Sida 1 av 3

Peugeot 504 TIC

Postat: ons feb 21, 2007 4:44 pm
av peder
Lika bra att börja med en projekttråd, dock lite osäkert hur ofta jag orkar uppdatera, men det får tiden se... Detta var min förstabil så den har en varm plats i mitt hjärta...

Bilen är en 504GL-77, vet inte hur pass väl dom flesta känner till dessa, men det är en 2liters motor underliggande kam, crossflowtopp med snedställda ventiler och hemi-format komprum, alutopp, gjutjärnsblock med våta foder. En jättefin liten motor ca 95hk orginal, renoverade motorn för många år sen och då selekterade jag alla dom bästa bitarna från alla årsmodeller jag hittade.
Finaste topparna, med största portarna, kolvarna med högst kolvtopp etc. bytte även ut gasarn mot en weber register 32/36. Gick väldigt bra må jag säga, körde ifrån bilar med mycket högre effekt på pappret.

4vxl. låda med kapslad kardan till bakaxeln, 4-delad sådan.
Bakvagn med fjäderben och bakåtvinklade A-armar, skivbromsar.
Framvagn med Mcphersonben.

Vad ska då uppdateras?:

Motorn:
N9T motor från en 505turbo. Det är en 2,2l alutopp, gjutjärnsblock, sohc med kedjedrift, även här hemitopp med sneställda ventiler. Smidda stakar och vev (dock gjutna kolvar).

Portad med sätesjobb, ca1,5mm mirafräst, iordning botten med lite nya lager å honat å så.
Vev å stake håller för ganska mycket, återstår dock å se vad kolvarna klarar, annars blir det byte till cosworth kolvar som har samma höjd.

Matchportat insug med singel 55mm spjäll, det är nog här den stora flaskhalsen ligger, och portarna är på det smalaste stället ca 36 annars runt 41. blir nog nytt insug med tiden. För toppen flödar så det räcker... :D

Vems motorstyrning.

Turbon är från början en gammal ful t03:a, så den är förpassad till den mörkaste hörna i garaget (slutkörd efter tidigare utsvävningar i den andra bilen).
Grenröret blir troligen ett pulssplit, mest beroende vad det blir för turbo,
är ej säker på vad jag ska ha, har fått tips om HX40 eller GT40, med ca 57-60inlopp, är dock ej säker än är lite orolig för att motorn inte ska komma till liv förrän vid 4000-5000rpm, denna motor ska nog inte varvas mer än 6500rpm så då blir det väldigt kort register...

även kammen är en gåta i sig, finns ju inte så många kammar att tillgå till dessa rovor som man kan förstå... så den vassaste trimkammen som fransoserna kör med är på 278/289/110lobe och 10mm lyft, å den känns väl tam tycker jag! Men det är fortfarande under förhandling med kamsliparen...

Lådan till denna blir standard till motorn, en 5vxl låda, som sedan går till en lamelldiff (också standard i 505:an).
Hjulupphägning blir en upstyvning med 505:ans dämpare o fjädrar som ä bra mycket hårdare å lägre plus att denna bil väger ca 100kg mindre. Krängare blir även dom utbytta mot ca 1mm grövre.

Bromsarna blir nyare ventilerade fram, bak standard. Tydligen ska 240:ins 4kolvs ok passa rakt på fram, är dessa nå å ha??

Ska fixa lite bilder, har inga på motorn då den redan är byggd, ska se om jag inte har några gamla jag kan scanna in...

Mvh Peder

Postat: ons feb 21, 2007 6:13 pm
av Cpt Tuttle
Visst är det den motorn som egentligen är från Chrysler-Simca 160 (?) eller vad de nu heter? Går som spjutet, men jag har för mig att delar brukar vara ett jäkla krångel ibland och att hållbarheten är begränsad? :? Är bara vad jag hört från de som haft 505 Turbo dock, så jag KAN ha fel.

Annars är det mycket trevligt att en Peugeot vilket är ett märke jag har en svag böjning åt kommer upp här också... 8)

Postat: ons feb 21, 2007 7:38 pm
av peder
Visst e de den motorn. ja det är många som haft problem med dessa motorer. Men det grundar sig i ett par saker, eller egentligen bara en sak spikningar...
Dom flesta som kör dessa tror att det bara är att vrida upp laddet o gasa, och så skjuter dom topppackningenoch/eller är att toppen spricker på ett ställe som är lite svagt. Sen sitter det bara en t03:a orginal o den här motorn
sätter fart på den väldigt fort (mycket bra vrid tidigt i varv), kul att köra när det bara skjuter iväg med en gång förvisso, men du kan ju tänka dig vilket mottryck det blir och avgastemp!
Även kolvarna är ett litet bekymmer när det börjar spika.
Så jag tror att motorernas dåliga rykte kommer sig av att folk misshandlar dom så förbenat, hoppas på att kunna överbevisa dom.

