Sida 1 av 2
Bmw E30 B230Ft Nu Godkänd på regbes Nya bilder 23/5
Postat: sön feb 11, 2007 10:55 pm
av Kronberg
Varit o inhandlat en B230Fk med 531 topp o To4 turbo.
Ska ner i min Bmw E30 o reggas.
Här hänger hon.
Intercooler för o regga med, från en cosworth, lagom tjock.
Tråget behövde lite ombyggnad.
Då har man bränt ihop de o läcktestat det med vatten.Tätt efter 1 timme iallafall.
Perfekt ju
Ännu en av många nedsänkningar
O nej, Ja ska inte försöka regga med To4:an :badgrin:
Postat: mån feb 12, 2007 9:37 am
av abris
Hur skall du lyckas att regga denna med turbo??
(och sen en liten undran från en bmwfrälst....VARFÖR en volvomotor i en bmw

)
Blir säkert en frän bil när den är klar!
Postat: mån feb 12, 2007 9:38 am
av abris
Okej... jag såg sista texten nu....

ingen turbo vid reggning...

Postat: mån feb 12, 2007 9:55 am
av Steve
abris skrev:Okej... jag såg sista texten nu....

ingen turbo vid reggning...

Han kommer att köra med turbo vid reggning, men med en original turbo
Motorn är ju försedd med turbo original och har katalysator, vilket gör att den går att regga med i en bil som inte har katalysator original
Postat: mån feb 12, 2007 12:26 pm
av Ersviken
fränt bygge, äntligen en bmw med rikigt motor!

Postat: mån feb 12, 2007 1:27 pm
av mattias
Frän kombination !
Det sparar en del utrymme och blir billigare och (nästan) lagligt (!) att sänka ner en sån här motor, så resonemanget förstår jag. Varför man inte använder en BMW-motor är oväsentligt för mig !

Postat: mån feb 12, 2007 3:31 pm
av Kronberg
Som sagt så blir de inga problem o regga med denna motorn med lättrycksturbo på o kat, sen åker TO4:an iofs.
Anledningen till volvomotor i bmw är att ja vill åka lagligt med turbomotor oslippa åka på regbes så fort man blir stoppad som har hänt förut.
O sen orkar ja inte riktigt med det störande tickandet som alla Bmw motorer lider av, visst dom går som skållade men inget för mig.
Sen att det går o trimma till en billig peng då de finns trimdelar i överflöd till volvomotorn är ju ingen nackdel.
Köpte Kamrem o massa slang mm idag o beställde koppling som kommer imorgon.
Postat: tis feb 13, 2007 2:45 pm
av Kronberg
Nu sitter den på plats!
håller just nu på o bygger fästen då motorn bara står på plats.
Va ganska mkt måttande för o få de rakt o rätt vinkel höll nog på i 5 timmar bara o få den på plats. Hammnar ruskigt nära torpeden(bankat lite på den som ni kanske ser).
Andra sidan
http://img75.imageshack.us/img75/748/p2120001ew9.jpg
Ovanifrån
http://i86.photobucket.com/albums/k105/ ... 120003.jpg
Postat: tis feb 13, 2007 7:52 pm
av peppe
Kul projekt, men dumt att byta ut det bästa med bilen och ersätta med någon röd sak som saknar 2 st
Skämt åsido, lär röra på sig fint.
Postat: tis feb 27, 2007 7:57 pm
av Kronberg
Polerat lite, krävs lite mer puts bara..
Även kompressorhuset fick en klick autosol.
Väntar febrilt på att ngn ska ha fördelarstock o mellanaxel så ja kan lägga i motorn.
Postat: ons feb 28, 2007 11:54 am
av weber-power
ser mycket bra ut! bmw:n får ju en riktig motor nu iaf

Postat: ons apr 25, 2007 7:35 pm
av Kronberg
Nu äntligen godkänd..
Kommer bilder o film framöver..
Postat: ons maj 02, 2007 8:41 am
av Nicklas Eriksson
härligt med gatlagligt, kul att se att det finns fler som satsar på det, själv så är det av samma anledning jag bygger som jag bygger. vill kunna besikta och le ifall polisen ska titta under huven.
hur gick själva besiktningen till? krävs det några speciella intyg eller är det bara en helt vanlig regbesiktning med vägning och så? har en polare som eventuellt ska byta från B230E till B230FT + kat i sin 740 -86:a.
btw, den där oljefilterförflyttaren med värmeväxlare som du har på motorn, hur funkar den egentligen? har en själv nämligen, är det meningen att man ska koppla vatten in/ut på den?
Postat: ons maj 23, 2007 7:25 pm
av Kronberg
Va bara o köra in o regga...japp ska på vatten på anslutningarna..
piraten skrev:härligt med gatlagligt, kul att se att det finns fler som satsar på det, själv så är det av samma anledning jag bygger som jag bygger. vill kunna besikta och le ifall polisen ska titta under huven.
hur gick själva besiktningen till? krävs det några speciella intyg eller är det bara en helt vanlig regbesiktning med vägning och så? har en polare som eventuellt ska byta från B230E till B230FT + kat i sin 740 -86:a.
btw, den där oljefilterförflyttaren med värmeväxlare som du har på motorn, hur funkar den egentligen? har en själv nämligen, är det meningen att man ska koppla vatten in/ut på den?
Postat: ons maj 23, 2007 7:26 pm
av Kronberg
Sleeper?
Avgastempmätare..
Lite provisoriskt inlagt...gillar inte sladdar
Avgastempgivaren ska få värmeskyddstejp på handtaget så den inte smälter.
Wastegaten som sitter under downpipen (Okänd modell)
Blev av med alla vibrationer i bilen..var en bult som höll servostyrningen på framvagnsbalken som tråget vilade mot =)
Nu är det bara katten som ligger o skorrar mot golvet..ska bort snarast..
Bilen är provkörd med 0,4 i ladd o den går betydligt mkt bättre än med lättpysagget som laddade 0,6..Ska slänga i chippet o spridare o lite saker efter bes i morgon (2:a på handbroms)..