Sida 1 av 1
Frågor kring hx 55??
Postat: lör feb 24, 2007 1:31 pm
av general_123
hej hej jag underar om ett hx 55 går att använda? till en b230fk med 16vetilstopp ska ha sprut å tänding med m.m..
vilket avgashus bör jag ha?[/b]
Postat: lör feb 24, 2007 2:23 pm
av mattias
Det är ju lite onödigt stort aggregat om du inte ska ha över 600 hk eller en riktigt våldstrimmad sugmotor att sätta den på. En sån här är t.ex. lämplig på en stor 6-cylindrig motor även om man inte ska ha över 500 hk.
Frågar du bara för att en ramlade ner från himlen eller har du andra alternativ?
Du måste berätta mycket mer om motorn, användningsområde, etc.. för att någon ska kunna hjälpa dig.
Postat: lör feb 24, 2007 7:20 pm
av general_123
jag har ett sånt aggregat därför jag undrar om det är möjligt att använda.
block b230fk, 16ventils topp mira frästa ventilsäten å saltkylda ventiler kammar för överladdnig av nått slag vet ej vilka. smidda stakar, orginal 16v komsäkta kolvar. ska köpa sprut och tändning vet inte riktigt vilket jag ska ha det finns ju ett par stycken nåt förslag? komer inte på mer just nu..
tänkte använda den till lite raktfram åka och åka å sladda å busa=)
Postat: lör feb 24, 2007 11:52 pm
av mattias
Ja, låt oss säga att den är aningens stor för dina omedelbara behov.. lycka till.

Postat: sön feb 25, 2007 12:37 am
av Turbho
om jag får fortsätta spinna på frågan då..
vilken turbo är bäst för lek och bus med tidiga ladd...
kanske ett högt vrid vid cirka 3000v ?
Postat: sön feb 25, 2007 12:47 am
av mattias
Kompressorn måste vara lämplig för maxeffekten, så man måste börja där.
Max-vrid vid 3000 varv på en B230 ? Ska du dra husvagnar? Det är lågt för en turbo som då ska räcka till minst 6000 varv på samma motor - den blir med 100% säkerhet för liten (både turbin och kompressor). Måste vara en snäll kamaxel och låg sugmotoreffekt med dom varvtalen. Många parametrar som spelar in här, inklusive chaufförens körstil - kör man som en gammal gubbe som inte vågar varva ut så..
Bättre att bygga en lite brutalare sugmotor med högre register för att kunna ha lägre cylindertryck så grejerna håller bättre.
Postat: sön feb 25, 2007 6:44 pm
av general_123
ja jo jag har ju fått hört att det är i största lagret men går det överhuvudtaget att använda? lr är det kört? och i sånnafall vilket avgashus? har tänkt å landa någonstans mellan 400-500hk.. kanske ska köpa ett annat aggregat då.. nåt tips som kan vara lagom? tack på förhand..
Postat: mån feb 26, 2007 12:15 am
av mattias
En HX40 börjar likna nåt. Typ 60 mm inlopp.
Postat: mån feb 26, 2007 12:51 pm
av Jens Gustavsson
jag har funderat på att göra ett formulär där alla motordata mm ska fyllas i före vi svarar på sånna här frågor sen klistrar man det nånstans?
Postat: mån feb 26, 2007 2:27 pm
av mattias
Jens Gustavsson skrev:jag har funderat på att göra ett formulär där alla motordata mm ska fyllas i före vi svarar på sånna här frågor sen klistrar man det nånstans?
Inte dumt förslag.
Postat: mån feb 26, 2007 5:33 pm
av general_123
okey då vet jag tackar och bockar=)