Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Nä den är ganska lika oavsett hur länge den stått. Alltså. I princip uppför den sej på ett sätt vid första kallstart. Sen är det ganska lika oavsett temp, i princip.

Ok, man kan laborera ända upp på så många cycles ? Tror inte det har med heatsoak (eller vad det kallas) Det funkade mycket bättre innan jag bytte från monsterspridarna jag hade tidigare. Men å andra sidan började jag köra vems tune i samma veva. Har jag för mej? Är nog bara några inställningar.

Den är superkänslig vid minsta gas vid kallstart.När den startat.

Tack för svaret Daniel :)
Senast redigerad av Driddler den sön mar 13, 2011 10:50 am, redigerad totalt 1 gånger.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Kadett4wd skrev:Primepulse,, den kan du nyttja för att eliminera eventuellt ånglås i spridarna då motorn är varm.

Där juh en puls som 'luftar' spridaren nån millisekund(justerbart) så soppan är framme när det är dags att starta.
typ direkt du slår på tändningen,, eller ja.. så är funktionen i mitt DTA iaf.
Och som du ser har du en 'hot start' variabel.

testa labba med detta.
Tror den får för lite bränsle precis innan den startar vid varm start ? Och lite mycket kall. Har för mej att jag får gasa lite. Förmodligen för att komma över kallstartsvariablerna på rpm som står lite fel.
Tidigare kunde jag bara vrida om nyckeln så starta den perfekt. Alltså med megatune och andra spridare. Så det har ju blivit en viss förändring.

Tackar för svaret :drool:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av mattias »

Om ditt req-fuel är korrekt uträknat (inte för högt värde) så är ditt värde för "crank VE%" för lågt, jag skulle tro att du hellre skulle ha uppåt 50-70% på det värdet.

Under "cranking rpm threshold" så är det detta värde som används till bränsle-beräkningen, inte VE-tabellen. Vad som påverkar det här värdet är lite komplext, och har man felaktiga tabeller blir det lätt fel. Man kan börja med att anta att värdet brukar motsvara det man behöver på "full gas" = 100 kPa på lägsta varvtal. Sen beror det till viss del på hur spridarna öppnas vid cranking, kolla spridarinställningarna. Öppnar du alla samtidigt för varje cylinderhändelse blir det oftast enklare att starta motorn, men det kan bli så effektivt att man måste sänka "crank VE%" för att inte dränka motorn när den är varm, det märker man om man byter från att öppna sekventiellt och använder samma värde för "crank VE%".
På en varm motor och stora spridare måste man oftast öppna sekventiellt vid cranking eftersom det är svårt att dela upp en redan kort pulsvidd på flera händelser under en 4-takt. Optimalt vore att öppna sekventiellt varm och alla samtidigt med kall motor, kanske en finess som kommer i framtiden.

Du har i princip ingen efterstarts-berikning just nu, då det bara pågår några cykler. Den kan användas för att kompensera första sekunderna på en kall motor, men det är sällan nödvändigt på en varm motor. Om motorn är svag och går mager i flera minuter efter du kallstartat den så är det bara att höja kallstarts-tabellen. Skicka en datalog när du kollat på det här lite mer.

Här är min kallstarts-tabell som jag testat ut på min bruks-bmw förra vintern, funkar fint ner till -25. När det är så kallt behövs mycket afterstart också, det är viktigt att man inte blandar ihop dessa två tabeller så att man försöker använda kallstarts-tabellen för att kompensera något som bara behövs de kritiska första 5-10 sekunderna.
Bild

Som du ser har du lite mindre berikning, det lär påverka :
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Tack Mattias för den beskrivningen.

Jag ska laborera lite kring den nya infon. Ska sedan fixa en logg så får vi se. Har inte fördjupat mej jättemycket i det hela då bilen startat och gått.

Ska kolla på kallstarts cyclerna och även se över varmup enrichment tabellen när den väl startat.Men främst tror jag problemet är bränslet i startögonblicket som behöver ses över.

Föressten. Vad är "Hot start primepulse scaling" ? EDIT Hittade nu vad det innebär.

