Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har provat på båda sätten.. mitt sätt och ditt sätt Mattias.
När man har väldigt lätt svängmassa och ruppiga kamaxlar verkar det funka bäst med 'mitt vis' på min maskin.
Motorn vill då sällan dippa ned under lägsta tomgång då man varvat den och tvärt släpper gasen.
Och jag får som du skriver en smidig kallstartsfunktion, höjer varvet till ~1700rpm första 30 sek.
sen rampar det ned succesivt mot 1100rpm och 70 grader varm.

Det tillhör saken dock att min tomgångsventil står juh något öppen då den ska vara teoretiskt stängd.
Bosch.. '516' har jag för mig den heter.
Så jag har juh alltid luft rusande genom ventilen, även om min 'duty' är 0%

En annan finurlig grej att tänka på om man kör Alpha-N,, att man ska nyttja berikning av soppan vid olika duty av ventilen.
Annars flaxar lambdan.

Jag har juh faktiskt lyckats med nå halvt om halvt otroligt i kadetten.
Film: http://www.youtube.com/watch?v=zF7YA7fO ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla lambda och tomgång, detta är med 1680cc spridare.
Detta är juh med 'liten' cylindervolym på 575cc per cylinder.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

mattias skrev:I dialogen "output channels", de funktioner du inte använder SKA sättas till "disabled" och du använder bara styr-funktion före reläer till kylfläkt och bränslepump.
Även tomgångsmotor-funktionen, när det är fråga om specialfallet med stegmotor eftersom den är fyra utgångar i en så att säga.

I dialogen "Idle PID control settings", börja med att sätta "integral decrease/increase limit" till 0. Då kommer tomgången inte regleras, utan helt gå på referenskurvan. Så börja med att skapa en vettig referenskurva.

Jag brukar inte göra som Patrick skrev, jag gör en referenskurva som gör att motorn ligger 200-300 rpm över target UTAN regleringen påslagen. När sen regleringen aktiveras (PID integral limits > 0) så bäddar den alltid ner motorn från högre varv istället för att behöva jobba underifrån och kan reagera på belastning bättre.

Använda "IAC lock" i Tools-menyn för att testa arbetsområdet för ventilen och anteckna det -> max/min steps allowed.
Jag har inga data om vad din stegmotor i övrigt ska ha för sekvens och hastighet..

Har du bara gjort en referenskurva så kan du göra som Patrick föreslog om du inte orkar fördjupa dig i hur man ställer in PID-regleringen, utan bara ha den som en smidig kallstart (mer luft på kall motor, osv).
Menar du att det räcker med att välja stepper i menyn. Och inte välja några chanels i chanel output ?Alltså alla disabled utom pump och fläkt ?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av mattias »

Ja, det ska räcka att välja stepper. Jag vet inte vad du tänkte, men du har ju valt att använda utgångarna till diverse funktioner? WOT, RPM, Boost och Boost alt kommer ju använda utgångarna. Jag ska kolla om programmet varnar för en kollision (om inte, varför) i det fallet när man har "stepper" vald som tomgångs-styrning.
"Idle solenoid channel" är en av funktionerna man väljer utgång till i den dialogen, så det skulle då ha varit där du valt någon av stegmotor-utgångarna, men det är som sagt lite speciellt då det är 4 st utgångar för att styra stegmotorn.
Ja, du ska ha alla disabled utom pump och fläkt.

Det är extremt få europeiska bilar som har stegmotor, så jag har inte testat på lääänge. Nån Camaro för ett bra tag sen endast. Men det är ju enkelt att torr-köra, koppla in den och kör IAC-lock, den ska då röra sig och du behöver inte ha motorn igång eller nåt.

Jo, det går köra Alpha-N och tomgångsmotor med VEMS också, man ställer in en kompensations-faktor för att ge en översättning till hur mycket spjälläge som skulle lagts till.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Tack för svaren.
Jag ska ta ur motorn och prova. Då förstår jag nog lättare vad som sker.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Nää, nu lägger jag ner det här för andra gången.Jag behöver nog någan på plats för att få detta att funka?

Men man bör nog å andra sidan ha en motor som startar snällt varm/kall 100% innan man börjar fundera vidare ?

Men det fina är att allt fungerar sååå jävla bra att allt annat är överkurs.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Daniel-635 »

Misströsta inte just tomgång och varmstart är överlägset det som jag fått lägga mest tid på.

