info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Inlägg av NOS-Johan »

Driddler skrev:Lenco känns nog inte som ett alternativ för min del :thumbright:

Men ska Tremcon vara den starkaste "VANLIGA" lådan?
(Tremec)Nä, det tror jag inte men i förhållande till pris kanske...
Beg T56:or och tko 600 finns det gått om i USA till bra pris,vad gäller T56 tror jag att det är -03 och nyare som är dom starkaste, men dom är tunga nästan 60kg.
På denna länken som kanske har varit uppe förut finns lite olika lådor specade:(1lb/ft=1,35582Nm)

http://www.ttcautomotive.com/English/home/home.asp
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

NOS-Johan skrev:
Driddler skrev:Lenco känns nog inte som ett alternativ för min del :thumbright:

Men ska Tremcon vara den starkaste "VANLIGA" lådan?
(Tremec)Nä, det tror jag inte men i förhållande till pris kanske...
Beg T56:or och tko 600 finns det gått om i USA till bra pris,vad gäller T56 tror jag att det är -03 och nyare som är dom starkaste, men dom är tunga nästan 60kg.
På denna länken som kanske har varit uppe förut finns lite olika lådor specade:(1lb/ft=1,35582Nm)

http://www.ttcautomotive.com/English/home/home.asp
Bara trycka på metric knappen så räknar den om :)
Finns en tko som ska hålla 813nm men står ju lite dåligt på sidan! Inga priser heller?

Får se vad det blir för låda har lite beslutsångest :) Har då fått tag på bakaxel nu iallafall, blev en 9"are 31splines mm.
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Blir nog att köpa en tko 600RR, verkar ju vara det vettigaste alternativet om man vill köra lite på gatan också utan Peltor kåpor och öm högerarm! Hittar då ingen vanlig drevlåda som ska klara mer effekt, så man får väll ta det lite försiktigt då man ska köra stripp. Känns som en kompromiss men vad ska man göra? Ska ju tåla 50ftp mer än en viperlåda och kostar ju ny som en beg ev spöad viperlåda+ att den har betydligt smidigare mått!
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Bra info sida om tko och även alla mod t56
http://www.5speedtransmissions.com/tr-3550.html
Pris $1975 ink shifter.

Någon som kör eller vet någon annan som har denna?
Erlend Sanden
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön nov 04, 2007 12:09 pm
Ort: Norge (Lillehammer)

Inlägg av Erlend Sanden »

Jeg har montert en Tremec TKO 600 I min 245 og etter min mening er den girkassa som skapt for volvo 240, den passer rett inn i tunellen og girstanga kommer midt i hullet der den sitter orginalt og den girkassa skal jo tåle en del. Har kjørt med den ca 1mnd nå og jeg syns den fungerer perfekt til midt bruk. :D Kjørte med volvo sin m 46 og der rensket jeg 3giret på gass pådrag.
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Erlend Sanden skrev:Jeg har montert en Tremec TKO 600 I min 245 og etter min mening er den girkassa som skapt for volvo 240, den passer rett inn i tunellen og girstanga kommer midt i hullet der den sitter orginalt og den girkassa skal jo tåle en del. Har kjørt med den ca 1mnd nå og jeg syns den fungerer perfekt til midt bruk. :D Kjørte med volvo sin m 46 og der rensket jeg 3giret på gass pådrag.
Ok det låter ju bra! Får hoppas att den tål min motor också för det lutar åt en sån så snart ekonomin tillåter!
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Har även hittat MMR ett företag som förstärker tko500 och 600 genom att härda drev och axlar. Dom ska hålla 750 och 900hp för överkomligt pris!
http://www.modularmustangracing.com/

Har även börjat kika lite mer på Viper t56 efter tips från JP i Umeå som säger att dom ska vara biffiga men vi får se vad det blir.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Christian L skrev:Har även hittat MMR ett företag som förstärker tko500 och 600 genom att härda drev och axlar. Dom ska hålla 750 och 900hp för överkomligt pris!
http://www.modularmustangracing.com/

