Sida 1 av 2

VW bromsning

Postat: fre feb 16, 2007 10:05 pm
av fredde_vit_pv
en blå och svart bubbla har provbelastats hos motornord idag!
några bilder från dagens halvlyckade försök.

Bild

Bild

Bild

Bild

injusteringarna funkade som planerat men innan det var dax att höja laddtrycket ville inte kopplingen och bänken jobba tillsammans!
lammellen som funkar först när den är varm slirade till när effekten
kom så kurvan på loggen bokstavligen gjorde en loping :lol:
det blev iallafall en bit över 500 motorhästar vid ca 1 bar ladd :twisted:

/F

Postat: fre feb 16, 2007 10:11 pm
av larsat
grymt fint, vad är det för värden på kammen? :roll: :wink:

Postat: fre feb 16, 2007 10:47 pm
av fredde_vit_pv
vet inte exakt,men det är en rullkam från pauter med mycket dur
och 16-18mm lyft.

Postat: fre feb 16, 2007 11:18 pm
av JBlom
Håkans typ1 är brutal... =)

Postat: lör feb 17, 2007 12:30 am
av Schlorven
jao den skulle vell vara europas snabbaste med orginalchassi, skulle dock inte tro att den skulle gå igenom bes med dessa grejjor

Postat: lör feb 17, 2007 1:02 am
av Henke
TUFFT!

Lite mer info om bilarna vore trevligt.
Vad kör dom med för låda?
Dämpare/modifikationer i bakvagnen?

Postat: lör feb 17, 2007 8:19 am
av Roman
Lådan är en eftermarknadshistoria från Mendeola.
Bakvagnen är orginal förutom att den har grövre torsionsstavar och desutom coilovers för att styva upp den.

Jag gjorde en videosnutt:
http://media.putfile.com/Turbo-type1

Postat: lör feb 17, 2007 11:14 am
av Kadett4wd
den såg hård ut..... :twisted:

ett tips dock..
de där 'green cotton' filtren är junk... :(

för två somrar sedan satte GTmartinsson på ett sådant inför ett race i västerås.(general lee audin)
han tappade över 1 sec på 402m, bilen bluddra o levde rövare.
Jag ryckte dän filtret.. vips.. så körde han personbästa.

Postat: lör feb 17, 2007 1:18 pm
av Jonas Ohlsson
japp!! bilen är både tuff och snabb, och japp vet att håkan är en forumssmygare så det är nog lika bra att han dra igång en garagetråd om räsern :wink:

Re: VW bromsning

Postat: lör feb 17, 2007 7:13 pm
av super7
fredde_vit_pv skrev:injusteringarna funkade som planerat men innan det var dax att höja laddtrycket ville inte kopplingen och bänken jobba tillsammans!
lammellen som funkar först när den är varm slirade till när effekten
kom så kurvan på loggen bokstavligen gjorde en loping :lol:
det blev iallafall en bit över 500 motorhästar vid ca 1 bar ladd :twisted:

/F
Synd på den slirande kopplingen, lär ju ge lite effekt när laddtrycket närmar sig 2 bar :shock:

Postat: mån feb 19, 2007 12:28 pm
av Jens Gustavsson
var laddtrycket tillräckligt stabilt för att utröna hur effekt och vridmoments kurvan såg ut vid 1.0 bar?
bild?

vad har du för utväxlig mellan motor och drivaxel, teoretisk max effekt/vrid i bänken?

vist klara bänken 3000nm på bakaxeln?

Postat: mån feb 19, 2007 6:56 pm
av Håkan
Det är lite svårt att veta när det börjar slira, vridet dyker ganska kraftigt
vid 5800. På den körningen är maxeffekten vid 6600, lite lågt kan jag tycka. Från 5800 till 6800 är det nästan ingen förändring i effekt.
Max vrid var 531nm/5800.
Jag har 4.11 i slutväxeln. Bänken ska klara 3000nm på hjulen.

Teoretisk max effekt/vrid i bänken? Hur menar du?

Håkan

Postat: mån feb 19, 2007 7:17 pm
av mattias
Jens menar : 3000/4.11 = 730 Nm i motorn, sen bottnar du bänken.

Postat: ons feb 21, 2007 6:54 pm
av Jens Gustavsson
är det 1:1 på fyran?

låter lite skumt att vridet sjunker så fort, men det kanse var svårt att avgöra då det slira på koppligen.

vad låg laddtryck och avgastryckt på och var de stabila över varvtalen?

Postat: tor feb 22, 2007 7:12 pm
av Håkan
Ja, det är 1:1 på 4an.
Jag frågade Mario på Pauter vad han trodde. Han tyckte att max vrid
borde ligga lite högre och max effekt vid 7000 ungefär.

Laddtryck och avgastryck ser ganska stabilt ut, lite svårt att avgöra då
jag aldrig sett logarna tidigare.

Avgastryck låg på ca 0.45 vid 1.05 laddtryck.
Avgastemp låg på max ca 750grader.

/Håkan