info om man växellådor som tål NM och dragrace.

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag tänkte köpa en 5vxl Richmondlåda så småningom.Ska väl vara typ gamla Doug Nash. Min M21 lär nog inte hålla i längden.

Men jag tänkte börja med att beställa en riktig koppling i alla fall. Dessa ska tydligen nypa på grymt bra men även vara löjligt lätta att trampa ur.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Driddler skrev:Jag tänkte köpa en 5vxl Richmondlåda så småningom.
u
frågan är om en sån håller speciellt länge? den är inte specad till speciellt mycke nm.

den går inte att gämföra med den gammla dragrace lådan som hadde mycke mer go bitar i sig tydligen, jag kan pm tel nr till en expert i ämnet dox nach??
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Det är väl Richmond som köpte upp Doug Nash. Till ren dragracing håller den kanske inte om det börjar bli mycket effekt.

Men kompisen har en i sin El Camino med 540cui .Bilen är helt orginal och väger 2.5 ton eller liknande. Han har kört en del med den på strippen med mönstrade slicks och aldrig haft några problem.

Han kör även Camaro-cup med richmomd utan problem. Även om inte det frestar på på samma sätt.

Tremcos lådor ska tydligen rasa på treans drev??
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Driddler skrev:Jag tänkte köpa en 5vxl Richmondlåda så småningom.Ska väl vara typ gamla Doug Nash. Min M21 lär nog inte hålla i längden.

Men jag tänkte börja med att beställa en riktig koppling i alla fall. Dessa ska tydligen nypa på grymt bra men även vara löjligt lätta att trampa ur.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Det är en sån där koppling jag kör med i camaron, är som du säger helt löjlig att trampa ner och den bettar då bra än så länge men ej provat med slick men det lär man väll märka till sommaren. Dock så skrammlar slungvikterna när man har kopplingen uppsläppt med friläge i, men det kan man leva med!
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Christian L skrev:
Driddler skrev:Jag tänkte köpa en 5vxl Richmondlåda så småningom.Ska väl vara typ gamla Doug Nash. Min M21 lär nog inte hålla i längden.

Men jag tänkte börja med att beställa en riktig koppling i alla fall. Dessa ska tydligen nypa på grymt bra men även vara löjligt lätta att trampa ur.

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Det är en sån där koppling jag kör med i camaron, är som du säger helt löjlig att trampa ner och den bettar då bra än så länge men ej provat med slick men det lär man väll märka till sommaren. Dock så skrammlar slungvikterna när man har kopplingen uppsläppt med friläge i, men det kan man leva med!
Det är väl racing? Då ska det väl låta lite :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Någon?

Kan man köra rakskuret eller låter det som att ha 100 soppapumpar i bilen?

Vad exakt innebär dog ring? Är det bara slita utan koppling eller är det bara att den blir lättare att växla vid högra varv?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Som jag har fattat det ska man helst bara slita i växlar utan att koppla med en dogbox, för att undvika att doggarna studsar mot varandra.

Det är helt enkelt bara några klackar (tre har jag för mig det brukar vara?) på drevet och motsvarande på ringen som sitter i stället för synknavet i en vanlig låda.
Man drar alltså helt enkelt dogringen mot drevet, sedan hakar klackarna i varandra när de möts av varvtalsskillnaden på drevet och ringen.

Är nog inget för söndagskörning direkt :hihi:
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

men det går väll att koppla som vanligt och växla eller blir det ett satans skårrande??
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag skulle nog isåfall satsat på en preppad atutomat istället.

Rakskurna drev lär låta ungefär som en geardrive.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Inlägg av NOS-Johan »

Jag budade hem en G-Force T-5 dogring på E-bay, endast provkörd för
7000:- så om ni har några kontakter i USA håll ögonen öppna för emellanåt kan man handla billigt...
Men hur stark den egentligen är återstå att se (jag har läst både ris och ros om den) deras spec. säger 600hk eller 680Nm.
Teoretiskt passar den mig perfekt lätt c:a 35kg och dogring (fränt) och 0,73 på 5:an(valfritt)

Angående rakskuret och dogring, jag kör det idag och ja det låter MYCKET du kan glömma och prata med passageraren om du har en rensad bil men mycket snabbväxlat vill du vara snäll mot lådan så släpp bara gasen lite. Ska du köra lungt så måste du växla bestämt annars så känner du doggarna ända upp i axlen...
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Ganska kaxigt :wink:


Men vad finns det för manuella som pallar 1000+ nm på pappret?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

Driddler skrev:Ganska kaxigt :wink:


Men vad finns det för manuella som pallar 1000+ nm på pappret?
Jerico, liberty, lenco mfl :)
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

NOS-Johan skrev:Jag budade hem en G-Force T-5 dogring på E-bay, endast provkörd för
7000:- så om ni har några kontakter i USA håll ögonen öppna för emellanåt kan man handla billigt...
Men hur stark den egentligen är återstå att se (jag har läst både ris och ros om den) deras spec. säger 600hk eller 680Nm.
Teoretiskt passar den mig perfekt lätt c:a 35kg och dogring (fränt) och 0,73 på 5:an(valfritt)

Angående rakskuret och dogring, jag kör det idag och ja det låter MYCKET du kan glömma och prata med passageraren om du har en rensad bil men mycket snabbväxlat vill du vara snäll mot lådan så släpp bara gasen lite. Ska du köra lungt så måste du växla bestämt annars så känner du doggarna ända upp i axlen...
Tack för bra svar! Har dock några fler frågor, återkommer då inte ögonen håller på att falla igen :)
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Inlägg av NOS-Johan »

Driddler skrev:Ganska kaxigt :wink:


Men vad finns det för manuella som pallar 1000+ nm på pappret?
Om man inte bara ska inrikta sig på att rejsa så har Tremec sin TKO serie som tål mycket orginal och även där finns rakskurna dogring satser
för att få en ännu mera tålig låda c:a $1000 + inköp av låda...
Ett mera ekonomiskt alternativ än t.ex. Jerico, liberty och lenco.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Lenco känns nog inte som ett alternativ för min del :thumbright:

Men ska Tremcon vara den starkaste "VANLIGA" lådan?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Skriv svar