Detta är tredje motorn man bygger för turbo till denna bil..
En fjärde motor är på gång.. Finns en annan tråd om den..
Dock är det en sugmotor som kommer ge runt 170-180 hästar..
I mina drömmar iaf..

Byggt ihop 8 b20 motorer så börjar kunna alla moment i huvudet..
Besiktningssettup..

Turbo setup.. Så här välfyllt blir det övriga tiden..

Nyare bild kommer på nya motorn i bilen..
Detta är den senaste ja har dock sitter det en helt nybuggt motor i nu.. [
Troligen sista motorn.. Nyaste bilden på turbopaketet..
Gammal bild.. Skitigt..
Dock har motorrummet fått lite färg..


Det hela började med att man brände 1ans kolv i gamla motorn, troligen
beroende på för hög tändning.. Den hade varit med i några år både som
hög komps sugmotor och som lågkomp turbomotor i första bygget och
senare även högkomp turbo med nya senaste toppen med högre komp
än den första och även större avgasventil.. Även bättre portning..
Dock inte fulländad på långa vägar..
Lite lite gammalt innan fortsättningen..
Turbotoppen..
44 40 specialventiler.. omsvarvad 44 insug och 42 insug till 40..
omgjorda släpningar på både insug och avgas för bättre flöde o
mindre vikt..
Har ingen bild tyvär men kan ordnas om nån undrar..
Omfrästa förbränningsrum med större radier..
Både insug och avgaskanalerna är ncfrästa.. Konan ner äv vinklad
i brunnen i både x och yled..
(Något kompliserat programera) Även insuget är vinklar för att
kunna bli så bra som möjligt.. Dok är avgaskanalen helt original förutom
att brunnen är regält upptagen med 32mm bullmill och så är det till slipat
efteråt med hårdmetallfil det som inte går att fräsa, ventilstyrningen och
alla vassa kanter som blir efter upptgningen till 36mm i avgasbrunnen..
Nya styrningar är även monterade och även brotchade efter ipressning..
Krympte när man pressa i dom så var nödvändigt att brotcha.. Dock
kanske man ska brotcha 7.98 istället för 8.00..

Det var toppen det nu tillbaka till bottendelen..
Hade fått tag i 92.5mm kompsänkta et kolvar och hade tur när ja
hämta en motor på skroten.. Samma borr och nyborrat.. Jävla röta..
Första bilden på nya konseptet var den här..

Som pitten i greta..

Block grovtvättat och färdigt för planing och omborrning/gängning för m12 toppbult..
8bult veven..

Hur vanligt e dehär..?

(Smörjhålet i veven snedborrat ca 5mm)
Lite motorarbetan man utfört på motorn..
Förädling..

Resan över tar ca 40min med 200varv o 20mm min..
(0.1 per varv)
Skärhållaren är min egen


Motorn blev sen tvättad och veven monterad med nya ram lager..
Svarvade även don och knackade i nya kam lager..
Kolvarna precis isatta..

Motorn innan målning, har inte hunnit torka än är blöt av
lacknafta, ser fet ut..

Nymålad o fin..
Denna bryggan sitter i motorn.. Den hade redan rätt geometri och den har funkat bra..
Dagarna innan den lyftes i..
Lättat hålborrat nc fräst svänghjul, tryckplatta 6 pucks cinter från kg trimning..
Ihopmonterad med m46låda och 76 sprängkåpa.. Kåpan med låda m45 köptes för 300..

Uppdateras när det kommer nått nytt..