Sida 1 av 2

hur får man lättast bort underredsmassa??

Postat: tis nov 21, 2006 10:41 pm
av optimus
precis som rubriken lyder.
gubben som haft min bil före visste in vad vax och rubbing var men ja tror tamme fan att bott brevid en fabrik som tillverka underredsmassa vilket i sej är bra men de är mindre kul nu när man ska bort me skiten för att rostlaga.
är de nån som har nått tips på hur man lättast för bort massan??

Postat: tis nov 21, 2006 11:23 pm
av C Upp
Perago roterande bläster har jag hört ska vara ruggigt bra till sånt. Har köpt en sån men inte provat själv än.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=391440

Postat: tis nov 21, 2006 11:29 pm
av Egrom
Som C Upp säger så är en såndär roterande bläster skitbra! funkar kanon

Postat: tis nov 21, 2006 11:30 pm
av ridern
Testa att värma den med varmluftspickan, då brukar dom stelna och vara enkla att få bort. Se bara till att du inte har nått brännbart på andra sidan plåten.

Postat: ons nov 22, 2006 12:41 am
av danmaa
Varmluftspistol och liten spackelspade!

Värm underredsmassan där du ska ska ha bort massan sen är det bara att skrapa bort massan, mkt lätt om det är slät plåt men om det är mkt hörn mm så blir det lite besvärligare men det går rätt bra tycker jag.

Fördelen är ju att det inte kostar sjortan heller :wink:

Mvh

EDIT: dom andra har nämt bläster men blästesanden har en tendens att bara stuttsa bort om massan sitter förhårt eller om du ej har till räckligt med tryck.

rekomenderar spakelspade och varmluftpistol!

Postat: ons nov 22, 2006 5:40 am
av C Upp
Klicka på länken så ser du att det inte är sandbläster jag rekomenderar utan en rondell man sätter på borrmaskinen som funkar tokbra för just det här ändamålet.
Men bra tänkt, en sandbläster får inte bort underredsmassa så lätt.

Postat: ons nov 22, 2006 8:37 am
av danmaa
Oj glömde kolla länken, läste bara :D

men som sagt jag tycker det går lätt med varmlustpistol och en liten spackelspade.

Mvh

Postat: ons nov 22, 2006 12:08 pm
av Steve
Jag tycker att det brukar gå lätt att ta bort utan att värma, brukar använda nå stämjärn som jag har och det brukar bara vara att skrapa så flyger det loss bitar med underredsmassa

På vissa ställen brukar det sega lite mer, men brukar ändå gå riktigt bra

Postat: ons nov 22, 2006 12:09 pm
av Jens Gustavsson
lättast är att man lämnar bilen för blästring, då försvinner rost också.

Postat: ons nov 22, 2006 12:32 pm
av Steve
Jens Gustavsson skrev:lättast är att man lämnar bilen för blästring, då försvinner rost också.
Det lät otroligt fegt.. ;)

Postat: ons nov 22, 2006 12:34 pm
av Jens Gustavsson
Steve skrev:
Jens Gustavsson skrev:lättast är att man lämnar bilen för blästring, då försvinner rost också.
Det lät otroligt fegt.. ;)
:lol: men offtast nog så klokt när man tänker efter, fins roligare och bättre saker att göra än att stå 3 veckor med varmluftpistol som alldrig blir hälften så bra som blästrig ändå :wink:

Postat: ons nov 22, 2006 2:12 pm
av Glufsen
Ett bra stämjärn och lite jävlaranamma så flyger den bort! Lite hårdrock på stereon brukar hjälpa också.

Postat: ons nov 22, 2006 4:02 pm
av Jckssn
Jens Gustavsson skrev:
Steve skrev: Det lät otroligt fegt.. ;)
:lol: men offtast nog så klokt när man tänker efter, fins roligare och bättre saker att göra än att stå 3 veckor med varmluftpistol som alldrig blir hälften så bra som blästrig ändå :wink:
Nästa kaross blir det den metoden.

Jobbar man övertid samma timmar som det tog att skrapa bilen så lär man ha en massa pengar över till annat även efter blästringen :)

Postat: ons nov 22, 2006 5:22 pm
av optimus
ska försöka leta åt en värmepistol å prova.
känns inte riktigt värt att lämna bort bilen när de bara är vissa delar av inneskärmarna som ska rengöras! :?
återkommer när jag skurit och bränt klart fingrarna med resultat :D

Postat: ons nov 22, 2006 7:59 pm
av fredde_vit_pv
det bästa jag provat var en högtryckstvätt med dieselbrännare
inbyggt en sån är gjord för att klara nästan 100gr, den tog även
färgen!