Och är det någon vits med att laborera med primepulse ? Har hört att man inte brukar använda den.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Kadett4wd »

Jag använder den i min maskin.
det gjorde att om motorn är riktigt varm så kan jag bara vrida på nyckeln utan att röra gasen, istället för att mjölka fram vars den vill starta.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Menar du primepulsen och varm scaling på varm motor ?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Kadett4wd »

Primepulsen,, Vems verkar vara lite fränare och har två mapbara variabler,, jag har bara primepulsen att mappa.
Ställer jag den på 0 blir motorn trög då den är varm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av mattias »

Ibland har jag märkt att en del motorer vill ha efterstarts-berikning även när dom är varma, dock väldigt kort. Att ha en "prime pulse" kanske ger samma effekt, man vet inte alltid vad man ska skylla på, problem med gasbildning i fuel-railen, etc..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Kadett4wd skrev:Primepulsen,, Vems verkar vara lite fränare och har två mapbara variabler,, jag har bara primepulsen att mappa.
Ställer jag den på 0 blir motorn trög då den är varm.
Då Primiar den nog lika avsett kall eller varm motor?

Men teoretiskt sett bör den vilja ha mindre varm.Då kan det kanske vara bra med scaling funktionen. men man får väl laborera lite.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

mattias skrev:Ibland har jag märkt att en del motorer vill ha efterstarts-berikning även när dom är varma, dock väldigt kort. Att ha en "prime pulse" kanske ger samma effekt, man vet inte alltid vad man ska skylla på, problem med gasbildning i fuel-railen, etc..
Tror precis det är det min behöver. En liten rackabajsare. Har labbat med Rec ve. Och tror den ligger ganska bra nu. kanske bara lite finlir med primening då.

Att jag inte rört den tidigare är som sagt att jag har för mej att någon sagt att man inte behöver röra den. Och det vore väl det optimala. Men å andra sidan vet jag ju inte om allt annat är perfekt inställt ?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av mattias »

En datalog av en kallstart skulle nog säga en del. ;)
Om du skickar till mig, tänk att en .vemslog innehåller config också, så du behöver inte skicka en .vemscfg.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Ok, skickar en så fort som möjligt :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Har tidigare försökt att få igång min tomgångsmotor. Gick väl sådär med tanke på att jag inte riktigt fattar vad jag pysslar med.

Motorn är en steppertyp som sitter på Holley med 4 kablar. En motor öppnar och en ska stänga som jag fattar det. Kolven är skruvtyp.

Bild


Sen är det där här med setup. Vissa saker förstår man väl, men andra har jag inte en aning om. Skickar med lite inställningar jag testat med. Förmodligen är vissa helt galna ?
Ni som hållt på lite med det här kanske har några bra grundtips ?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Kadett4wd »

Mitt tips är att justera gasspjället på motorn så du får den tomgång du vill ha utan tomgångsmotor när motorn är varm.
sen om motorn 'dippar' så justerar motorn till det.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av mattias »

I dialogen "output channels", de funktioner du inte använder SKA sättas till "disabled" och du använder bara styr-funktion före reläer till kylfläkt och bränslepump.
Även tomgångsmotor-funktionen, när det är fråga om specialfallet med stegmotor eftersom den är fyra utgångar i en så att säga.

I dialogen "Idle PID control settings", börja med att sätta "integral decrease/increase limit" till 0. Då kommer tomgången inte regleras, utan helt gå på referenskurvan. Så börja med att skapa en vettig referenskurva.

Jag brukar inte göra som Patrick skrev, jag gör en referenskurva som gör att motorn ligger 200-300 rpm över target UTAN regleringen påslagen. När sen regleringen aktiveras (PID integral limits > 0) så bäddar den alltid ner motorn från högre varv istället för att behöva jobba underifrån och kan reagera på belastning bättre.

Använda "IAC lock" i Tools-menyn för att testa arbetsområdet för ventilen och anteckna det -> max/min steps allowed.
Jag har inga data om vad din stegmotor i övrigt ska ha för sekvens och hastighet..

Har du bara gjort en referenskurva så kan du göra som Patrick föreslog om du inte orkar fördjupa dig i hur man ställer in PID-regleringen, utan bara ha den som en smidig kallstart (mer luft på kall motor, osv).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar