Sida 1 av 53

Projekt Ac-Cobra csb enkelturbo

Postat: lör jan 06, 2007 6:04 pm
av Driddler
Jag ändrade tråden till min projektråd. Här tänkte jag lägga upp lite byggbilder så småningom.

Bygget är planerat att starta någon gång i februari -07 på allvar.

Bilen som ska byggas på är en amatörbyggd Ac-cobra som blev besiktad och godkänd -99 . Motorn är en Cheva smallblock 355cui. Fyrbultat block,smidd vev och smidda stakar balanserat. Rullkam,rullyftare och smidda 11:1kolvar. Topparna är typ musse pigg (Inget märkvärdigt) med stora ventiler.

Kolvarna ska bytas till smidda flattopkolvar.Kompressionsförhållandet är jag lite osäker på just nu då jag inte kommer ihåg storleken på förbränningsrummen.Har för mej att dessa var stora.76cc

Även kammen ska bytas till en något snällare. Något som drar till ca 6000rpm.
Nu har jag en Heifördelare som jag tänkt uppgradera med MSD spole och tändbox.

Turbon som ska användas är en HX55.Laddluftkylare KL´s 4"x3"ansl.
Turbon är tänkt att trycka genom en Holley 750DP förgasare.
Efter rekommendationer här på forumet kommer laddtrycket hamna på ca 0.7bar.
Effekten och vridmoment har jag inte en susning om vad det kommer att landa på,men bör räcka till 1100kg bil.
Bilen ska även lackas om i mitt Garage,innan jag målar väggar :wink:

För tillfället köper jag på mej så mycket som möjligt för att bygget ska flyta senare.



Tillverkade en ny instrumentbräda till bilen. Bilen är inredd aluminium.Men tidigare var dörrsidor och instrumentpanel klädda.
Men nu när man ska trimma är det väl bara att löpa linan ut :lol:

Det är ju ingen hightech,men den tog inte så lång tid att bygga heller. De små mätarna är KL´s värstingmätare :wink:

Den är inte riktigt klar,men på gång. Jag får fixa lite med såna här smågrejer så länge då garaget inte är riktigt klart än. Då kommer mer bilder på själva turbobygget som sagt var.

Bild

Postat: lör jan 06, 2007 6:36 pm
av weber-power
fräsigt 8)

Postat: lör jan 06, 2007 8:39 pm
av peppe
Den där vart ju riktigt stilig faktiskt :)

Postat: lör jan 06, 2007 9:00 pm
av Mokko
Riktigt snyggt måste jag säga :wink:
Vad är det för bil den ska sitta i?

Postat: lör jan 06, 2007 9:16 pm
av Driddler
Kul att ni gillade den :) Många okultiverade skulle kanske undrat vilken färg på klädsel som skulle på :wink: Nää ,nu har jag min lite råare period :lol:

Den ska sitta på min Ac-Cobra som inte vet om att den ska bli turboladdad ,än :lol: .

Postat: sön jan 07, 2007 9:53 am
av Daniel Bjälevik
Stiligt :) va e dom stora mätarna för märke???

//Bjäle

Postat: sön jan 07, 2007 12:19 pm
av Driddler
Bjale_Racing skrev:Stiligt :) va e dom stora mätarna för märke???

//Bjäle
Jag kommer faktiskt inte ihåg mer än att de är Amerikanska och bra kvalite. Jag har gjort mätartavlorna själv. Nu när jag monterade dessa så tog jag bort färgen och polerade lätt på mätarkransen för att få fram aluminytan. Blev riktigt ballt faktiskt. Fick fram en typ av 60-tals look.

Postat: sön jan 07, 2007 8:31 pm
av Daniel Bjälevik
aha ok :)

Postat: sön jan 07, 2007 10:41 pm
av super7
Driddler skrev:Den ska sitta på min Ac-Cobra som inte vet om att den ska bli turboladdad ,än :lol: .
Släng upp några bilder på Ac-Cobran åxå.

Postat: sön jan 07, 2007 11:16 pm
av Driddler
Ska se vad jag kan göra. Har knappt några bilder på bilen. Men kompisen har :)

Roligast skulle vara att visa den i sin helhet utanför garaget lite längre fram.Men byggbilder kommer.

Postat: ons jan 10, 2007 8:42 pm
av Driddler
Beställde idag denna tryckbox för anslutning mot förgasare från Usa. Kostade 210$ +frakt . Tänkte först bygga en själv. Men det är inte värt att hålla på för de pengarna, och sen blir det knappast lika bra,Nä.

3 1/2" anslutning med o-ringstätad botten. Tycker den var snygg också.

Bild

Postat: lör jan 20, 2007 9:15 am
av Driddler
Fick hem tryckboxen efter ca 5 dagar :shock:

Priset blev strax under 2000:- Då verkar det som den slapp igenom tull.

Kanonföretag att ha att göra med också.

Som många kanske vet blir det ett "Vems" Styrsystem för bränsle/tändning nu istället. Men jag tänkte fortfarande använda tryckboxen.

Använder mej av ett mitt befintliga insug som jag fräser ner hål för spridarna eller tillverkar hållare som gängas dit. Svetsar man kanske det slår sej?

Spjället blir antingen ett fyrportsjäll som i princip ser ut som en holley utan flottörhus,eller en adapter mellan insug och box och ett spjällhus i framkant.

Postat: lör jan 27, 2007 2:17 pm
av Driddler
Tog mej lite tid idag och tillverkade avgasanslutningarna till plattan.
Blev inte riktigt klara ska justeras någåt och även lägga in rör för wastegaten. Alla skarver kommer tig-svetsas
Kommer sedan gå vidare med rostfritt 76mm rör från anslutningarna.
Fick röret i går,riktit blankt och fint.

Kanske inte blev ultimalt vad gäller avgaspulser.Men ja tror inte att jag kommer sakna laddtryck på låga varv i alla fall :wink: Man får kompromissa lite. Att stå och dra 8 separata rör orkar jag inte hålla på med,det blir trångt ändå.

Försöker bli av med lite såna här sunkjobb tills jag kan ägna bygget
ordentligt med tid :)

76.1x60.3 tubförminskning.
Kanterna mot platta ska justeras något.
Bild

Postat: lör jan 27, 2007 3:05 pm
av Jens Gustavsson
snyggt!

blir kul att följa denna turbo konverterig.

mer bilder!!! :lol:

Postat: lör jan 27, 2007 3:37 pm
av Driddler
Ja som att titta ner i ett par hinkar :lol: Det kommer mycket bilder framöver.

Jens, jag blev lite skakis när du svarade. Undrade vad det var för generalmiss jag lyckats med 8)

Spridare och fuelrails ligger i luften någonstans mellan Usa och Svedala :D