Peugeot 504 TIC
Postat: ons feb 21, 2007 4:44 pm
Lika bra att börja med en projekttråd, dock lite osäkert hur ofta jag orkar uppdatera, men det får tiden se... Detta var min förstabil så den har en varm plats i mitt hjärta...
Bilen är en 504GL-77, vet inte hur pass väl dom flesta känner till dessa, men det är en 2liters motor underliggande kam, crossflowtopp med snedställda ventiler och hemi-format komprum, alutopp, gjutjärnsblock med våta foder. En jättefin liten motor ca 95hk orginal, renoverade motorn för många år sen och då selekterade jag alla dom bästa bitarna från alla årsmodeller jag hittade.
Finaste topparna, med största portarna, kolvarna med högst kolvtopp etc. bytte även ut gasarn mot en weber register 32/36. Gick väldigt bra må jag säga, körde ifrån bilar med mycket högre effekt på pappret.
4vxl. låda med kapslad kardan till bakaxeln, 4-delad sådan.
Bakvagn med fjäderben och bakåtvinklade A-armar, skivbromsar.
Framvagn med Mcphersonben.
Vad ska då uppdateras?:
Motorn:
N9T motor från en 505turbo. Det är en 2,2l alutopp, gjutjärnsblock, sohc med kedjedrift, även här hemitopp med sneställda ventiler. Smidda stakar och vev (dock gjutna kolvar).
Portad med sätesjobb, ca1,5mm mirafräst, iordning botten med lite nya lager å honat å så.
Vev å stake håller för ganska mycket, återstår dock å se vad kolvarna klarar, annars blir det byte till cosworth kolvar som har samma höjd.
Matchportat insug med singel 55mm spjäll, det är nog här den stora flaskhalsen ligger, och portarna är på det smalaste stället ca 36 annars runt 41. blir nog nytt insug med tiden. För toppen flödar så det räcker...
Vems motorstyrning.
Turbon är från början en gammal ful t03:a, så den är förpassad till den mörkaste hörna i garaget (slutkörd efter tidigare utsvävningar i den andra bilen).
Grenröret blir troligen ett pulssplit, mest beroende vad det blir för turbo,
är ej säker på vad jag ska ha, har fått tips om HX40 eller GT40, med ca 57-60inlopp, är dock ej säker än är lite orolig för att motorn inte ska komma till liv förrän vid 4000-5000rpm, denna motor ska nog inte varvas mer än 6500rpm så då blir det väldigt kort register...
även kammen är en gåta i sig, finns ju inte så många kammar att tillgå till dessa rovor som man kan förstå... så den vassaste trimkammen som fransoserna kör med är på 278/289/110lobe och 10mm lyft, å den känns väl tam tycker jag! Men det är fortfarande under förhandling med kamsliparen...
Lådan till denna blir standard till motorn, en 5vxl låda, som sedan går till en lamelldiff (också standard i 505:an).
Hjulupphägning blir en upstyvning med 505:ans dämpare o fjädrar som ä bra mycket hårdare å lägre plus att denna bil väger ca 100kg mindre. Krängare blir även dom utbytta mot ca 1mm grövre.
Bromsarna blir nyare ventilerade fram, bak standard. Tydligen ska 240:ins 4kolvs ok passa rakt på fram, är dessa nå å ha??
Ska fixa lite bilder, har inga på motorn då den redan är byggd, ska se om jag inte har några gamla jag kan scanna in...
Mvh Peder
Bilen är en 504GL-77, vet inte hur pass väl dom flesta känner till dessa, men det är en 2liters motor underliggande kam, crossflowtopp med snedställda ventiler och hemi-format komprum, alutopp, gjutjärnsblock med våta foder. En jättefin liten motor ca 95hk orginal, renoverade motorn för många år sen och då selekterade jag alla dom bästa bitarna från alla årsmodeller jag hittade.
Finaste topparna, med största portarna, kolvarna med högst kolvtopp etc. bytte även ut gasarn mot en weber register 32/36. Gick väldigt bra må jag säga, körde ifrån bilar med mycket högre effekt på pappret.
4vxl. låda med kapslad kardan till bakaxeln, 4-delad sådan.
Bakvagn med fjäderben och bakåtvinklade A-armar, skivbromsar.
Framvagn med Mcphersonben.
Vad ska då uppdateras?:
Motorn:
N9T motor från en 505turbo. Det är en 2,2l alutopp, gjutjärnsblock, sohc med kedjedrift, även här hemitopp med sneställda ventiler. Smidda stakar och vev (dock gjutna kolvar).
Portad med sätesjobb, ca1,5mm mirafräst, iordning botten med lite nya lager å honat å så.
Vev å stake håller för ganska mycket, återstår dock å se vad kolvarna klarar, annars blir det byte till cosworth kolvar som har samma höjd.
Matchportat insug med singel 55mm spjäll, det är nog här den stora flaskhalsen ligger, och portarna är på det smalaste stället ca 36 annars runt 41. blir nog nytt insug med tiden. För toppen flödar så det räcker...
Vems motorstyrning.
Turbon är från början en gammal ful t03:a, så den är förpassad till den mörkaste hörna i garaget (slutkörd efter tidigare utsvävningar i den andra bilen).
Grenröret blir troligen ett pulssplit, mest beroende vad det blir för turbo,
är ej säker på vad jag ska ha, har fått tips om HX40 eller GT40, med ca 57-60inlopp, är dock ej säker än är lite orolig för att motorn inte ska komma till liv förrän vid 4000-5000rpm, denna motor ska nog inte varvas mer än 6500rpm så då blir det väldigt kort register...
även kammen är en gåta i sig, finns ju inte så många kammar att tillgå till dessa rovor som man kan förstå... så den vassaste trimkammen som fransoserna kör med är på 278/289/110lobe och 10mm lyft, å den känns väl tam tycker jag! Men det är fortfarande under förhandling med kamsliparen...
Lådan till denna blir standard till motorn, en 5vxl låda, som sedan går till en lamelldiff (också standard i 505:an).
Hjulupphägning blir en upstyvning med 505:ans dämpare o fjädrar som ä bra mycket hårdare å lägre plus att denna bil väger ca 100kg mindre. Krängare blir även dom utbytta mot ca 1mm grövre.
Bromsarna blir nyare ventilerade fram, bak standard. Tydligen ska 240:ins 4kolvs ok passa rakt på fram, är dessa nå å ha??
Ska fixa lite bilder, har inga på motorn då den redan är byggd, ska se om jag inte har några gamla jag kan scanna in...
Mvh Peder