några mått att tänka på vid insugsbygge?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
kandevik
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån maj 10, 2004 10:06 pm

några mått att tänka på vid insugsbygge?

Inlägg av kandevik »

ja vilka mått skall jag tänka på när jag bygger mitt insug?förutom plenumen då för den skall väll vara ca lika många liter som cylindervolymen?

spelar det någon roll vart jag svetsar i spridarhållarna?spelar de någon roll hur långa rören är?bättre me långa?/korta rör?spridare högt upp?

ja massa olika!

/kandevik
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

På mitt B20F-insug ska jag svetsa spridarfästen väldigt nära toppen. När jag läste på lite i A. Graham Bell's "Four Stroke Performance Tuning" så förstog jag att det var bättre att ha spridarna nära toppen på en bruksbil för man får jämnare gång vid lägre gasflöden, alltså vid låg belastning. Bränslet kan lägga sig på väggarna i insuget med spridarna långt från toppen och man får en kass blandning, men vid höga flöden ger det en jämnare blandning för bränslet hinner atomisera sig, men jag vet att t.ex. Jens kör med spridarna direkt i toppen där de normalt sitter på t.ex B20F. Det bästa ur båda världarna kör Fredde med i sin 142:a, två rader med spridare, en rad nära toppen och en vid plenumet. Skulle vara kul att höra vilken motivering Jens och Fredde har för att göra så..

Långa insugsrör = bra för bottenvrid. Korta insugsrör = bra för toppeffekt.
Vet inte hur långa dom är på mitt B20F, men säkert 25 cm + kanalerna i toppen.

Angående plenumvolym, Graham Bell rekommenderar 80% av motorvolymen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Plenumstorlek

Inlägg av Peter B »

80% av motorvolymen är väldigt litet! G.P Blair rekomenderar att plenumstorleken håller sig inom 1,5 till 4,5 gånger cylindervolymen. Desto mindre volym desto svårare att få jämt flöde till alla cylindrarna.
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

mattias skrev:På mitt B20F-insug ska jag svetsa spridarfästen väldigt nära toppen. Jens kör med spridarna direkt i toppen där de normalt sitter på t.ex B20F.
Varför då inte använda originaplaceringen? Utgår du från en icke-insprutartopp eller?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Japp, det är en B20A-topp så valet är att antingen operera toppen eller insuget. Med insuget så behöver jag inte plocka ner motorn för att jobba på projektet så det lutar mot det istället för i toppen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kandevik vad har du för motor? och vad ska du ha den till?
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Här finns en äldre tråd om samma sak
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=478
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
kandevik
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån maj 10, 2004 10:06 pm

Inlägg av kandevik »

Jens Gustavsson skrev:kandevik vad har du för motor? och vad ska du ha den till?
det skall bli en hyffsad maskin på ett x antal hk..strippenkörning samt olika race körningar då!en ren racebilasså..men den kommer även att andvändas för vanlig körning också!!inte som bruksbil nu asså..

/kandevik
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Tror han har b23 med parnerstakar 16 v topp å annat lall med dell snasare, vet inget mera :-( :-)
kandevik
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: mån maj 10, 2004 10:06 pm

Inlägg av kandevik »

KackNalle skrev:Tror han har b23 med parnerstakar 16 v topp å annat lall med dell snasare, vet inget mera :-( :-)
njaa nästan..

b230,parner stakar,kolvar o kammar,hx 40,prospark,dubbelsprut blir de antagligen,o lite sånnt..

/kandevik
Skriv svar