Sida 1 av 21

1602 med S14 turbo

Postat: fre nov 03, 2006 12:09 am
av RoGGaH
Tänkte jag skulle lägga upp en liten tråd om bilen.
inte så vass på datorer så jag får se hur det går med bilder osv.

Det är alltså en 1600-2 75:a för att vara exakt och jag köpte den för ungefär 2,5 år sen. Det skulle bli en najs busbil med en enklare M10 turbo knota..
Det gick ju jävligt bra... :D som vanligt spårade det ur och vart tok våldsamt :)

lite info:

Hela bilen är rost lagad och lackad i misanorot.
Glasfiber huv glasfiber baklucka.
Lite modifierade 2002 turbo frontspoiler och breddning + plåt breddning bak. Ombyggda trösklar och fram skärmar.

Bild

Grund motorn är en BMW motorsport rallycrossmotor.

Portad topp
kammar BMW M 320* insug 308* avgas
12.5 i lyft rätt vassa :)
M5 spjällhus
1000cc spridare
LinkPlus G2 insprutnings system.
MSD dis-4 och 4 singelspolar
JE kolvar Ca: 8.0 i komp
Verdi stakar
cometic stål toppackning
racewear toppbultar
Intercooler som är modellanpassad för en Eagel talon.
Passar som en handske :)
GT40R turbo 1,06 ar på avgashuset
Tial 46mm wastegate
Tial 50mm BOV
justerbara original kamdrev
polerat block invändigt
ombyggt tråg
Värre vev och ramlager
allt viktat och balanserat
mm..

Getrag 265 sport låda med dogleg och 1:1 på femman
genomgången och renoverad.
Höll inte riktigt måttet och behöver nu en ny renovering och lite drev :wink:

spec koppling. Med gjutjärns lammel typ promod

Bild

Effekt:
567whp/720nm vid 5000rpm och 1,8bar i laddtryck.
Kommer varva ca: 8500rpm.

536hk vid 7000rpm och 1,3bar i ladd.
Körde 11,13@201kmh med 1,95s i 60ft med den effekten vid första och enda tävlingen hitils.
Hade 1,53s i 60ft som bäst men missa då självklart 2:an!!

Det som ska fixas i vinter är.

Ordna en starkare växellåda.
Koppla in MSD dis-4.an så man får bort tändnings missarna och kan ladda på lite :)
Mappa klart bilen.
Fixa lite allmänt inför nästa sommar.

Chassit:
2002 tii ben fram.
Bilstein cup dämpare och H&R fjädrar runt om.
Polyurethan bussningar överallt utom bakvagns balken den är stum
monterad.

E21 323 bäramar bak. Och om gjorda hjulaxlar till stora medbringarna.
Hartge E30 klump med 3,07 och 80% diff och Z3M medbringare.
M5 knutar och sviktståls axlar.
Guss bur för dragracing.

För hoppningen in för nästa år är att komma ner på lga 10 iaf sen får vi se.

Har ni nå frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan.
Ska försöka fixa lite mer och bättre bilder.
Och kanske nån film snutt.

Mvh// Roger

Postat: fre nov 03, 2006 7:57 am
av Schlorven
Låter som ett trevligt bygge. Snygg var den åxå :D

Postat: fre nov 03, 2006 8:21 am
av RoGGaH
Tackar!
Nån som vet hur man får bilderna att fungera?
Eller helt enkelt vad är det jag gör för fel?

Mvh// Roger

Postat: fre nov 03, 2006 10:13 am
av Da_Snake
Vet inte om garaget gillar att man gör så här men så här ska bildlänkarna se ut

Kod: Markera allt

[img]http://static.garaget.org/archive/5064/11093/large_11093-274309.jpg[/img]
Du måste länka till bilden direkt så funkar det, så här blir det:
Bild

Skitball bil!!!!!

Postat: fre nov 03, 2006 10:16 am
av Da_Snake
Mumma!!
Bild

Postat: fre nov 03, 2006 10:23 am
av Jonas Ohlsson
väldigt intressant bil! hur kommer det sig att effektsiffrorna ligger på så olika varv och så lite skillnad på hk vid 1,3 resp 1.8 bar
är det verkligen en 65:a? :wink:

Postat: fre nov 03, 2006 3:47 pm
av abris
Cool bil 8)
Motorn vart man ju lite avis pa...

Postat: fre nov 03, 2006 5:07 pm
av Cpt Tuttle
1965 är första årsmodellen va?

Postat: fre nov 03, 2006 6:00 pm
av Jonas Ohlsson
Cpt Tuttle skrev:1965 är första årsmodellen va?
nej dom kom på hösten -66

Postat: fre nov 03, 2006 9:02 pm
av RoGGaH
Det är helt rätt skrev fel det är en 75:a..

Postat: fre nov 03, 2006 9:11 pm
av RoGGaH
Jonas Ohlsson skrev:väldigt intressant bil! hur kommer det sig att effektsiffrorna ligger på så olika varv och så lite skillnad på hk vid 1,3 resp 1.8 bar
är det verkligen en 65:a? :wink:
Repan med 1,8 i ladd var mest ett mistag var inte meningen att ladda
så mycket därför klev jag av vid 5000rpm. Och det är där den börjar dra iväg riktigt med effekten. Så vid samma varvtal så skiljer det rätt mycket
mellan 1,3 och 1,8 i ladd.

Mvh// Roger

Postat: fre nov 03, 2006 9:13 pm
av RoGGaH
Da_Snake skrev:Vet inte om garaget gillar att man gör så här men så här ska bildlänkarna se ut

Kod: Markera allt

[img]http://static.garaget.org/archive/5064/11093/large_11093-274309.jpg[/img]
Du måste länka till bilden direkt så funkar det, så här blir det:
Bild

Skitball bil!!!!!
Ok tack så mycket.

Postat: lör nov 04, 2006 1:18 am
av Tommy Luhr
RoGGaH skrev:
Jonas Ohlsson skrev:väldigt intressant bil! hur kommer det sig att effektsiffrorna ligger på så olika varv och så lite skillnad på hk vid 1,3 resp 1.8 bar
är det verkligen en 65:a? :wink:
Repan med 1,8 i ladd var mest ett mistag var inte meningen att ladda
så mycket därför klev jag av vid 5000rpm. Och det är där den börjar dra iväg riktigt med effekten. Så vid samma varvtal så skiljer det rätt mycket
mellan 1,3 och 1,8 i ladd.

Mvh// Roger


varför gjorde du de?

Postat: lör nov 04, 2006 2:06 pm
av peppe
Trevlig 02:a. Skulle ha varit mer sleeper om ni utelämnat texten på huven :)

Postat: lör nov 04, 2006 2:10 pm
av Jens Gustavsson
mattias har nya bilder på bilen som vi tog vid ett garage besök när eric s B20 bromsades