Peugeot 504 TIC

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tim
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: tis dec 20, 2005 4:35 pm
Kontakt:

Inlägg av Tim »

Diggar orginallacken :shock: behåll!
im gonna kill him, I gonna kill him dead
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

Ja, jag tänker behålla färgen, bara lägga en ny lack, den är tämligen sliten för tillfället...
Fast jag har dock funderat lite, Peugeot och Renault har faktiskt på sina senaste modeller en riktigt snygg grönmet. Färg som är snarlik fast lite mer utstickande, hmm...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Vad hade du tänkt dig för profil på kamaxeln då?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Inlägg av peder »

Jag vet faktiskt inte... jag känner att jag inte har full koll på kamtider, bilen ska doch besiktigas och kunnas köras på landsväg, utan att den spottar å fräsar, å sen tänker jag inte vrava den mer än ca 6500.
Vill nog gärna ha den lite lugnare på lågvarv, orginal kammen lämnar ett elakt vrid på låga varv vid relativt låg toppeffekt. En finne bromsade sin till ca 260hk vid ca 5500rpm och 450nm vid ca 4500 tror jag de va...
Där skulle jag villja flytta upp effekten lite, och kanske inte få så våldsamt mycket vrid lågt ner i registret, så kanske topplockspackningen hänger med ett tag...

några förslag på värden?

Hade väl tänkt en 280-290 dur. och en ca 11mm i lyft, tror lobe ligger runt 110 på dom vanliga trimkammarna som fransoserna använder.

//Peder
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

hur blev det med den här bilen? Intressant med udda bilar =)

//Robert
Alexxander
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 08, 2009 1:42 pm

Inlägg av Alexxander »

peder skrev:Ja, jag tänker behålla färgen, bara lägga en ny lack, den är tämligen sliten för tillfället...
Fast jag har dock funderat lite, Peugeot och Renault har faktiskt på sina senaste modeller en riktigt snygg grönmet. Färg som är snarlik fast lite mer utstickande, hmm...
fan vad nice att en till person som bryr sig om denna model. har själv en som jag håller å fixa till orginal. röst lagd å lackat nu..men har inte bestämt mig om va ja ska under huven..
504L 505GR
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Re: Peugeot 504 TIC

Inlägg av peder »

Rekord i trådlyft! Har plockat fram denna gamla bil igen och börjat skruva igen, nu när det har lugnat ner sig på övriga fronter, såsom husrenoveringar å allt sånt..

Hur ser det ut då?
Ja motor och låda är på plats. Hjulupphängning sitter där ock ska bara justeras, blev lite kul med bredare bärarmar, det blev då lite negativ camber, men det gör nog bara gott den har ju snarare positiv original, sen fyller fälgarna ut skärmarna bättre.

Det jag pysslar med nu är att vänta på en vattenpump, finns inga original att få tag i, så jag fick beställa en som har samma lager och tätning, sen får jag flytta över det... Å den fick jag beställa från England!!
Montera bränsletank och pump, koppla bränsleledningar.
Montera styrsystem, har inte beställt än men det blir troligen VEMS, nån som har ett liggandes?
Sätta dit intercooler, där är ett problem, får inte plats med en vettig luft/luft så jag måste ha vatten/luft, som jag också söker efter, såg att kl-racing hade, nån som har nå erfarenhet av dessa?

Hoppas kunna få igång den i sommar. det har inte varit kul å skruva bil på länge, men nu är det faktiskt det, så nu händer det grejer rätt fort!

//Peder
504
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: tor jul 12, 2007 1:28 pm

Re: Peugeot 504 TIC

Inlägg av 504 »

Kul att det går framåt:-)
Skulle va kul att se bilder på den med längre bärarmar.
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Re: Peugeot 504 TIC

Inlägg av peder »

Här har det börjat hända grejer igen!
Bilen rullar nu faktiskt med Turbomotorn i, med MaxxEcu sprut i! :D

//Peder
Alexxander
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tor okt 08, 2009 1:42 pm

Re: Peugeot 504 TIC

Inlägg av Alexxander »

Jag vill se bilder ;)
https://www.garaget.org/?car=105022

//Alexander
504L 505GR
Kalkyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 392
Blev medlem: ons aug 23, 2006 8:45 am
Ort: Herrskogen

Re: Peugeot 504 TIC

Inlägg av Kalkyl »

:thumbright: woaw
mer info nu OCH bilder
peder
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 26, 2006 7:43 pm
Ort: Visby

Re: Peugeot 504 TIC

Inlägg av peder »

Bilder kommer, inte så fin kaross (än) som din orangea dock…

Info:bränsletank från 505 turbo, ombyggd med en större in-tank pump. AN-Rör/slangar fram till fuelrail.
Turbon är en std T3 änsålänge så den tar väl stopp ungefär samtidigt som spridare, typ350cc från nån Saab turbo.
Maxxecu Street med wasted spark.
2.5” avgassystem, svårt å få plats med grövre ovanför bakre tvärbalk…

Framvagn: 505turbo, grövre krängningshämmare, std dämpare men med tyngre olja. Fjädrar kapade ett varv.
Turbons bromsar.
Servokuggstång.
Bakvagn: std. men med turbons dämpare och fjädrar,
Bakaxel är också från turbon, med diffbroms, med matchande 5-petade växellåda.

Peder
Skriv svar