Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo
Postat: lör jan 06, 2007 6:04 pm
Jag ändrade tråden till min projektråd. Här tänkte jag lägga upp lite byggbilder så småningom.
Bygget är planerat att starta någon gång i februari -07 på allvar.
Bilen som ska byggas på är en amatörbyggd Ac-cobra som blev besiktad och godkänd -99 . Motorn är en Cheva smallblock 355cui. Fyrbultat block,smidd vev och smidda stakar balanserat. Rullkam,rullyftare och smidda 11:1kolvar. Topparna är typ musse pigg (Inget märkvärdigt) med stora ventiler.
Kolvarna ska bytas till smidda flattopkolvar.Kompressionsförhållandet är jag lite osäker på just nu då jag inte kommer ihåg storleken på förbränningsrummen.Har för mej att dessa var stora.76cc
Även kammen ska bytas till en något snällare. Något som drar till ca 6000rpm.
Nu har jag en Heifördelare som jag tänkt uppgradera med MSD spole och tändbox.
Turbon som ska användas är en HX55.Laddluftkylare KL´s 4"x3"ansl.
Turbon är tänkt att trycka genom en Holley 750DP förgasare.
Efter rekommendationer här på forumet kommer laddtrycket hamna på ca 0.7bar.
Effekten och vridmoment har jag inte en susning om vad det kommer att landa på,men bör räcka till 1100kg bil.
Bilen ska även lackas om i mitt Garage,innan jag målar väggar
För tillfället köper jag på mej så mycket som möjligt för att bygget ska flyta senare.
Tillverkade en ny instrumentbräda till bilen. Bilen är inredd aluminium.Men tidigare var dörrsidor och instrumentpanel klädda.
Men nu när man ska trimma är det väl bara att löpa linan ut
Det är ju ingen hightech,men den tog inte så lång tid att bygga heller. De små mätarna är KL´s värstingmätare
Den är inte riktigt klar,men på gång. Jag får fixa lite med såna här smågrejer så länge då garaget inte är riktigt klart än. Då kommer mer bilder på själva turbobygget som sagt var.
Bygget är planerat att starta någon gång i februari -07 på allvar.
Bilen som ska byggas på är en amatörbyggd Ac-cobra som blev besiktad och godkänd -99 . Motorn är en Cheva smallblock 355cui. Fyrbultat block,smidd vev och smidda stakar balanserat. Rullkam,rullyftare och smidda 11:1kolvar. Topparna är typ musse pigg (Inget märkvärdigt) med stora ventiler.
Kolvarna ska bytas till smidda flattopkolvar.Kompressionsförhållandet är jag lite osäker på just nu då jag inte kommer ihåg storleken på förbränningsrummen.Har för mej att dessa var stora.76cc
Även kammen ska bytas till en något snällare. Något som drar till ca 6000rpm.
Nu har jag en Heifördelare som jag tänkt uppgradera med MSD spole och tändbox.
Turbon som ska användas är en HX55.Laddluftkylare KL´s 4"x3"ansl.
Turbon är tänkt att trycka genom en Holley 750DP förgasare.
Efter rekommendationer här på forumet kommer laddtrycket hamna på ca 0.7bar.
Effekten och vridmoment har jag inte en susning om vad det kommer att landa på,men bör räcka till 1100kg bil.
Bilen ska även lackas om i mitt Garage,innan jag målar väggar
För tillfället köper jag på mej så mycket som möjligt för att bygget ska flyta senare.
Tillverkade en ny instrumentbräda till bilen. Bilen är inredd aluminium.Men tidigare var dörrsidor och instrumentpanel klädda.
Men nu när man ska trimma är det väl bara att löpa linan ut
Det är ju ingen hightech,men den tog inte så lång tid att bygga heller. De små mätarna är KL´s värstingmätare
Den är inte riktigt klar,men på gång. Jag får fixa lite med såna här smågrejer så länge då garaget inte är riktigt klart än. Då kommer mer bilder på själva turbobygget som sagt var.