Flänsplattor

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Flänsplattor

Inlägg av K.jonsson »

Jag skulle behöva bygga ett par flänsplattor så jag får ut förgasarna ca 3cm från insuget. Det är till dubbla SU
Och jag hade tänkt att tillverka dom lite snabbt själv av trä, för jag skulle behöva dom ganska omgående så att göra i stål tar för lång tid och kostar lite mer. Jag har sett att man brukar ha det på V8or.


jag har tillgång till maskiner så tillverkningen är inga problem.
Så jag undrar vilket träslag som är bäst?
Ska man ytbehandla det med något så det inte drar åt sig bensin?
freiman
För mycket laddtryck
Inlägg: 466
Blev medlem: lör apr 01, 2006 2:34 pm
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av freiman »

tycker de känns lite brandfarligt?? trä, bensin och värme...
johan freiman
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

amazon-tic skrev:tycker de känns lite brandfarligt?? trä, bensin och värme...
Värmen kan man ju skärma av, jag undrar mer hur man kan göra för att inte trä ska dra åt sig bensin? Jag har tillverkat två plattor nu i björk så vi får se hur det funkar.


Här är en bild på hur det kan se ut, det är inte så mycket värme där men dom måste ju göra något för att inte trät ska dra åt sig bensin eller så kanske man vill att det ska dra åt sig bensin så det sväller

Bild
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Nu har jag ficksat 2 plattor, dom vart i björkplywood.
Jag ska montera dom imorgon så får man se om det funkar.


34mm tjocka är dom.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

så här vart det. och en så länge funkar det fint.

Bild
Användarvisningsbild
Ante 4wd
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: sön okt 03, 2004 12:07 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Ante 4wd »

Det går inte att måla dom me en färg som tål bensin???
--= Can´t drive it? Style it!! =--

Audi 100 Avant turbo quattro -91 (Bruks)
Audi 80 turbo quattro -84 (Lek)

Gick under EvO som nickname tidigare!!!!
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

EvO skrev:Det går inte att måla dom me en färg som tål bensin???
Jag vet inte, har du något förslag på bra färg?
Det skulle nog bli bättre då
Användarvisningsbild
vesslan
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Ort: Kumla

Inlägg av vesslan »

Törs man få fråga varför du ville flytta ut dom från insuget??
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

på v8 an bruker en å ha adapterplattor så får en lite mer rpm (500) pr tum platta. :wink: sen er det att forgasserne intre blir varme, en får gasbildning i flottørkammeret.
psst: morris marina( engelsk bil) hadde GLØDE spiral :shock: :!: i bakeliplattan mellom forgasser å innsug, ser likens ut som til volvo å saab, skulle brukes ved VELDIG kallt væder :lol:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

vesslan skrev:Törs man få fråga varför du ville flytta ut dom från insuget??
utan distans så tar flottör huset i grenröret. Men det här med trä är bara tillfälligt jag ska ficksa stålplattor istället.
Användarvisningsbild
Janne A
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: tis apr 05, 2005 1:04 am
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Janne A »

Jag hade nog behållit träplattorna, om dom inte börjar spricka och bära sig åt.
Precis som Caterpillar skriver, så är värmeisoleringen kalasbra.

Janne A
Croner
För mycket laddtryck
Inlägg: 273
Blev medlem: lör aug 19, 2006 9:05 pm
Ort: Munktorp

Inlägg av Croner »

för att vara riktigt seriös skulle jag behålla träplattorn men pressa i ett tunt alurör invändigt så du får en yta som inte kan suga åt sig smuts, bensin osv. Visst är trä trevligt att jobba i :)
Bild[/img]
MGC GT -69. Jacta alea est
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Det största problemet lär väl vara att träplattorna hamnar riktigt nära grenröret?
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Steve skrev:Det största problemet lär väl vara att träplattorna hamnar riktigt nära grenröret?
Ja det är jag lite orolig över det rör sig om 3-4mm ifrån grenröret, men jag har kört ganska mycket nu och det har inte ens blivit svart så det är nog inga problem. insugs luften måste ju kyla ganska mycket.

Att ha alu rör inuti vore ja bra, det kanske man ska försöka sig på.
Skriv svar