hur sänker man en dragrace bil?

Modifieringar och tips
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck

hur sänker man en dragrace bil?

Inlägg av Erik Samuelsson »

Har lättat min 740 nu så den är hög som en traktor :D och har lite funderingar på hur man sänker den på bästa sätt. bilen ska användas på strippen endast och jag vill helst inte göra något som förstör fästet.
ska man kapa fjädrarna, värma ner dom, eller helt enkelt byta till mjukare fjädrar från nån lättare bil?

tacksam för alla förslag.
magnusss
För mycket laddtryck

Inlägg av magnusss »

köpa sänkningssats? kostar inte mycke till 740 :P om man värmer dom blir den låg, men får värdelös dämpning, kapa går ju men då måste kan fixa så den ligger bra mot tallriken..och man vill ju inte ha mjuka fjädrar, så köp sänkningssats tycker jag!!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

varför vill man inte ha mjuka fjädrar?
det ska ju bli en dragracingbil står det ovan..
det är viktigt att chassiet lutar sig bakåt då i starten för att ge bra 60-fots tid
mjuka bak & långa fram bör funka bra.. hårda fram kan nog kanske passa, det ger dessutom bra väghållning
bak tycker jag inte blir så stor skillnad, för hårda bak gör att innerhjulet vill lyfta istället
Jimmy Nilsson
Forumsberoende

Inlägg av Jimmy Nilsson »

byta fjädring till en mjukare och sen 90/10 dämpare fram skulle jag skaffat...
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck

tackar för alla svar hittils :)
vissa som jag pratat med tycker att man ska ha lite hårdare fjädrar bak för att motverka bakaxelstuds. men personligen skulle jag föredra mjukare fjädrar och sen sätta dit hårdare bussningar. någon som har några teorier ang. detta? Hur stor betydelse har stötdämparna bak? Räcker det med begagnade org. dämpare eller ska man sätta dit nåt riktigt?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det ska funka bra med mjuka dämpare bak så röven sätter sig lätt,
jag har testat hårda dämpare & fjädrar bak på en 240 & ja tyckte de blev bra fäste faktiskt :roll: men det märks ingen större skillnad i väghållning som sagt, han aldrig få dit nya framvagnen men de kommer
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

körde rally elit fjädrar bak med biltema oljedämpare. fick en 60fot på 1,6 som bäst..

hade gått mer men drivaxlarna gav vika..

man skall ju inte behöva laborera så mycket med fjädrar, man köper rätt fjäder från början (vikten man går efter) sen köper man justerbara dämpare..

"klart och betalt"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
magnusss
För mycket laddtryck

Inlägg av magnusss »

joo just de.. om den bara ska köras som dragrace bil så äre kanske bra att ha mjuka fjädrar! :P
Användarvisningsbild
EklundTPR
Lite mer laddtryck

Inlägg av EklundTPR »

Tror inte att fjädrarnas hårdhet/mjukhet är den stora frågan, utan det är nog att man justerar in pinjongvinkel rätt på sin bil+ att man har stela bussningar+uniballs så går det nog utmärkt.
så att man inte får något studs.
Dvs att man vill ju att bakaxeln trycker så hårt som möjligt mot backen.
Har riktigt hård fjädring för banåka på min bil och körde förra året på strippen med 60fot på 1,54sek..
Tänk då på att bilen väger 1480kg+volvo axel ;)
Bilen liksom reser sig bak..
Dvs, uttrycket att "såg ni., bilen bara satt sig och drog" betyder absolut inte att den är snabbast!
Mvh Rikard
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: hur sänker man en dragrace bil?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ekan skrev:Har lättat min 740 nu så den är hög som en traktor :D och har lite funderingar på hur man sänker den på bästa sätt. bilen ska användas på strippen endast och jag vill helst inte göra något som förstör fästet.
ska man kapa fjädrarna, värma ner dom, eller helt enkelt byta till mjukare fjädrar från nån lättare bil?

tacksam för alla förslag.
hur mycket motor och vilka däck har du?

har du hårdare bussningar där bak?

vilken typ av tävlingar ska du köra? prepad bana?
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck

ursäkta har varit borta ett tag :oops: motorn kommer att ligga på runt 350-400 hk när allt är inställt. hårdare bussningar och uniballs ska dit. däcken blir nog MH 8.5 tums slicks 24tum höga. är det jag får plats med just nu. kommer att köras på både preppad och opreppad bana. blir mer effekt sen men då ska jag nog prova klämma in 10.5 tums slicks.
Skriv svar