Bromsning av Jens 140 (se sid 11)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

volvo140turbo skrev:581hk med 15% drivlineförlust.


Grattis Jens:)

Min stora fundering är... vad har du för stakar?
standard M-stakar från en B23A.

652nm på motorn i vrid vid 6500rpm :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

0,8mm elektrodavstånd är nog lite väl mkt även för en msd 6, 0,5-0,6 kanske skulle vara mer lämpligt? då kan du ju plocka lite till :twisted:

Nu måste det ju gå köra 9sek med bilen, ska bli kul att se hur den går i sommar :)

Fick inspiration till en grenrörsförbättring nu ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Hur många extra hk lyckades du plocka fram genom bänkningen nu (på 98 då) jämfört med vad du körde med på 10.8x repan?

Skulle vara skoj att se gula faran göra ett sista ryck på 402m med racesoppan :)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Hmm, Biltemas tändkablar kanske inte är de bästa och pålitligaste. Frågan om dom funkar så bra ihop med Msd tändning?
Kanske bara är gummihöljet kvar :lol:

Frågan är om den går nior trots resultatet på bromsningen. Det är väl kring 100hk mer vid bromsningen än tidigare om jag fattat rätt, och det lär väl knappast räcka till att kapa nästan 1 sec?
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JonasW skrev:Hur många extra hk lyckades du plocka fram genom bänkningen nu (på 98 då) jämfört med vad du körde med på 10.8x repan?

Skulle vara skoj att se gula faran göra ett sista ryck på 402m med racesoppan :)
80-100 bakhjuls hk med snålare soppa, mer förtändning och 0.25 bar högre laddtryck på 98 oktan och ca 140-150+ whp totalt med race soppa.

ja vad skulle det bättra på en 10.8 repa om bilen inte skulle gå av på mitten :twisted:
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det får vi veta i sommar? :roll: :wink: :wink: :wink: :wink:
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Matte »

Grattis Jens!! Grymt imponerande siffror. Nu tror jag du har effekt rekordet för B20 för alltid!
Bild
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag tror på låga tior efter massagen :D
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

buddha skrev:WORLD STRONGEST B20



grattis !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
tack! och kolla den kaxiga undertexten jag lagt till :lol:
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

vart det nån film på bromsningen?

Grattis Jens!
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

du måste ha rekordet på m stakar iaf.. det var som f_n
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Mycket imponerande :shock: stort grattis
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

som jag skrivit förut,nu måste vi ju få se ett par repor med race soppa i sommar? :twisted:
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

(OBS! Det här läggs in som artikel på websidan för Jens bil framöver)

Bromsningen av B20

Början av denna historia föddes en garage kväll hemma hos Chellquist och Abramsons (abris) för någon månad sen då de tyckte att min b20 borde bromsas innan den pensionerades från dragrace/strippen då jag nu bygger på en Chevy Vega raggar bil.

En insamlig på forumet startades av chellquist så att jag inte skulle behöva betala:
-> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=12976


Eftersom bil och motor hade slitit hårt på gata och stripp sommaren 2006 så krävdes lite underhåll av B20 med lite ventiljustering, fix av lite läckage men mer ingående service av motorn som är märkbart sliten efter 4 års racing orkade inte göras. Bland annat så har kolvar och block och ringar varit ordentligt rostigt i flera omgångar då jag haft problem med små sprickor i insugningskanalerna i toppen som jag hade för några år sen.

Ett halv stort insugningsläckage han tyvärr inte heller fixas.



Mer info om när B20-motorn byggdes, konceptet heter "Silent Thunder" :
-> http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... p&bil=jens

Nya toppen och säsong 2006 som toppades med en 10.83 repa :
-> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8784


Många spekulerade om vilken effekt jag hade och jag brukar säga att motorn gav ca 430hk/7200rpm och 1.5-1.6 bar på en normalhög 10-sekunders repa i den ca 1180-1200 kg tunga 142:an på 98 oktans soppa och det stämde nog rätt bra också (375 whp räknat på 15% drivline förlust eller ca 350 G-tec hk 5% luftmotstånds förlust).

Nu till bromsningen som inleddes med vanlig 98 oktan från Shell Teg och ett laddtryck på 1.4 bar och med samma mapp för tändning och soppa som vid 10.83 repan.

Broms 1 Lite fladdrigt laddtryck tack vare att laddrycket var lite lägre än vad elektroniken som håller wastegaten stängd tills ett visst tryck (1.45bar). Effekten blev ca 340 whp med nåra feta dippar på lambdan ned mot 0.72. Ca 23 grader förtändning vid max tryck.

Broms 2 Laddtrycket höjdes för att motverka laddtrycksfladdret men det blev lite för mycket mot 1.65-1.7 bar. Effekt ca 392 whp och ca 21 grader förtändning vid max tryck, bränslet justerades också lite snålare.

Broms 3 Laddtrycket sänkt till ett säkrare 1.55-1.6 bar och effekten blir ca 378 whp (ca 22 grader vid max tryck).

Broms 4 Lite lambda justering (snålare) : Effekt 397 whp

Broms 5 lamdan börjar vissa vättiga siffror runt 0.80 och jag vill kolla vad mer tändning kan ge men jag törs inte höja och riskera haveri så jag väljer feg metoden och sänker tändningen 2-3 grader mot 18 grader vid max tryck och då tappar vi ca 20 hk till ca 378whp.

Broms 6 Nu vet vi att den tappar mycket effekt vid tändningssänkning och vi börjar förstå att B20:in misstrivs med så lite tändning och det känns säkert att testa mer. Vi höjer tändningen till 2 grader över ursprungsvärdet till ca 24 grader vid maxtryck (fortfarande ca 1.55-1.6 bar) och effekten skuttar upp till 421 whp.

