Sida 1 av 10
Öhman - Ascona A -75 Rörram/Volvo-motor: 660hk På 1000kg
Postat: mån dec 25, 2006 11:40 am
av Öhman
Öhman - Ascona A -75 Rörram/Volvo-motor: 660hk På 1000kg
Motorn som den var i sommar:
B230Fk
531topp Ordentligt portad och 46/38 ventiler.
Special hemlig kam.
H-profil SPM-Stakar
Smidda Mahle kolvar
Balanserad vev och svänghjul
O-ringat block
Betongfyllt block
Gt 45 kina turbo
60mm Wastegate
Eget byggt grenrör
Stor kina aluintercooler
Orginal Insug och 3"gasspjäll
Autronic SM2
MSD Dis-4 Tändning
Biltema tändkablar
1680cc Spridare
Bränsle:E85
2st 044 bränslepump i fuelcell
Mappat av Mattsson
Drivlina: 2-skivig Ap koppling, Supra Mk3 Växellåda, Svetsdiffad 240bakaxel.
Prestanda: 10,54s 209km/h 402m-Mantorp
Effekt: 660hk vid 2,2bars ladd, Laddar nu 2,5bar så uppskattar 700hk
Vikt: 1000kg
Nya planer:
Nytt golv, balkar mm..
Ny framvagn
Lincoln bakvagn i 4-link
PG-växellåda
Nytt grenrör
Nytt insug
Bredare däck
Ny lack
mm...

Lyckligaste stunden i mitt liv just efter jag kört 10,54s!!!
Mvh//Öhman
Postat: mån dec 25, 2006 12:02 pm
av Mr Garrett
Kul att se lite fler lätta Opel Ascona på strippen
Den borde väl bli 250 kg lättare än Volvon ?
Nog sätter du väl 9:an med denna !?
Lycka till

Postat: mån dec 25, 2006 1:02 pm
av DanielW
Frän bil, det blir att använda det mesta från 242:an motor, vxl m.m?
Ett roligt projekt. Lycka till
Postat: mån dec 25, 2006 1:20 pm
av weber-power
fan va fin!!! förstör han inte utseende mässigt bara!

Postat: mån dec 25, 2006 1:34 pm
av martinssoN
Gillade ditt 240 bygge, detta kan nog bli ännu tuffare! varför inte prova med större ventiler & lite mer portningsjobb på denna motor? känns som motorn i 242an skulle behövt det, då lär den gå bra mkt fortare dina 402 meter!

lycka till !!
Postat: mån dec 25, 2006 4:24 pm
av j björk
Kan nog bli fränt detta!
Ska det bli "riktig" dragracing, eller mest bilsport events?
Postat: tis dec 26, 2006 7:11 pm
av Patrik H
det ska bli kul och följa detta bygge!!!!!!!!!!!!!
Postat: tis dec 26, 2006 9:14 pm
av Öhman
Mr Garrett: Är svårt att gissa på hur mycket den kommer att väga.. vet inte vad den väger som den står nu.. men målet är ca 900kg..
9a vågar jag inte ens drömma om.. men neråt 10,5 borde väll gå om allt funkar som det ska.. så jag iallafall förbättrar mitt person bästa.
DawR: ja motor och drivlina blir i stort sett samma som jag hade i 242an.
superopel:nädå tänkte bara få lite råare racestil på den.
martinssoN: jo jag har en riktig värsting topp på gång.. men tyvärr har jag tajt med budget nu eftersom jag pluggar, så jag har inte råd att bygga en riktigt stabil bottendel så jag tycker det är bättre att köra orginaltopp och bygga ihop bättre motor senare.. tråkigt att köra sönder dyra saker.
toxic ant: Blir no mest bilsport evenemang i sommar. men får väll se i framtiden om det går över till mer riktig dragracing.
Postat: ons dec 27, 2006 12:28 am
av Patrik H
angående 900kg
min väger 1010kg utan mig med volvo motor låda och bakaxel med 4link och halv tank
i.o.f med vanliga sierra stolar och ingen rörram som du har annars är den tom på onödig inredning
Postat: tor dec 28, 2006 5:26 pm
av dezzan
Våran väger 1095kg med rörchassie, plastrutor etc, dock med järn V8. 900kg blir svårt att komma ner på.
Postat: tor dec 28, 2006 5:49 pm
av Kadett4wd
jag hade en Ascona B för många år sedan. inte nämnvärt lättad alls.
men likförbenat vägde den 960kg när jag satt i.
Postat: sön dec 31, 2006 12:20 pm
av Öhman
Postat: sön dec 31, 2006 4:30 pm
av weber-power
mycket snygg bil asså, jag är jävligt avundsjuk!

lycka till i byggandet å gott nytt år!
Postat: sön dec 31, 2006 6:19 pm
av BreDulla
Himmla fränt bygge

men dock lite hög tycker jag fram...
Postat: mån jan 01, 2007 8:32 pm
av Öhman
BreDulla skrev:Himmla fränt bygge

men dock lite hög tycker jag fram...
jo den är väldigt hög nu.. men när den är helt klar kan jag garantera att den är riktigt låååg...