Tror att med tillräckligt mycket bränsle, en fin tändkurva, lågt avgasmottrck och bra kontroll på avgastempen så ska denna motor hålla för mycket.

//Peder

Postat: ons feb 21, 2007 7:47 pm
av peder
Bild på en likadan topp, fast min har jag lagt lite mer tid på komrummets utformning.
Bild

Ett liknande portjobb som min har flödar dessa siffror:
(28" och lyft i tum)

Intake

Complete CFM

Lift Before After
0.100 66.4 72.1
0.150 88.3 97.7
0.200 116.3 126.9
0.250 143.6 153.2
0.300 164.4 178.5
0.350 175.3 195.5
0.400 177.7 205.5
0.450 176.3 212.7
0.500 178.2 218.2


Exhaust

Complete CFM

Lift Before After
0.100 49.3 63.7
0.150 71.6 84.5
0.200 92.7 104.1
0.250 111.1 125.5
0.300 122.2 145.3
0.350 129.1 160.9
0.400 132.1 169.7
0.450 132.9 172.4
0.500 133.0 172.9

På ventiler som är 40mm/33mm.

Dessa motorer har ju gått i rally i många år, fast då med Kuglefischer sprut och riktigt gamla kkk agg. då lämnade dom ca 500hk.

//Peder

Postat: ons feb 21, 2007 9:53 pm
av bmw02touring
Kul med en lite udda bil.
Kämpa på, det ska bli kul att följa.
//Niclas

Postat: tor feb 22, 2007 9:03 am
av Da_Snake
Kul projekt, verkar genomtänkt också!
Tror inte du behöver oroa dej för responsen om du kör med tex en HX40 med #14 avgashus, du kommer ha laddtryck runt 3000 rpm med ett vettigt grenrör och bra wastegate som inte smygöppnar.

Postat: tor feb 22, 2007 9:39 am
av Cpt Tuttle
peder skrev:Visst e de den motorn. ja det är många som haft problem med dessa motorer. Men det grundar sig i ett par saker, eller egentligen bara en sak spikningar...
Dom flesta som kör dessa tror att det bara är att vrida upp laddet o gasa, och så skjuter dom topppackningenoch/eller är att toppen spricker på ett ställe som är lite svagt. Sen sitter det bara en t03:a orginal o den här motorn
sätter fart på den väldigt fort (mycket bra vrid tidigt i varv), kul att köra när det bara skjuter iväg med en gång förvisso, men du kan ju tänka dig vilket mottryck det blir och avgastemp!
Även kolvarna är ett litet bekymmer när det börjar spika.
Så jag tror att motorernas dåliga rykte kommer sig av att folk misshandlar dom så förbenat, hoppas på att kunna överbevisa dom.

Tror att med tillräckligt mycket bränsle, en fin tändkurva, lågt avgasmottrck och bra kontroll på avgastempen så ska denna motor hålla för mycket.

//Peder
OK, roligt höra folk som är lite insatta och försöker i alla fall. :) Peugeot 505 turbo är ju lite av en perfekt sleeper redan som den är, och att vässa på maskineriet lite och stoppa den i en 504 gör ju inte saken sämre. 8)

Hoppas på MÅNGA och FINA uppdateringar, för den här tråden kommer jag minst sagt bänka mig vid! :D

Postat: tor feb 22, 2007 10:00 am
av peder
Da_Snake skrev:Kul projekt, verkar genomtänkt också!
Tror inte du behöver oroa dej för responsen om du kör med tex en HX40 med #14 avgashus, du kommer ha laddtryck runt 3000 rpm med ett vettigt grenrör och bra wastegate som inte smygöppnar.
Ok, fick samma svar av Jonas Ohlsson, så nu tänker jag inte va orolig längre över det, då skiter jag i hx35:an och går direkt på hx40:in.
Och kanske en Biltema wastegate... :D

cpt tuttle:

Ja speciellt eftersom det egentligen är så underskattade maskiner, för att inte tala om hur cool 504:an är!
Så det blir sen till att smiska runt ringen med den, vore kul att hänga av dom andra kidsen i sina japsrasers...