Har även börjat kika lite mer på Viper t56 efter tips från JP i Umeå som säger att dom ska vara biffiga men vi får se vad det blir.
kom bara ihåg att det är vridet i motorn som är parametern att hålla koll på då man snackar hålbarhet i lådor och koppligar och att en turbo 350 ger ca 1400nm/1.4bar.

laddtrycket är fienden för lådan, trimma motorn mycke och ladda lite med en stor turbo :thumbright: då har du en liten chans att få det att hålla iallafall :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Tycker det verkar som dom hänger på TKO600-lådorna efter dom flesta stora big-blockarna.

Det lilla jag körde med min låda, så tycker jag det verkar som det mest prisvärda alternativet. Och som sagt, dom passar fint i en gammal volvo utan för mkt modifikationer :)

Det håller säkerligen för en hel del mer än spec. också, vad är BMW-lådorna som folk plågar skiten ur specade för?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ja ibland så blir det lite overkill och prylfixering. Tricket är att hitta de grejer som passar ens ändamål.

Man kan inte stirra sej blind på effekter.Man måste även sätta det i relation till vikt,användningsområde o.s.v.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Ban racing erfarenheter,

jag måste göra ett tillägg, Vikten på bilen spelar väldigt stor roll lamellens tyngd slitage å värme i lådan, jue lättare lamell man kan ha jue bättre,

jag har mindre problem med lådor sen jag lättade bilen 250kg och gjorde mer plats runt lådan , den blev mindre varm efter ett långlopp :)

lådorna jag körde med var Volvos M90 lådor och T5 motorer och b23-230
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
M88/3_TIC
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör feb 02, 2008 9:52 am
Ort: Kokkola/Finland

Inlägg av M88/3_TIC »

Har svårt att välja låda till min e28:a, så jag hoppas på några tips.
Bilen är en e28 med överladdad m88/3 motor. effekt och vrid 1000+
Kommer att köra stripp men jag vill att det ska gå att ta en sväng på landsvägen/banan också..
Vill dock inte ha en handikapp låda...
Har tittat lite på g-force g101 lådan :roll:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

M88/3_TIC skrev:Har svårt att välja låda till min e28:a, så jag hoppas på några tips.
Bilen är en e28 med överladdad m88/3 motor. effekt och vrid 1000+
Kommer att köra stripp men jag vill att det ska gå att ta en sväng på landsvägen/banan också..
Vill dock inte ha en handikapp låda...
Har tittat lite på g-force g101 lådan :roll:
länk till den?

jerco värkar ha hållbara och prisvärda lådor till de flesta ändamål annars.
M88/3_TIC
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör feb 02, 2008 9:52 am
Ort: Kokkola/Finland

Inlägg av M88/3_TIC »

Jens Gustavsson skrev:
M88/3_TIC skrev:Har svårt att välja låda till min e28:a, så jag hoppas på några tips.
Bilen är en e28 med överladdad m88/3 motor. effekt och vrid 1000+
Kommer att köra stripp men jag vill att det ska gå att ta en sväng på landsvägen/banan också..
Vill dock inte ha en handikapp låda...
Har tittat lite på g-force g101 lådan :roll:
länk till den?

jerco verkar ha hållbara och prisvärda lådor till de flesta ändamål annars.
http://www.gforcetransmissions.com/
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Inlägg av WTB »

Gammal tråd som kanske inte borde lyftas då man läst Hela tråden med
diverse gott och ont om M400 lådan..Nu ska man åka och handla en sån låda imorgon ganska billigt o undrar fall de är nån som kan kolla upp en sån låda skaplit billigt o byta till koniska lager eller var de nu var man skulle göra med dom :hihi: Eller kanske skicka bilder in på den här tråden om nån fin Guide om lådan i sej med lite bilder på olika
procedurer för o syna "Förstärka" lådan :)

Mvh
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Skriv svar