Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Fick lite grejer från Summit idag.Efter 2 arbetsdagar :shock:

Spridare 1500cc. Fuelrails Felbeställda,,, arghh. Vad trött man blir :?

Ingen som behöver ett par rails till någon Cheva 4.någonting liter :lol:

Får försöka få dessa igensvsetsade och med nya hål och indelning.Annars blir det nytt insug med rails som passar.
Senast redigerad av Driddler den lör apr 14, 2007 10:43 pm, redigerad totalt 1 gånger.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Var nere i garaget idag och tappade vattnet ur motorn. Demonterade kylare och lite andra grejer.
Försökte hitta en plats och position för turbon för att se hur jag ska göra för att få plats med rör och anslutningar.
Satte även upp laddluftkylaren provisoriskt. Tanken är att när jag har koll på höjder och plats för rören ska jag plocka bort karossen. Då blir det betydligt lättare att bygga,men även lättare att göra bort sej :?

Började även kika lite på triggerhjul. Men med den svängningsdämparen jag har nu kommer tänderna slå i vattenpumpen om tänderna går utanför svängningsdämparen.

Skulle man kunna stifta det här remhjulet och använda det som trigger? Eller är det för liten omkrets
Senast redigerad av Driddler den lör apr 14, 2007 10:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Driddler skrev:Skulle man kunna stifta det här remhjulet och använda det som trigger? Eller är det för liten omkrets
Det kommer nog att funka jätte bra.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

super7 skrev:
Driddler skrev:Skulle man kunna stifta det här remhjulet och använda det som trigger? Eller är det för liten omkrets
Det kommer nog att funka jätte bra.
Jag vet inte varför, men på något sätt lät svaret ironiskt, fråga mej inte varför :lol:

Tack så mycket för svaret. Det underlättar betydligt för mej :)
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

storleken har ingen betydelse egentligen, men ju mindre dim ju nogrannare måste maskinbearbetningen va för att tändpunkterna ska bli inom godtagbar avvikelse mellan cylindrarna.

nån som har en fin bultdelningsapparat ska nog kunna hjälpa dig.
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jens Gustavsson skrev:storleken har ingen betydelse egentligen, men ju mindre dim ju nogrannare måste maskinbearbetningen va för att tändpunkterna ska bli inom godtagbar avvikelse mellan cylindrarna.

nån som har en fin bultdelningsapparat ska nog kunna hjälpa dig.
Kanon! Då ska jag försöka få tag i någon som kan sätta upp den och få exakt indelning. Kan kanske vara bra att tuscha av den lite i svarven samtidigt då den är lite rå.

Hadde tänkt använda insex m6, eller att jag låter någon svarva stift med m6 och lite större skalle.

Jag antar att ni tänkt er stiften på den inre delen mot dampern?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Driddler skrev:
super7 skrev: Det kommer nog att funka jätte bra.
Jag vet inte varför, men på något sätt lät svaret ironiskt, fråga mej inte varför :lol:

Tack så mycket för svaret. Det underlättar betydligt för mej :)
Jag har kört med en triggskiva som var ca 10 cm i diameter 60-2 kuggar och det funkade kalas... :D

På motorn jag kör med nu så är triggskivan ca 30 cm..... :wink: men då sitter det en koppling på den också 8)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Var nere i garaget och skulle måtta lite efter jobbet. Då upptäcker jag att det sitter symmetriska hål i svängdingsdämpen. I dessa passar en M8 perfekt.
Det här borde väl funka utmärkt. Har även flera hål för att kunna time´a in det hela ganska nära mot den tänkta sensorplaceringen. Som jag mätt hitintills verkar det som hålen sitter exakt 90 grader.

Vad tror ni?

Bild
Bild
Senast redigerad av Driddler den mån feb 05, 2007 11:13 pm, redigerad totalt 1 gånger.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det borde gå att bygga nått vettigt av det konseptet!

vart har du hittat den där alu remskivan, svarvat själv?
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jens Gustavsson skrev:det borde gå att bygga nått vettigt av det konseptet!

vart har du hittat den där alu remskivan, svarvat själv?
Vilket av koncepten? Menar du sista, med bulten i dampern?

Det är en Moroso som jag köpte för en massa år sen.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Skarvplattor "Made by Sudden"

Hämtade ut ett paket på posten idag innehållande rostfria skrvplattor till avgasystemet in och ur turbon.
Snyggt och snabbt jobb :)

Har även ett triggerhjul som ligger under konstruktion.

Beställde prylar från Summit igår för det nätta priset av 740$ . Det blev ett Holley EFI insug. En fyrports throttlebody,1000CFM med TPS. Och såna där förbannade fuelrails :lol:

Bild
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

kolla på mrm hem sida

Inlägg av mh »

Finns färdiga triggerhjul å köpa.
www.mrm-racing.a.se
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Re: kolla på mrm hem sida

Inlägg av Driddler »

mh skrev:Finns färdiga triggerhjul å köpa.
www.mrm-racing.a.se
Inte som passar på min motor som jag tänkt montera det.

Och det är färdigt :wink:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
sudden
För mycket laddtryck
Inlägg: 216
Blev medlem: lör aug 13, 2005 7:56 pm
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av sudden »

kanske det här passar då. 8)
Bild
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

sudden skrev:kanske det här passar då. 8)
Bild
Ser ut att passa en cheva 350 ypperligt :P . Snyggt jobb. Det är inte alla som har hovleverantör av mysprylar till bygget :lol:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Skriv svar