//Peder

Postat: tor feb 22, 2007 10:16 am
av Glufsen
Det här kommer att bli riktigt fränt :)

Postat: tor feb 22, 2007 11:53 am
av Blom
lever dom bilarna fortfarande?? :wink:
Jag jobbar på Peugeot så det var roligt att se!!!!
Lägg ut lite bilder på besten!
Var inne på att köpa en 505 tic själv, men det var innan jag började jobba på peugeot :wink: :roll:

Postat: tor feb 22, 2007 1:39 pm
av peder
Hehe, har haft två 505tic som bruksbil, varav den ena jag nu skrotat för att plocka delar till detta monster.

Dom är ju jättehäftiga! Den talande färddatorn är ju klockren, när det är motorbekymmer så är det en manlig röst, och när det gäller bältet och sånt så är det en kvinnlig! Såå typiskt franskt, franska bilar är ju bara så underbara(om man bortser från rost, och detaljer som kanske inte alltid var färdigutvecklade när dom skickades till serieproduktion...).

//Peder

Postat: tor feb 22, 2007 1:41 pm
av peder
Bilder kommer, men ska dock upp till härnösand å åka lite skoter nu i helgen å nästa ska jag flytta, så det kan tyvärr ta lite tid. Men hav förtröstan, den franska attacken är åp väg...

//Peder

Postat: lör mar 17, 2007 12:34 pm
av peder
Ja hel stiltje är det inte med byggandet, men det har vit lite mycket annat på senare tid!

Har precis plockat ur den gamla motorn å vxl.lådan, likaså hela framvagnen. Nästa steg är att plocka väck fram å bakvagn på donatorbilen (505t), och sedan börja ihoppassningen av grejerna.
Ska försöka fixa det imorgon, men vi får se...
Sedan ska grejerna isär å renoveras, bytas bussningar å leder, och sedan blästras och lackas eller poleras.

Men vad skönt det är med en Gotlandsbil (ingen salt sen -87) som endast gått 12000mil, skruvarna bara lossnar och går lätt! Inget brister eller blir runddraget (änsålänge...)

Mvh Peder

Postat: fre maj 11, 2007 7:47 pm
av peder
Ja guuu va det går långsamt allting...

Ja donatorbilen är rensad på allt jag skall ha, men donatorbilen har gått många mil i salt så där lossnade inte skruven lika lätt... Vinkelslip o tandagnissel!

För tillfället så ligger fokus på framvagnen, där några bekymmer har uppkommit!
Eller ja kanske inte bekymmer, men några småsaker som kräver lite fix!

Framvagnarna är i princip identiska förutom spårvidden, där 505:an har ca 2cm längre bärarmar, och en annan typ av spindelbult.
504:an har en typ av spindelbult man renoverar genom att byta kula! -05:an byter man hela spindelbulten, betydligt enklare å smidigare. Vill därför byta till den nyare varianten, men det drar då med sig bekymmer...

Korta armarna blir nog inte bra då det är gjutgods. Bygga nya blir för knöligt. Det som nog blir aktuellt blir att flytta in armen i infästningen, å att man då gör lite avlånga hål och ev. nån excenterjustering så man kan leka lite med cambern, ligger på nära noll från början, å de kan väl knappast va lämpligt på banan!?

Nästa fundering är alla bussningar, standard är dom vansinnigt mjuka, skulle nog villja ha lite hårdare. Det tillverks dock inte PU-bussningar till dessa bilar. Och jag kan inte hitta så många leverantörer av dylika så man kanske kan hitta några som kan passa! Blir nog tvungen att göra egna, måste bara hitta en svarv...

Det sista jag har gjort var att riva styrningen och gjort iordning den, 505:an har väl ca ett varv mindre i rattrörelse och tillgång till servo. Servon kommer jag nog att strunta i först för å se hur trögt det blir.
Ganska smidig typ av servo, sitter en hjälpkolv utanpå kuggstången, ingen olja inuti kuggstången alltså, smidigt o enkelt.

Forts. Följer...

Mvh Peder

Postat: fre maj 11, 2007 11:13 pm
av mattias
Det vore gött med en bild av bilen, det låter som den ultimata sleepern. :)
Jag tror säkert du får tillfälle att bevisa att du har rätt koncept !