Sida 1 av 3

bygga diesel av b23 et

Postat: lör feb 03, 2007 6:37 pm
av pastorn
är de någon här på forumet som gjort de är lite nyfiken jag har nämligen en kompis som byggt ihop en sådan blev uppstart i måndags kväll :lol:

Postat: lör feb 03, 2007 7:20 pm
av Jens Gustavsson
:lol: vad folk hittar på.

jag är bara lite skeptisk till hålbarheten i det blocket vid lite högre effekter och disel?

:idea: har han använt 651 topp och plana kolvar?

Postat: lör feb 03, 2007 7:57 pm
av pastorn
631 topp och turbo kolvarna blev himla bra! john deere spridare och golfens dieselpump..
så nu är de en d23et :D om de sen håller vet vi inte men den startade och gick fint! bara de var guld värt.
ett litet agg sitter på nu td04 13 och jag tror inte pumpen orkar med att mätta den ens! jag ska kasta upp lite bilder när jag får tid! undrar om man kan säga på besiktningen att man har lite hårda tändkablar om dom undrar över något?? :D

Postat: lör feb 03, 2007 8:33 pm
av Daniel Bjälevik
coolt :)

Postat: lör feb 03, 2007 8:38 pm
av Jonas Ohlsson
film på ev provkörning hoppas jag på :eclipsee_steering:

Postat: lör feb 03, 2007 9:31 pm
av Glufsen
Haha tokfränt :o Bilder!

Postat: lör feb 03, 2007 10:59 pm
av caterpillar
:D :D :D :lol: 8) !!!!!!!!!
bytt til 12mm innmat så går det nokk bra.... :!:
få lite bilder på dette :!: forresten ville ja ha bytt til litt mere kam i den; fx kansje k-axeln , om den inte er der fra før...

Postat: sön feb 04, 2007 12:01 am
av Tommy Luhr
haha. bilder bilder bilder.. låter ju hur fränt som hellst:)

hur driver han pumpen?

Postat: sön feb 04, 2007 12:42 am
av runevaden
jag har funderat på att göra tvärt om å konvertera d24 till bensin.

tänkte så här: en d24 turbo med ca 1:21 i komp klarar över 1.7 bar.
borde inte det bli ett fruktansvärt cylinder tryck?

om man fräste ett nytt förbrännings rum av en alu plåt som svetsas fast.
ersätter spridarna med tändstift.

skulle man inte få en mycket stabil underdel som tål massa laddtryck å massa effekt.

kanske är helt ute å cyklar nu men funderingar.

Postat: sön feb 04, 2007 6:59 am
av The
chevrolet hävdade att deras v8or var tillräckligt stadiga för att köras som diesel och tog fram topplock för ändamålet, de försvann dock fort för de konverterade motorerna höll inte många tusen mil..

Postat: sön feb 04, 2007 8:50 am
av pastorn
som sagt får se hur länge de håller!
pumpen drivs med en kort rem nere på veven han svarvade en axel som passade mot remskivan och axeln och bultade ihop de och så en flytt bar platta där servon satt så han kan ställa pumpen!
glödstiften hamnade i dom gamla spridarhålen på glt insuget :lol:

Postat: sön feb 04, 2007 10:59 pm
av vinkelkapen
vad är det för slags spridare? tapp eller nålhåls spridare? vad är det för slags pump? cav? rad?

tips om du ska använda turbo är att ha en pump som är byggd för just turbo (radpump) då finns det en lite dosa som får laddtryck och öppnar extra för gasstaget så du får mer soppa :)

den går också att ställa in på hur mycket mer soppa pumpen ska ge så med andra ord så är det bara justera på skruven på pumpen och wastegate för att få mer push i motorn ^^


behövs verkligen glödstiften? det är ju på förkammar dieslar dom används på

Postat: mån feb 05, 2007 6:51 am
av caterpillar
må jo nødvendig bli direkt innsprutare dette, da det inte finnes nå forkammare, bilder på john deere dysene, hadde vært intr...
tuft projekt da :D

Postat: mån feb 05, 2007 12:21 pm
av Tommy Luhr
bilder bilder bilder.. hehe

Postat: mån feb 05, 2007 4:28 pm
av vinkelkapen
caterpillar skrev:må jo nødvendig bli direkt innsprutare dette, da det inte finnes nå forkammare, bilder på john deere dysene, hadde vært intr...
tuft projekt da :D
jojo men eftersom dom har glödstift tänkte jag att det är kanske från samma traktor och har man nålhålsspridare gäller det ju att få spridarbilden rätt så säkert placerad för att inte nöta sönder nått