Pro-Mille Camaron... Turbo konverterar Cheva sb lustgasmotor
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Pro-Mille Camaron... Turbo konverterar Cheva sb lustgasmotor
Tjena!
Jag tänkte turbo konvertera min Cheva sb.
Har kört den med ProSpark insprutning/tänding och lustgas i ex.antal år men vill testa något nytt.
Lite info om motorn.
Block: WorlProducts Motown raceblock 4.155"borr 377cubiktum ca.6.2liter
vevaxel: BRC 3.48" slag
Stakar: Aluminium Manley Nitrous/Blower 6.0" långa
Kolvar: Blir troligen ROSS custom kolvar. 9.5:1 i komp.
Toppar: Brodix Track1 2.08"in 1.6"ut med jeselvippor.
Kamaxel: ChetHerbert lyft .691" in .667" ut. duration vid .050" 284in 294ut.
Insug: Brodix som är omgjort med spridarhål och egentillverkad spjällhus med4st 55mm spjäll.
Spridare: Blir 1575cc FordMotorSport.
Bränslepump: Aeromotiv remdriven plus tillhörande regulator.
Ska använda macksoppa i en 1liters behållare med en högtryckspump o kallstartsventil för start av motorn.
Turbo aggregat blir 2st holset hx50
Tanken är att köra motorn med E85, rätt lågt laddtryck 1-1.2bar.
Samt ha rätt mycket grundeffekt.
Motorn ska varvas duktigt, i lustgas utförande varvades den upp till 9000rpm.
Har även gjort en trycklåda med två 80mm röranslutningar.
Bild på trycklådan innan svetsning förra året...
Har ett par frågor om grenrör till bygget.
Dom ska tillverkas i syrafast rostfritt, svetas ihop med tig o rotgas.
Undrar vilken rördiameter man ska använda sej av?
Samt om man räknar primärrör längderna likadant som på en sug motor?
Sedan är det ju lite annorlunda med avgaspulser med tanke på tänföljd osv. på en V8, hur ska primärrören anslutas till turborna med en kollektor eller?
GT40 har ju twinentry fläns vart ska man ta ut rören till wastegaten?
Jag tänkte turbo konvertera min Cheva sb.
Har kört den med ProSpark insprutning/tänding och lustgas i ex.antal år men vill testa något nytt.
Lite info om motorn.
Block: WorlProducts Motown raceblock 4.155"borr 377cubiktum ca.6.2liter
vevaxel: BRC 3.48" slag
Stakar: Aluminium Manley Nitrous/Blower 6.0" långa
Kolvar: Blir troligen ROSS custom kolvar. 9.5:1 i komp.
Toppar: Brodix Track1 2.08"in 1.6"ut med jeselvippor.
Kamaxel: ChetHerbert lyft .691" in .667" ut. duration vid .050" 284in 294ut.
Insug: Brodix som är omgjort med spridarhål och egentillverkad spjällhus med4st 55mm spjäll.
Spridare: Blir 1575cc FordMotorSport.
Bränslepump: Aeromotiv remdriven plus tillhörande regulator.
Ska använda macksoppa i en 1liters behållare med en högtryckspump o kallstartsventil för start av motorn.
Turbo aggregat blir 2st holset hx50
Tanken är att köra motorn med E85, rätt lågt laddtryck 1-1.2bar.
Samt ha rätt mycket grundeffekt.
Motorn ska varvas duktigt, i lustgas utförande varvades den upp till 9000rpm.
Har även gjort en trycklåda med två 80mm röranslutningar.
Bild på trycklådan innan svetsning förra året...
Har ett par frågor om grenrör till bygget.
Dom ska tillverkas i syrafast rostfritt, svetas ihop med tig o rotgas.
Undrar vilken rördiameter man ska använda sej av?
Samt om man räknar primärrör längderna likadant som på en sug motor?
Sedan är det ju lite annorlunda med avgaspulser med tanke på tänföljd osv. på en V8, hur ska primärrören anslutas till turborna med en kollektor eller?
GT40 har ju twinentry fläns vart ska man ta ut rören till wastegaten?
Senast redigerad av Pro-Mille den tis maj 29, 2007 1:17 am, redigerad totalt 2 gång.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Lite fler frågor..
Wastegates HKS 50mm kopior.. Är det något o ha?
Har handlat på mej ett par sånna.
Tänkte riva ner dom och putsa till huset sedan blästra det och spruta det med cobolt eller liknade värmebeständigt matrial.
Har hört att husen brukar spricka.
Bild på ena WG:en
Ska nämligen till Orlando 22:a oktober, vi ska dit o kika på WorldStreetFinals.
Kan ju handla ett par fina WG:en där borta om inte dom här fungerar..
Wastegates HKS 50mm kopior.. Är det något o ha?
Har handlat på mej ett par sånna.
Tänkte riva ner dom och putsa till huset sedan blästra det och spruta det med cobolt eller liknade värmebeständigt matrial.
Har hört att husen brukar spricka.
Bild på ena WG:en
Ska nämligen till Orlando 22:a oktober, vi ska dit o kika på WorldStreetFinals.
Kan ju handla ett par fina WG:en där borta om inte dom här fungerar..
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
Oki.... god tur och hoppas på att få känna lite mera ståpäls nästa år till detta bygge!Pro-Mille skrev:Jodå spridarna ska räcka till.
Kommer turbopuffran att växlas på 9k också?
Förresten... känner du till nån i E-tuna som moddar spridare, enligt vissa rykten ska det visst finnas en sån där?
/ Uffe
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
Re: Turbo konvertera Cheva sb lustgasmotor
På en turbopuffra är det inte så noga som på en sugis med längderna på primärerna.Pro-Mille skrev:Har ett par frågor om grenrör till bygget.
Dom ska tillverkas i syrafast rostfritt, svetas ihop med tig o rotgas.
Undrar vilken rördiameter man ska använda sej av?
Samt om man räknar primärrör längderna likadant som på en sug motor?
Sedan är det ju lite annorlunda med avgaspulser med tanke på tänföljd osv. på en V8, hur ska primärrören anslutas till turborna med en kollektor eller?
GT40 har ju twinentry fläns vart ska man ta ut rören till wastegaten?
Diametern bestäms av storleken på avgaskanalens-turboplattans storlek till turbon's diameter, turbon vet ej detta så kör på bara.
Ni kan utan problem svetsa ihop primärrören direkt i plattan till turbon, turbon vet fortfarande inte vad som gör att hjulet snurrar....
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad har du för nock vinkel på kammen? hur stora är gt40 turbosarna in och ut och a/r?? hur fort går bilen sugmotor ungeför? sugmotoreffekt utan gas och vilka rpm ?
jag har för lite info om motorn för att komma med ett ricktigt bra konsept men en grov beräkning kan vi ju göra.
jag har för lite info om motorn för att komma med ett ricktigt bra konsept men en grov beräkning kan vi ju göra.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Just ja glömde skriva nockvinkeln den är på 114grader..Jens Gustavsson skrev:vad har du för nock vinkel på kammen? hur stora är gt40 turbosarna in och ut och a/r?? hur fort går bilen sugmotor ungeför? sugmotoreffekt utan gas och vilka rpm ?
jag har för lite info om motorn för att komma med ett ricktigt bra konsept men en grov beräkning kan vi ju göra.
Burkar väl vara ungefär så på turbokammar oxå?
Bilen har gått med 300hk gas 5.59sek o 201.5km/h på 201meter
stallspeed på 4000rpm.
Utan gas körde jag 6.6sek på 201meter.. hastighet kommer jag inte ihåg
Då med en turbin som stallade 7000rpm.
Vikten ligger runt 1250kg med förare.
Sugeffekten har beräknats till 600-620hk max effekt 7300-7500rpm.
A/R värderna in o ut på turbosarna har jag inte än.. har inte fått turbona hem än..
Men skulle vilja veta vilket A/R värde som skulle passa bäst på min motor.
- turbo uffe
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 348
- Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
- Ort: Västerås