18,09 bakhjuls Hk har blivit 19,59 bakhjuls hk

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

18,09 bakhjuls Hk har blivit 19,59 bakhjuls hk

Inlägg av josun »

I dag var jag och körde en av mina testhojar i bromsbänken hos Ebos i Malmö. Att motorn på denna hoj går grymmt bra visste jag innan, men att den skulle ge denna effekt var en mkt glad upplysning.

Motor: Josun speciale jialing 141cc.
Utrustad med: 56mm japansk racing kolv. Josun kamkitt. Portad och flödes testad topp ifrån Topplocksverkstan, Special topp packning, Takegawa rotorkit + lättare oljekastare, Mikuni Wm 26, Spees avgassytem, Aspen Racing fuel i tanken (Jag kör enbart på denna bensin).
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Detta är det bästa resultatet jag kommit upp i än så länge, och ska jag vara ärlig så är jag mkt nöjd :D
Men skam den som ger sig,, Jag ska plocka ut mera :wink:
Det blir nog en typ sådan här motor jag monterar på min Monkey.

//Johan
Senast redigerad av josun den mån apr 23, 2007 11:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

hehe fan va nice :lol:
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Inlägg av fredde_vit_pv »

grattis! det blir en bra bruksmonkey garanterat :twisted:

/Fredde
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Ajdå....blir nog till att borra munstyckena till gasen lite till, grattis till ditt nya effektrekord.
Blir nog väldigt mycket körglädje om du sätter den på en monkey :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:shock: vilken effekt! måste gå som sat...... :)


vad ger en modärn 80cc 2 takts kross på bakdäcket?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

josun skrev:Jens! Har du byggt några Minimx/Monkey motorer som har större volym än 127cc? Om inte,, Prova att bygga lite större typ 137 eller 141cc eller kanske mer, det gör en hel del.

//Johan
jag har inte byggt nån kina race motor till mig själv jag refererar bara till mats och freddes motorer :)

hur mycker gav det på eran motor, var det inte 16.3hk eller nått sånt med eran förra mindre motor som det fins bromspapper på www.topplocksverkstan.se ??

hur blev varvtals förändrigarna vid max vrid/effekt?
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån feb 19, 2007 8:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

satan va grymt!
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

hehe, brutalt :D
lär ju gå på bakhjulet i över 100 förstår jag 8)
cybersmiley
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis jul 26, 2005 6:36 pm
Ort: Norge

Inlägg av cybersmiley »

vad ger en modärn 80cc 2 takts kross på bakdäcket?[/quote]

Vi kjører mopeddragracing i norge, og benket ca. 25 hk på bakhjulet, og gubben som benket den sa at trimmet 80cc crossere lå på oppunder 25hk.
Husker ikke precise tall, men ca..

Hjemmesiden vår: www.mopeddrag.com
Nothing`s like the smell of racefuel in the morning!!!
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Mer power

Inlägg av josun »

Hej på er!

Jag var hos Dirtbikes och bänkade min hoj igen. Nu har den gått sammanlagt 14 timmar körning och lämnade 19,59 bakhjuls Hk :D efter lite mindre justering.

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Inlägg av josun »

Styggve
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 25, 2006 10:59 pm

Inlägg av Styggve »

Det är ju alltid kul med hästar, otroligt kul faktiskt. Vad jag däremot inte kan förstå är den totala upphetsningen över antalet hk på hela 141 cc? En 2-takts Zundapp med en konstuktion härstammande från 50 talet ger samma effekt med endast hälften av denna cc. Ett levande bevis för detta finns som film på Topplocksverkstans hemsida. Jag vill inte vara dryg med detta inlägg men jag har svårt att fatta upphetsningen. Kan någon ge en rimlig förklaring till fenomenet så vore jag tacksam.
Pysen
För mycket laddtryck
Inlägg: 182
Blev medlem: tis apr 04, 2006 4:36 pm
Ort: Yttertavle(Umeå)
Kontakt:

Inlägg av Pysen »

Styggve skrev:Det är ju alltid kul med hästar, otroligt kul faktiskt. Vad jag däremot inte kan förstå är den totala upphetsningen över antalet hk på hela 141 cc? En 2-takts Zundapp med en konstuktion härstammande från 50 talet ger samma effekt med endast hälften av denna cc. Ett levande bevis för detta finns som film på Topplocksverkstans hemsida. Jag vill inte vara dryg med detta inlägg men jag har svårt att fatta upphetsningen. Kan någon ge en rimlig förklaring till fenomenet så vore jag tacksam.
2-Takt och 4-Taks motorer kan man ju rimligen inte jämföra rakt av eller hur tänkte du?
MadHenrik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: sön dec 17, 2006 12:56 pm
Ort: Kungälv

Inlägg av MadHenrik »

Precis, ur effektsynpunkt med små motorer ser jag få anledningar till att motorn bara skall ge kraft vartannat varv.
Men nu finns det trots allt motorer som gör det, och då är det också naturligt att de inte utvecklar samma litereffekt som en motor som producerar kraft på varje varv :wink:
Styggve
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: lör feb 25, 2006 10:59 pm

Inlägg av Styggve »

Har jag trampat på några tår? I så fall var det långt ifrån mitt syfte.
Pysen skrev:
” 2-Takt och 4-Taks motorer kan man ju rimligen inte jämföra rakt av eller hur tänkte du?”.
Vad menar du med ”rakt av”? En fyrtaktare tillverkad på 2000 talet på 141 cc jämfört med en 66 cc tvåtaktare med anor från mitten av 1900 talet är väl knappast rakt av?
Om du menar att man ska jämföra litereffekter på en modern fyrtaktare och en lika modern tvåtaktare så har du en point. Jag jämförde något helt annat.
Skriv svar