Peugeot 504 TIC
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Ja, ännu inga bilder... Får fan tjacka en kamera snart alltså, eller sno hem kameramobilen frän jobbet när jag börjar jobba nästa vecka...
Har haft semester, men då har jag även pysslat med att renovera och glasa in en veranda, så sånt tar ju lite tid, speciellt när man är en perfektionist när det gäller att bygga med tidsenliga detaljer, material och byggnadstekniker...
Men lite händer det iallafall;
Har börjat montera ihop framvagnen, och den nya kuggstången sitter där, 3,25varv stopp till stopp utan servo(+1varv orginal) hoppas det inte blir för tungstyrt.
Rensat bort gammalt skit, såsom strålkastartorkare(vad ska man ha de till?) etc.
Monterat dit alla bromsledningarna fram, ska bara göra nån stålspunnen slang till.
Har även, efter övertalning av kunnigt folk, bestämt för att använda 505:ans bärarmar fram trots att dom är lite för långa(ca 2cm längre än orginal), ska enligt utsago göra gott på cambern som i standard är negativ... får väl mäta på det sen när den står på hjul.
har även hållit på att försöka kränga dit 505:ans plasttank, lite smidigare med den, då blir det lite lättare att då dit sprutet, man slipper bygga med catchtank och så. Blir bara en stor tankpump, enkelt. Problemet är väl bara att standardtanken är på ca 55liter eller så, den här är på 75liter. Den får nästan plats på längd å bredd så där ä inget bekymmer, men deär även djupare, ser det inte konstigt med en tank som syns undertill när man ser en bit ifrån? Eller ska man låta funktionen gå först?
Idag så rev jag bort gamla bakfjädringen för att göra plats för den nyare å styvare, jag säger det ännu en gång: Vad det är skönt med en bil som bara gått 14000mil och i nästan inget salt! Skruvarna bara lossnar! Klick!
Rev också bort gamla diffklumpen så jag kan trycka dit den nya med diff och lite högre utväxling, jag är övertygad om att accelerationen kommer att räcka ändå...
Åker nog på att riva kardanen också (kardanen är kapslad), och kontrollera stödlagret inuti, tycker det låter lite...
Sen när allt e klart där, så får man väl börja å slipa å spackla o förbereda inför lack. men det känns som de är långt framåt, suck...
Men nu är det ju kul, när man kan börja skruva ihop lite!
Mvh Peder
Har haft semester, men då har jag även pysslat med att renovera och glasa in en veranda, så sånt tar ju lite tid, speciellt när man är en perfektionist när det gäller att bygga med tidsenliga detaljer, material och byggnadstekniker...
Men lite händer det iallafall;
Har börjat montera ihop framvagnen, och den nya kuggstången sitter där, 3,25varv stopp till stopp utan servo(+1varv orginal) hoppas det inte blir för tungstyrt.
Rensat bort gammalt skit, såsom strålkastartorkare(vad ska man ha de till?) etc.
Monterat dit alla bromsledningarna fram, ska bara göra nån stålspunnen slang till.
Har även, efter övertalning av kunnigt folk, bestämt för att använda 505:ans bärarmar fram trots att dom är lite för långa(ca 2cm längre än orginal), ska enligt utsago göra gott på cambern som i standard är negativ... får väl mäta på det sen när den står på hjul.
har även hållit på att försöka kränga dit 505:ans plasttank, lite smidigare med den, då blir det lite lättare att då dit sprutet, man slipper bygga med catchtank och så. Blir bara en stor tankpump, enkelt. Problemet är väl bara att standardtanken är på ca 55liter eller så, den här är på 75liter. Den får nästan plats på längd å bredd så där ä inget bekymmer, men deär även djupare, ser det inte konstigt med en tank som syns undertill när man ser en bit ifrån? Eller ska man låta funktionen gå först?
Idag så rev jag bort gamla bakfjädringen för att göra plats för den nyare å styvare, jag säger det ännu en gång: Vad det är skönt med en bil som bara gått 14000mil och i nästan inget salt! Skruvarna bara lossnar! Klick!
Rev också bort gamla diffklumpen så jag kan trycka dit den nya med diff och lite högre utväxling, jag är övertygad om att accelerationen kommer att räcka ändå...
Åker nog på att riva kardanen också (kardanen är kapslad), och kontrollera stödlagret inuti, tycker det låter lite...
Sen när allt e klart där, så får man väl börja å slipa å spackla o förbereda inför lack. men det känns som de är långt framåt, suck...
Men nu är det ju kul, när man kan börja skruva ihop lite!