Om man delar in mappningsarbetet i % gissar jag att det ser ut så här för mig.

Bränsle på last 15%
Tändning på last 20%
Kallstart 5%
Varmstart 30%
Tomgång 30%

TRO mig man tröttnar ibland.

Speciellt svårt har jag haft med att få motorn att gå vettigt innan lambdakorrigeringen är aktiv på varmstart.
Min är bökig att få att gå som den ska när IAT givaren mäter 68 grader i insuget, och generatorn laddar 80-90 Ampere. (för att kylfläktarna tar ca. 45A)
Motorn behöver rejält med luft i det läget jämfört med en "vanlig" varm tomgång, som när man kommer till ett stopp efter landsvägs åka.

Tyvärr kan jag inte ge dig tips på Steg motor konf. då jag kör med en dubbelspole IAC Ventil

Vad det gäller gasspjället är mitt helt stängt, och all luft går genom IAC ventilen på tomgång.

Men som Kadett4wd och Mattias skriver finns det flera sätt att anfalla detta, kamaxlar och vilken nivå på Vakuum man har spelar säkert roll på vilket som är lämpligast.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Ja man lär väl vara där och peta snart igen.

Men tackar för svaret Daniel.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

mattias skrev:Om ditt req-fuel är korrekt uträknat (inte för högt värde) så är ditt värde för "crank VE%" för lågt, jag skulle tro att du hellre skulle ha uppåt 50-70% på det värdet.

Under "cranking rpm threshold" så är det detta värde som används till bränsle-beräkningen, inte VE-tabellen. Vad som påverkar det här värdet är lite komplext, och har man felaktiga tabeller blir det lätt fel. Man kan börja med att anta att värdet brukar motsvara det man behöver på "full gas" = 100 kPa på lägsta varvtal. Sen beror det till viss del på hur spridarna öppnas vid cranking, kolla spridarinställningarna. Öppnar du alla samtidigt för varje cylinderhändelse blir det oftast enklare att starta motorn, men det kan bli så effektivt att man måste sänka "crank VE%" för att inte dränka motorn när den är varm, det märker man om man byter från att öppna sekventiellt och använder samma värde för "crank VE%".
På en varm motor och stora spridare måste man oftast öppna sekventiellt vid cranking eftersom det är svårt att dela upp en redan kort pulsvidd på flera händelser under en 4-takt. Optimalt vore att öppna sekventiellt varm och alla samtidigt med kall motor, kanske en finess som kommer i framtiden.

Du har i princip ingen efterstarts-berikning just nu, då det bara pågår några cykler. Den kan användas för att kompensera första sekunderna på en kall motor, men det är sällan nödvändigt på en varm motor. Om motorn är svag och går mager i flera minuter efter du kallstartat den så är det bara att höja kallstarts-tabellen. Skicka en datalog när du kollat på det här lite mer.

Här är min kallstarts-tabell som jag testat ut på min bruks-bmw förra vintern, funkar fint ner till -25. När det är så kallt behövs mycket afterstart också, det är viktigt att man inte blandar ihop dessa två tabeller så att man försöker använda kallstarts-tabellen för att kompensera något som bara behövs de kritiska första 5-10 sekunderna.
Bild

Som du ser har du lite mindre berikning, det lär påverka :
Bild
Har nu tittat på kall och varmstartsproblemet återigen.

Jag har testat med crank Ve parametern som du nämnde. Har även ändrat i crank enrichment.

Höjde Crank ve fån 45 till 50. Minskade även bränslet på crank enrichment. Den verkar fått för mycket bränsle, i alla fall kall ? Nu är crank enrichment kurvan väldigt låg. Verkar inte vilja ha något tillskott alls nästan. På varm motor bör den även där fått för mycket? Men hur stämmer det med höjningen av Ve % ?

Sen ligger den kring lambda 0.97 c.a genom hela uppvärmningsfasen.

Hursomhelst verkar det funka bättre nu. Kunde inte prova så mycket. Blir helt körd av avgaserna trots öppna dörrar.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av mattias »

Det är lite komplicerat eftersom det är tre tabeller som tillsammans multipliceras ihop för att få den effektiva pulsvidden utifrån den "crank VE%" man anger. Du kan kolla i "View -> groups -> calc model" för att se hur beräkningen går till. Stegar du genom en logg med den sidan uppe kan du se vad som påverkar mest.

Har du blandat ihop cranking och warmup?

