norton
Ok.. det blocket jag ska fixa till har i.o.f.s också oljekylda kolvar
så då lär man nog få samma problem med knackningar.
Jag har ett B230FT block som inte rullat mer än 1500mil.
Har även B234F motorn komplett med allt.
Postat: mån okt 16, 2006 9:44 pm
av Norton
snacka om att jag dansa en segerdans igår när jag plocka i sär motorn
jag köpt på skroten för 3500kr "B234F"..
Vad satt det i det blocket då! Jo det satt kolvar modell smidda för turbo med uttagna frispår för ventilerna.
Sedan satt det stakar och vev som va stansade med JK.
Efter lite studerande av blocket så ser det ut som någon har laggt ner en massa arbete på att få det färdigt för överladdning

Tur att inte skrotnisse viste om vilka godsaker han sålde mig..
"Admin du får gärna flytta denna tråd då jag tror den glidigt lite OT"