Mvh Peder
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Ja, efter lång väntan har jag äntligen reggat mig på photobucket. Och därmed kommer det lite bilder!
Några är gamla, andra är nya. Men de är samma bil.
Portningen i insuget, inte exakt samma som jag visad värden åp i början på tråden, men snarlik. Ska nog kunna flöda tillräckligt för mina krav, annars får man porta vidare...
Komprummens utformning efter en mindre tillputsning.
Blocket fullt ihopmonterat, förutom toppen då...
Den renoverade(och selekterade) originalmotorn som jag kört med ett par år, dock lite smutsigt på bilden...
Vad har jag annars gjort då? Monterat ihop bakvagnen, med nya bakaxeln och den nya fjädringen.
Fixat klart infästningen till den nya stora tanken.
Precis fått hem bränsleledningarna, 10:ans prisolrör. Klurar nu bara lite på systemet igen, Tänkte först montera en fetare tankpump och endast köra med den, men nu börjar jag fundera på att behålla orginalpumpen fast bygga dit en catch, och dit med en fet tryckpump istället! Catch är nog inte så dumt ändå...
Mvh Peder
Några är gamla, andra är nya. Men de är samma bil.
Portningen i insuget, inte exakt samma som jag visad värden åp i början på tråden, men snarlik. Ska nog kunna flöda tillräckligt för mina krav, annars får man porta vidare...
Komprummens utformning efter en mindre tillputsning.
Blocket fullt ihopmonterat, förutom toppen då...
Den renoverade(och selekterade) originalmotorn som jag kört med ett par år, dock lite smutsigt på bilden...
Vad har jag annars gjort då? Monterat ihop bakvagnen, med nya bakaxeln och den nya fjädringen.
Fixat klart infästningen till den nya stora tanken.
Precis fått hem bränsleledningarna, 10:ans prisolrör. Klurar nu bara lite på systemet igen, Tänkte först montera en fetare tankpump och endast köra med den, men nu börjar jag fundera på att behålla orginalpumpen fast bygga dit en catch, och dit med en fet tryckpump istället! Catch är nog inte så dumt ändå...
Mvh Peder
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1928
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Kul med lite bilder! Värsta 70-tals-nostalgin ser jag, många drag gemensamt med Audi och BMW från den tiden tycker jag. Det kan inte bli annat än fränt med lite effekt under huven på en sån här.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Ska banka ihop framvagnen nu tänkte jag, men jag har lite problenm med att få tag i bussningar, vet ni nån trevlig själ som gör såna i PU eller så?
Orginal i gummi är så väldans mjuka, det är väl förvisso trevligt i kupén när det inte skramlar, men den är så välisolerad ändå...
Vad är en lämplig storlek på en catchtank isåfall? 1-2liter?
//Peder
Orginal i gummi är så väldans mjuka, det är väl förvisso trevligt i kupén när det inte skramlar, men den är så välisolerad ändå...
Vad är en lämplig storlek på en catchtank isåfall? 1-2liter?
//Peder
Beställde lite framvagnsbussningar från Peugeot , tog från 505:an istället dom är nog lite stummare än 504:ans tror jag. Lika bra med gummi istället för PU skramlar nog inte lika mycket...
Plus att jag beställt lite mer leder så jag kan få ner den på marken och se hur frigången mot skärmarna blir med spårviddsökningen, och om jag behöver sänka den ytterligare fram...
Har numer bekymmer med kammen istället! Killen som skulle slipa den hävdar att den är för mjuk i stålet, och en annan kille från Finland hävdar att det ska hålla då han slipat ett 20-tal av dessa.
Alternativet står därför mellan; Tvinga kille 1 att slipa ändå mot vad han tycker, skicka till Finland till kille nummer två och be han slipa den stället, eller skicka den till kille nummer 3, också i finland fast där svetsar dom på material och slipar på det! Är det så att alla kamslipare bor i finland?
//Peder
Plus att jag beställt lite mer leder så jag kan få ner den på marken och se hur frigången mot skärmarna blir med spårviddsökningen, och om jag behöver sänka den ytterligare fram...
Har numer bekymmer med kammen istället! Killen som skulle slipa den hävdar att den är för mjuk i stålet, och en annan kille från Finland hävdar att det ska hålla då han slipat ett 20-tal av dessa.
Alternativet står därför mellan; Tvinga kille 1 att slipa ändå mot vad han tycker, skicka till Finland till kille nummer två och be han slipa den stället, eller skicka den till kille nummer 3, också i finland fast där svetsar dom på material och slipar på det! Är det så att alla kamslipare bor i finland?
//Peder