några mått att tänka på vid insugsbygge?
några mått att tänka på vid insugsbygge?
ja vilka mått skall jag tänka på när jag bygger mitt insug?förutom plenumen då för den skall väll vara ca lika många liter som cylindervolymen?
spelar det någon roll vart jag svetsar i spridarhållarna?spelar de någon roll hur långa rören är?bättre me långa?/korta rör?spridare högt upp?
ja massa olika!
/kandevik
spelar det någon roll vart jag svetsar i spridarhållarna?spelar de någon roll hur långa rören är?bättre me långa?/korta rör?spridare högt upp?
ja massa olika!
/kandevik
På mitt B20F-insug ska jag svetsa spridarfästen väldigt nära toppen. När jag läste på lite i A. Graham Bell's "Four Stroke Performance Tuning" så förstog jag att det var bättre att ha spridarna nära toppen på en bruksbil för man får jämnare gång vid lägre gasflöden, alltså vid låg belastning. Bränslet kan lägga sig på väggarna i insuget med spridarna långt från toppen och man får en kass blandning, men vid höga flöden ger det en jämnare blandning för bränslet hinner atomisera sig, men jag vet att t.ex. Jens kör med spridarna direkt i toppen där de normalt sitter på t.ex B20F. Det bästa ur båda världarna kör Fredde med i sin 142:a, två rader med spridare, en rad nära toppen och en vid plenumet. Skulle vara kul att höra vilken motivering Jens och Fredde har för att göra så..
Långa insugsrör = bra för bottenvrid. Korta insugsrör = bra för toppeffekt.
Vet inte hur långa dom är på mitt B20F, men säkert 25 cm + kanalerna i toppen.
Angående plenumvolym, Graham Bell rekommenderar 80% av motorvolymen.
Långa insugsrör = bra för bottenvrid. Korta insugsrör = bra för toppeffekt.
Vet inte hur långa dom är på mitt B20F, men säkert 25 cm + kanalerna i toppen.
Angående plenumvolym, Graham Bell rekommenderar 80% av motorvolymen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Plenumstorlek
80% av motorvolymen är väldigt litet! G.P Blair rekomenderar att plenumstorleken håller sig inom 1,5 till 4,5 gånger cylindervolymen. Desto mindre volym desto svårare att få jämt flöde till alla cylindrarna.
Jag har tuffare bil än du.
Japp, det är en B20A-topp så valet är att antingen operera toppen eller insuget. Med insuget så behöver jag inte plocka ner motorn för att jobba på projektet så det lutar mot det istället för i toppen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
kandevik vad har du för motor? och vad ska du ha den till?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Här finns en äldre tråd om samma sak
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=478
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=478
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana