Sida 1 av 2

Gröpa ur 530 förbränningsrum

Postat: lör okt 21, 2006 7:39 pm
av Markus
håller på med ett litet turbobygge på en b230f.
har börjat kompsänka lite men undrar hur mkt jag ska gröpa ur toppen?
orginal är det väl 9.8:1? hur mycket borde jag sänka för att ladda ett 1bar ungefär?
hur mkt volym innebär det att ta bort? vad är orginalvolymen? mätte aldrig innan jag började fräsa :D
orginal:
Bild

så här ser de ut nu:
Bild

Bild

har tagit litegrann, hur mkt måste bort för att sänka kompen till ungefär 8:1?
handlar de om små mängder eller är de bara att gröpa?
ska jag gröpa ur som det gula jag markerat?
där jag markerat med blått är det som en instansning, vad är den till för, squishen va? ska jag spara den? vad händer om jag tar bort den?
blir de dum form på förbränningsrummet eller?
Bild


motorn ska i en 740gl -90
blir följande:
portad och urgröpt 530topp
hemsnickrat plenum
dubbla spridarrader, 214cc + 358cc
kkk k24, gamla varianten.
MegaSquirt II v3.0
blir att köra på e85 och har målet på 1bars laddtryck.

någon som har några kommentarer? bilder finns ifall någon är intresserad.

Postat: sön okt 22, 2006 12:01 am
av Markus
många som läser men få som svarar, är det INGEN som slipat i en volvo topp?

Postat: mån okt 23, 2006 8:17 am
av Jens Gustavsson
jo nog har man filat lite i sånna :wink: du behöver inte slipa nå mer på tändstiftsidan men ta mer på andra sidan, jag skulle dock inte ta så mycket som du ritat.

sen kan du ta bort så det blir mer som en 1/4 måne.


här fins bild!


http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... E4ningsrum

Postat: mån okt 23, 2006 9:25 am
av kalle_86
Men Jens är bra att ta bort den stora kanten som finns där vid tändstiftet, den han just tagit bort? Och om jag förstod bilden rätt så ska man göra väggarna på förbränningsrummet lutande? Och klacken som finns på sidan där han inte portat, den är inte farlig att ta bort? (531)

Postat: mån okt 23, 2006 11:19 am
av Jens Gustavsson
jag tycker man ska ta bort den på turbomotorer som ska ladda lite mer se bild!


http://tott.ulkhyvlers.net/~mats/garage ... atour5.jpg

Postat: mån okt 23, 2006 11:37 am
av Markus
Jens, ifall jag gör som du ritat så kommer ju squishen att försvinna? men med tanke på att jag redan förändrat utseedent på tändstiftssidan så lär väl inte squishen ha samma effekt längre?

Postat: mån okt 23, 2006 12:28 pm
av kalle_86
Tack för svaret Jens. Jag testar att göra likt på bilden då.
Efter jag pluggat på lite mera och läst lite av Graham Bell.

Postat: mån okt 23, 2006 2:59 pm
av Jens Gustavsson
kalle_86 skrev:Tack för svaret Jens. Jag testar att göra likt på bilden då.
Efter jag pluggat på lite mera och läst lite av Graham Bell.
kopiera mitt cnc förbränings rum så funkar det garanterat.

Postat: mån okt 23, 2006 3:26 pm
av kalle_86
Dåså, slutdiskuterat. Tack för svar.

Postat: mån okt 23, 2006 4:58 pm
av Jens Gustavsson
ska du ladda riktigt mycke så kan man fasa ned klämspalten lite okså men det behöver nog inte du.

Postat: mån okt 23, 2006 6:17 pm
av Markus
Jens Gustavsson skrev:ska du ladda riktigt mycke så kan man fasa ned klämspalten lite okså men det behöver nog inte du.
hur mkt ska jag ta bort för att få under 8:1 i komp?
hur mkt gods ska bort för att de ska göra skillnad?

Postat: ons okt 25, 2006 4:41 pm
av Dez
hur mkt ska jag ta bort för att få under 8:1 i komp?
hur mkt gods ska bort för att de ska göra skillnad?[/quote]

Mät. Mätglas och plexiskiva är det som gäller. Då VET du.

Postat: ons nov 08, 2006 2:23 am
av Markus
Har gröpt ur lite mera nu, tagit lite mer än bilden som Jens Gustavsson visar.
kommer med bilder imorgon.
ska mäta och se vad de blev för kompsänkning.

Postat: tor nov 09, 2006 1:19 am
av Markus
har tagit tillräckligt mycket nu tycker jag.

Bild

Bild

Bild
Bild

lite skillnad från orginal blev det.

Vad tycks och tänks?

Postat: tor nov 09, 2006 6:04 pm
av Markus
Ingen som kan säga att de liknar skit eller att kanske kan funka?