Sida 1 av 5

Avgastempgivare (EGT), lambda mätare (tuning film inlägg 1)

Postat: tis jun 22, 2004 1:54 pm
av Jens Gustavsson
Här är lite info om avgstemp-givare, lambdasonder mm som jag kommer att sälja i min lilla hobby speed-shop.

(AVGASTEMP TYP K 1.5MM)

Denna avgastempgivare är den bästa vi i Sävar kört med, den håller flera år om den är riktigt monterad och är mycket stryktålig och pålitlig (till skillnad från en smalbandslambda som ofta går sönder på lite vildare bilar). Den monteras på grenröret 30 mm från toppen med ett instick i grenröret på 2.8-3.2mm (se skiss 1). OBS! Detta är mycket viktigt både för givarens livslängd och för att temperaturerna ska vara jämförbara mellan olika bilar.

Fördelar och nackdelar med olika avgasanalyssystem!

Lambdasonder av smalbandstyp (0-1000mv) har som namnet säger ett smalt mätområde som mest lämpar sig på bilar med snälla kammar och vid justeringar nära lamda 14.7:1 (landsvägs körning mellan 50-120km/t). Vid feta blandningar påverkas den mycket av avgastempen. Fördelarna är ett hyfsat pris på givaren (ca 900kr för en förvärmd) och att den är mycket snabb.

Lambdasond av bredbandstyp har ett betydligt bredare mätområde och är på alla punkter bättre än vanlig smalbandslambda, en stor nackdel är förstås ett högre pris.

Avgastempmätning är här en bra livlina vid injustering av alla typer av motorer, den är inte mest exakt (speciellt vid låg last då den kan kombineras med en smalbandslamda) men den är bäst när det gäller full gas, speciellt med lite vassare kammar då man ser hur nära gränsen man är.
Avgastempen är påverkad av tändinställningen, tempen blir högre ju närmare tändpunkten hamnar avgasöppningen(senare).

Det finns nu också en mycket fin 2-4 kanals K temp omvandlare som man kan köra in på eftermarknads insprutnings ingångar (0-5v) perfekt om man vill logga alla 4 avgastempar i insprutningens datalogg.

Byggd av Anders Norberg!
läs mer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=30



Här är några ca temperaturer som man kan ha som grund när man grovjusterar (bensin).

Tomgång: 350- 500 grader

Landsvägskörning i jämn fart: 40-70 km/t 550-700 grader

Landsvägskörning i jämn fart: 80-140 km/t 650-900 grader

Full gas på ett par höga växlar 750-MAX 860 grader.


OBS! dra inte skruvarna som håller givarna så hårt, kablarna i det rostfria höljet kan skadas :!:

Bild

tuning dragrace film om dessa grejor http://www.streetlegaltv.com/index.php? ... playlist=3

Postat: sön aug 22, 2004 8:57 pm
av Lärka
tjena. jag har en liten fråga angående avgas temp mätarn.
går det att få användbara mätvärden om man monterar den efter turbon. jag har nämligen inte möjlighet att ta ut grenröret

Postat: tor okt 07, 2004 1:59 pm
av matte119
på min motor (B204ft 16v turbo) sitter det en avgastemp givare efter turbon orginal.... skulle man kunna koppla på en mätare där?

Postat: tor okt 07, 2004 4:27 pm
av Axel
matte119 skrev:på min motor (B204ft 16v turbo) sitter det en avgastemp givare efter turbon orginal.... skulle man kunna koppla på en mätare där?
Är det inte en Lamda-sond?

Postat: tor okt 07, 2004 4:28 pm
av matte119
nej den sitter längre ner :wink:

Postat: fre okt 08, 2004 11:59 am
av Jens Gustavsson
tempraturen efter turbon säger inte så mycket om bränsle blandningen. men ofta går det att borra 1.5mm utan att demontera grenröret.

Postat: ons jan 05, 2005 12:01 am
av Lunkan
matte119: Sitter uttaget precis innan katten? jag tror det var ett uttag för att kunna kontroller avgasvärderna på motorn.
Felsökningshjälp helt enkelt, så man slipper plocka bort hela avgassystemet om man ska kolla värderna för katten.

/jonas

Postat: ons jan 05, 2005 12:40 am
av Axel
Jag har läst om det där nu...

volvo hade en avgastempgivare på dom motorerna för att öka bränslemängden när avgastempen steg, för att kyla...

Postat: ons jan 05, 2005 9:36 am
av matte119
Ja har kollat lite nogare nu och det är ett utag för tempmätaren på grenröret (fel av mej förut :) ) före turbon!

Postat: sön apr 24, 2005 3:08 am
av matte119
tror ni man kan "låna" signalen från min orginal givare (egtc) eller får sprutet spel då (troligtvis :lol: )? och i så fall vad ska man koppla in för och se värdena?

Postat: mån jun 27, 2005 3:45 pm
av marmander
matte119 skrev:tror ni man kan "låna" signalen från min orginal givare (egtc) eller får sprutet spel då (troligtvis :lol: )? och i så fall vad ska man koppla in för och se värdena?
Det är ju ingen standardgivare vad jag vet, du har väl dessutom en signalomvandlare som sitter direkt på givare?

allt är ju möjligt att ordna, men du måste ju mäta upp en del och säkerligen ha bra koll på elektronik.

Postat: mån jun 27, 2005 6:54 pm
av matte119
marmander skrev:
matte119 skrev:tror ni man kan "låna" signalen från min orginal givare (egtc) eller får sprutet spel då (troligtvis :lol: )? och i så fall vad ska man koppla in för och se värdena?
Det är ju ingen standardgivare vad jag vet, du har väl dessutom en signalomvandlare som sitter direkt på givare?

allt är ju möjligt att ordna, men du måste ju mäta upp en del och säkerligen ha bra koll på elektronik.
jopp är nog lika bra å inte mixtra med de :wink:

Postat: ons aug 31, 2005 11:18 pm
av ANorberg
Har bild på denna avgastemp mätare som satt på Turbo motorn
.....sitter före turbon...Ökar bränsle mängden över 950 grader C
heter 3 514 565-5 i volvos katalog har med säkerhet en 0-5 volts utsignal

Postat: ons aug 31, 2005 11:55 pm
av Eric Wiklund
jens beställde 10st sensorer idag...antar att nån/några av dessa är till salu :)

Postat: tor sep 01, 2005 10:28 pm
av Axel
mAySon skrev:jens beställde 10st sensorer idag...antar att nån/några av dessa är till salu :)

vanliga K-givare? (jag kör VEMS)
Till vilket pris?