Sida 1 av 1
sellholm Dogbox är den lämplig på strippen
Postat: tis jan 23, 2007 11:12 pm
av nitroz
Är det någon som har erfarenhet av sellholm dogbox
skulle en sådan fungera bra på strippen?
Postat: ons jan 24, 2007 12:25 am
av igmab
Vilken låda är det?
Man brukar resonera enl. följande:
M45 - 400Nm
M45000 - 550Nm
MPG - 1000Nm
M45'an funkar nog inte så bra på motorer med mycket vrid (turbo).
/Martin
Växellåda
Postat: ons jan 24, 2007 6:49 am
av nitroz
Det är M45 lådan jag tänker på
det är till en sugmotor (2,8l ~ 280hk)
den kanske kan vara lämplig
det är till "gatbil" (Och endel för strippen)
Postat: ons jan 24, 2007 9:40 am
av Rogga
Va det inte en MPG låda offengenering körde sönder?
Postat: ons jan 24, 2007 12:05 pm
av Sune_
Rogga skrev:Va det inte en MPG låda offengenering körde sönder?
Rätt säker på att så va fallet ja.
Re: sellholm Dogbox är den lämplig på strippen
Postat: ons jan 24, 2007 12:51 pm
av Jens Gustavsson
nitroz skrev:Är det någon som har erfarenhet av sellholm dogbox
skulle en sådan fungera bra på strippen?
vet inte så mycket om deras M45 lådor men ofta kvarstår grundproblemen med den ursprungliga lådans konstrukton.
har erfarenheter från en ny nissan låda därifrån som det var mycket problem med innan den fungera i växelförare mm sen så håller de inte så bra ändå, både drev haverier och dogrings nötning hör till vardagen (pris 55K kr+moms och ca 10K när nåt drev flyger

)
vad jag vet är att det nästan alltid blir fel stegning med en rally/rallycross låda. men det kanse går att spesa exakt vad man vill ha??
skulle gissa att en sån låda kostar många kr

jag skulle nog överväga en osprängbar jerko DR4 (kostar ca 2700$ sist jag kolla)
men om jag ska va ärlig skulle nästan en org m45 med rätt kopplig hålla om man gjör nåra små trix med lådan.
annars så fungerar många bmw lådor bra med en liten lätt lamell/koplig typ kenedy vw 200mm.
Re: Växellåda
Postat: tor jan 25, 2007 1:00 am
av igmab
nitroz skrev:Det är M45 lådan jag tänker på
det är till en sugmotor (2,8l ~ 280hk)
den kanske kan vara lämplig
det är till "gatbil" (Och endel för strippen)
M45 dogbox funkar alldeles utmärkt till 2,8L sug.
Dom flesta i supernationella (rallycross) kör med M45 dogbox.
20714:- + moms kostar en ny M45.
36000:- + moms kostar ny M45000.
80000:- + moms kostar en ny MPG.
Finns ju begagnade också
/Martin
Re: Växellåda
Postat: tor jan 25, 2007 2:57 pm
av Jens Gustavsson
igmab skrev:nitroz skrev:Det är M45 lådan jag tänker på
det är till en sugmotor (2,8l ~ 280hk)
den kanske kan vara lämplig
det är till "gatbil" (Och endel för strippen)
M45 dogbox funkar alldeles utmärkt till 2,8L sug.
Dom flesta i supernationella (rallycross) kör med M45 dogbox.
20714:- + moms kostar en ny M45.
36000:- + moms kostar ny M45000.
80000:- + moms kostar en ny MPG.
Finns ju begagnade också
/Martin
fungerar bra för RC ja men inte på strippen.
du får motor stopp på 1:an
jag skulle inte fundera en sekund på om jag skulle köpa en jerico dr4 istället.
skulle tro att folk kör dessa lådor i rally RC beror nog mer på regler som kräver orginal baserade lådor

Re: Växellåda
Postat: tor jan 25, 2007 6:39 pm
av igmab
Jens Gustavsson skrev:skulle tro att folk kör dessa lådor i rally RC beror nog mer på regler som kräver orginal baserade lådor

Finns inga regler som säger vad för låda som gäller... utom möjligtvis i 2150-klassen.
Som du säger Jens så funkar det säkert inte på strippen, då lägsta utväxling som kan fås på 1'an är 2.21 (M45).
/Martin
Postat: fre jan 26, 2007 6:21 pm
av Rogga
Förstår mig inte på det där, köpa såna där dyra lådor då det finns bmw,supra,jerico,tremec lådor för mycke mindre pengar och som håller..
Vad är det för krav i reglementet på lådorna?
Postat: fre jan 26, 2007 6:43 pm
av volvo242
växellådor är helt fritt i alla klasser förutom 2150..
Postat: fre jan 26, 2007 7:27 pm
av igmab
Rogga skrev:Förstår mig inte på det där, köpa såna där dyra lådor då det finns bmw,supra,jerico,tremec lådor för mycke mindre pengar och som håller..
Vad är det för krav i reglementet på lådorna?
Som sagt var, så finns det inga regler som säger vad för låda man måste åka.
Skulle inte tro att en BMW-låda håller speciellt länge i rallycross. Den klarar säkert effekt/vrid men inte de brutala växlingarna. Tittar man sedan vidare på t.e.x. division 1 i rallycross så åker många idag med Sellholm-drivlina. Denna drivlina kostar ungefär 350.000:- + moms. Dyrt??? Nej, det är inte dyrt. Alternativen som finns är X-trac (800.000:- + moms) och Sadev för ungefär lika mycket pengar. Hewland har också drivlinor, och dom är lika dyra, eller dyrare än X-trac.
Självklart skall man åka med BMW, Supra etc. om man tycker att det funkar bra, vilket det säkert gör om man inte jagar det allra sista. Men åker man SM/EM i rallycross är det inget alternativ. Sedan så tycker jag inte att det går att jämföra på detta sätt heller. Vi pratar om pojkar som köper sugmotorer för 400.000:- + moms. Och turbomotorer för ännu mer pengar.
Men som sagt. Jag håller med om att BMW, Supra etc funkar alldeles utmärkt, men inte i dom bilarna som jag håller på med.
/Martin
Postat: fre jan 26, 2007 11:34 pm
av Disälturbo
Rogga skrev:Va det inte en MPG låda offengenering körde sönder?
Nej det var en M45 dogbox (ej selholm) som rasade. Nu har han en MPG
Postat: fre jan 26, 2007 11:42 pm
av Rogga
va mera att dom som åker i skogen kör ju med M45 och M47 (sellholm) och där verka det ju inte heller hålla så värst bra..
E inte så insat i det här så jag ska väl inte säga så mycke, va bara det jag tänkte