Så du säger att nu när den får mindre på kall motor vid cranking, så startar den lättare på kall motor?
Och då har du gett den lite mer bränsle överlag (45 -> 50%) men sänkt cranking enrichment-tabellen, om jag förstått rätt.
Alltså inte sänkt warmup enrichment-tabellen... ?

Som sagt, en datalog hade ju inte skadat. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Ska fixa en logg :)
Jo det är som du säger.
Har ej sänkt warmup enrich.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Har nu micklat med kallstarten. Ställde upp kallstartscyclerna till 200 efter diskussion med Mattias. Hade 12 eller nåt sånt tidigare.

Startar nu utan att peta på gasen. Är även perfekt gassvar direkt efter start. Går klockrent med andra ord :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Ja då var Cobra Sweden tour 2011 avklarat. För min del blev det 6 dagar och 202 mil. Exakt samma milantal som förra året trots att det ej var samma rutt.
Regnade rätt mycket. Folk tittade och undrade en del när man satt och körde med uppkavlad skjorta i spöregnet.
Men va fan. Detta är inget för mesar,,Hi,hi.Men när vi passerade Båstad genom stan var det kanonväder. Går ej att beskriva när vi var 15 Cobror som minst sagt ruppade genom storgatan där alla "Viktigpettrar" gled runt. Ferrari ,lamborghini, allt hamnade lite bredvid.
Min uppfattning är att det är inte så många i klubben som pallar en sån resa. De flesta är rätt nöjda om dom får rulla ut bilen ur garaget i villaområdet och visa för grannarna att dom har en en ac cobra, coooolt.?? Lite synd då vi kunde varit fler.

Finns massa sköna historier att berätta...

De problem jag hade med bilen var att när vi var uppe på ett privatbesök på Tierps arena startade inte min bil när vi skulle därifrån. Tänkte va fan? Började kolla soppapumparna. Funkade ej? Säkringar, kontakter hittade inget fel? Sen verekade styrboxen stendöd. Skitkul mitt ute i skogen 15 mil hemifrån. Slog av och på tändningen några ggr. Då hoppade pumparna igång. Men bilen vägrade starta. Kollade gnista och allt verkade funka.
Ringde Emil. Skål sa han,,,,,,, "Skoja bara"

Kopplade sedan in datorn för att köra test på spridarna. Funkade inge vidare. Kollade över schemat för spridarna som då låg helt åt helvete. Ändrade ,vred om nyckeln . Pang, den starta. Jaaaaa!
Senare under resan stannade vi. Var vi nu var? Skulle gå fram till bilen och såg en pöl under fronten. INTE min tänkte jag. JO det var min. Då hade det gått ett litet hål uppe vid övre kylarslanganslutningen. HELVETE!!!!!
Men då vi hade lite lokala förmågor med oss hade de några ider´. Tror vi var i Göteborgskrokarna. Vi skulle åka upp till ett varv i närheten Men de hade ej tid. Vad gör man när det står 15 man och väntar på att dra vidare? Jo man häller i en äcklig flaska kylarcement. SMACK! så var det tätt.

Ja många roliga och oroliga stunder blev det.

Nästa år verkar det bli Gotland . Ska bli grymt kul. Jag har försökt få till en kombinerad Gotland /Ölandsresa under en vecka.

Bild


D
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Vi testade lite med kamera innan vi åkte. Med placering o.s.v. Blev ganska många sköna klipp på resan.

http://contour.com/stories/cst_first_testrun" onclick="window.open(this.href);return false;
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Driddler »

Föressten. Glömde att skriva det innan.

Vad gällde att styrboxen ändrat sej hade Emil en teori om att eventuellt usb adaptern kunde skicka signaler efter man kopplat ur datorn. Med tanke på hur mycket elektronik det finns i den så kändes det inte helt fel. Kopplade bort usb´n och hade sen inga problem efter det.

Och det var inte bara spridarna som strulade. Bilen började smälla mellan växlar. Nu hade jag inte tid och kolla så noga då det var ganska högt tempo mellan stoppen. Men har för mej att även ve-tabbelen ändrat sej. Hur som helst laddade jag in en en stabil configfil och som sagt drog ur usb´n. Funka.
Sen om det är något hårdvarustrul vet jag ej? Tänkte skicka in den i vinter och få den kollad.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Inlägg av Richard »

Det var en attans schnygg ansiktsmask du hade hittat på bilden :)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Skriv svar