Broms 7 Vi provar att höja tändningen 2 grader till mot 26 grader och effekten ökar ytterligare 9 whp till 430 whp. Då effekt ökningen bara blev hälften så stor som vid förra ökningen på 2 grader så bestämmer jag mig att inte bli girig och dum och prova mer tändning på 98 oktan.

Broms 8 detta blir sista bromsningen på 98 oktan och Eric får klartecken att vrida upp trycket några varv (han har varit sur från broms 3 då han fick order om att sänka trycket) både Eric och B20:in gillar detta och effekten blir då 451 whp/1.8bar. Eftersom laddtrycket har varit lite svajigt på alla repor så är det svårt att säga vid vilket rpm men det värkar vara vid 7200-7500rpm ungefär. Tändning ca 23 grader vid 5000-6400rpm, 25grader vid högre rpm vid max tryck.

Andra intressanta noteringar är att avgastrycket ligger ca 0.4-0.5 bar under laddtrycket men vid höga rpm och speciellt över 1.6 bar så kommer det mot 0.3bar från laddtrycket och då sänks laddtrycket och då blir toppeffekten på lägre rpm.

Jag kan också säga att jag vart imponerad av effektökningen med den högre tändningen, jag hade gissat att effekten skulle hamna mot 350-380 whp på 98 oktan och att det skulle kännas som att 1.6 bar skulle va max tryck, och det såg ju ut att stämma hyfsat rätt länge tills effektökningen med tändningen blev känd.

Sen så kändes det så säkert med alla lambdavärden, avgastemp och knacksensor att jag tordes öka trycket till 1.8 bar och det var nog inte max heller men jag var nöjd och ville inte riskera nått.

Bästa bromsningen på 98 oktan gav på bakaxeln:
451 hp / 556 Nm och ca 530 hp / 654 Nm i motorn (15% drivline-förlust):
Bild


Lunch rast!

Nu har jag städat upp i bränsle/tändmapparna på tryck områdena mellan 1.9 bar och 2.4 bar utan att ändra nått på 1.5-1.9 bar tankat CSP och smort in wastegaten med lite kopparpasta för att motverka svaj i laddtrycket (tyvärr vart det inte bättre av smörjningen).

Broms 9 första bromsningen med CSP kördes med samma inställningar som med 98 oktan för att se skillnaden och som jag trodde så vart effekten lite lägre 446 whp och det var ett bra tecken att det inte hade spikat nått på sista bromsningen med 98 oktan.
(laddtrycket blev ca 0.1 bar mer utan att nått ändrats?).

Varför den inte gav mer effekt beror helt enkelt på att race-soppa inte har mer energi i sig utan det motstår bara spikningar bättre och för att det normalt behöver några grader mer förtändning).

Broms 10 Nu skruvas trycket upp på 2.15 bar och effekten ökas till 467 whp.

Broms 11 Nu ökas tändningen ett par grader till och effekten blir 489 whp fast trycket sjunker automatiskt till 2.0 bar (mindre avgas massa).

Broms 12 Lite mer tryck till 2.15 bar = 503 whp vid ca 1.5 bar avgastryck under 7000 rpm och upp mot 2.0+ bar över 7000 rpm (turbon för liten + insugs-läckage?)

Broms 13 Jag vill varva mer och vi ändrar så att bänken drar till 8000 rpm, men efter 7500rpm som vi dragit den till förut så missar den och svart ryker : 506 whp

Broms 14 Lite snålare blandning över 7400rpm men ingen skilnad 506whp.

Bästa bromsningen på CSP gav på bakaxeln:
506 hp / 567 Nm och ca 595 hp / 667 Nm i motorn (15% drivline-förlust):
Bild


filmen! http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13443

Noteringar och funderingar !

Motorn vill inte varva ut riktigt och ger max-effekt och vrid vid samma rpm, speciellt på höga laddtryck. Problemen syns både på laddtryck och avgastryck fladder på 0.3-0.5bar, och på lamdan och på effektkurvan??

Hade laddtrycket och avgastrycket och lambdan legat stabilt och om laddtrycket hade ökat lite ju mer man varvat så hade max effekt kommit vid 7400-8500 rpm och toppeffekten blivit högre och motorns register bredare.

Tycker också att turbon behöver mycket rpm innan max tryck? Brukar ha öppen wastegate vid 5000+rpm? Kan va så att insugs-läckaget som upptäcktes just före lastning blivit värre av det höga laddtrycket. Även tändningen var hög på låga varv och tryck på grund av en snabb fuskmetod vi använde i bänken, för at justera alla tändkurvor samtidigt på alla tryck och varv (specifikt för Hestech-programvaran) så vi sparade tid (så här gör man inte när man har gott om tid).

Spridarna som är Accel 860cc vid 3 bar (men matas med 4 bar) får 7.7ms vid max vrid på CSP och ca 6.8ms vid 7500rpm/2.1-2.2bar. ( 86% vid max vrid och 92% vid 7800rpm)

Schwitzer S81 turbon (61mm in och 70mm ut och ca #16-19 mätt i holset storlek) är också nu för liten.

Ett stift ser också lite konstigt ut på någon av de bakre cylindrarna, lite ljusare?? (NGK B9HS)

Kylvattentemperature höll jag mellan 60-70 grader för att kyla extra mycket i förbränningsrummet.

Tack till :

Rogga på Motornord (Roggah)
Chellquist och Abris för idéen om insamlingen
Alla som sponsrade!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons feb 14, 2007 6:34 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag tror jag måste bygga en b20 och knäcka rekordet, gör du toppen Jens? :D
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar