Sida 1 av 2

Skillnader på olika B20 toppar + märkning

Postat: tor mar 01, 2007 3:28 pm
av Nypan
Hej !

Undrar om någon har info om vad som skiljer mellan de olika topplocken till B20 ?

Mellan årsmodell etc, och vad de har för märkning ?

//Andreas

Postat: tor mar 01, 2007 5:41 pm
av caterpillar
finnes ca 4 typ b20 topplock+ ett r-sport variant

typ 1 er dom som kom i høsten 68(som 69)
har inte plattad til for injectors(spridare) har 89mm forbrenningsrum
har 42ans innsugsventil...har bare 2 forsterkningstrekanter på støtstangskanten

typ 2 er dom som kom høsten 71(som 72)
har plattad til for spridare, har 89mm forbrenningsrum
har 44mm insugsventil :!: har forsterkningtrekanter på støtstangskanten

typ 3 er dom som kom høsten 72(som 73)
har plattad til for spridare har 93mm forbrenningsrum
har 44 innsugsventil, har forsterkningstrekanter på støtstangskanten
:arrow: har en svakka ved exosporten v 3ans sylinder( brukar å sprikka der :evil:

typ 4 kom høsten 73(som 74) chassibokstav A, 44mm innsugsventil
har platting for spridare, har 93mm forbrenningsrum,har forsterkningstrekanter på støtstangskanten
har en forsterkning ved 3ans exosport( der dom brukte å sprikka) les dom blir hel kant ved grenrørsiden



typ 4 er gjerne den som er best til trim...støp nr (ydg 15,ydg 16,ydg 17 :arrow: finnes en YDG 18)
sen er det R-sport varianten, der det er stemplet inn ett volvos delnr.. typ 552 xxx...på kanten ved 3ans exosport, men oppå ved toppdexel..
den har lite stoore innsugskanaler, har 44 innsugsventil å 37ans exosventil, burde være dugeli til innsprutare, kansje til turbo :wink: :?:
varning: varianter finnes som er lite hybrid av dom varianter nr 1, 2 å 3
å komphøyden varierer noe ( A-motor, E-motor,F-motor)

Postat: tor mar 01, 2007 9:15 pm
av C Upp
Fin information... Den ska jag spara på datorn.

Postat: tor mar 01, 2007 11:43 pm
av Axel
Det finns väldigt många utföranden på R-sporttopparna...

Postat: fre mar 02, 2007 9:17 am
av Nypan
Det kallar jag bra svar ! tackar så mkt :;

Bra information att lägga på minnet

Postat: sön apr 08, 2007 7:43 pm
av T Fahlgren
visst skiljer det i avgaskanalerna mellan de nyare och de äldre topparna? :roll:

har för mig att golvet lutar mer neråt i de nyare.

är insugskanalerna mindre i de toppar som har 42mm ventil? på b18 är ju kanalen betydligt mindre jämfört med en b20 kanal med 44mm ventil.

Postat: sön apr 08, 2007 9:35 pm
av caterpillar
noe skiljer det , men det er svært lite: om du tar ut avgassventilen, så er hullet som avgassen ska gå i ca 24-26mm :shock: :!: ; alltså bakom ventilen neråt mot vetilstyrningen.....masse arb, å mer effekt om det taes bort :wink:

Postat: fre apr 13, 2007 5:12 pm
av Jens Gustavsson
T Fahlgren skrev:visst skiljer det i avgaskanalerna mellan de nyare och de äldre topparna? :roll:

har för mig att golvet lutar mer neråt i de nyare.

är insugskanalerna mindre i de toppar som har 42mm ventil? på b18 är ju kanalen betydligt mindre jämfört med en b20 kanal med 44mm ventil.
jo golvet skiljer på de olika avgaskanalerna , kan inte säkert säga vilken som är bäst men jag skulle nog säga den nyare men rätt portat kan den gamla flöda minst lika mycket.

skiljer det nått på kanalerna i insuget?? är det inte bara lite olika fräsningar under ventilen?
tycks ha mätt kring 35mm på alla A toppar från B18- B20 (E topparna är lite grövre mot insugningspackningen).

Postat: fre apr 13, 2007 8:23 pm
av caterpillar
Jens Gustavsson skrev:
T Fahlgren skrev:visst skiljer det i avgaskanalerna mellan de nyare och de äldre topparna? :roll:

har för mig att golvet lutar mer neråt i de nyare.

är insugskanalerna mindre i de toppar som har 42mm ventil? på b18 är ju kanalen betydligt mindre jämfört med en b20 kanal med 44mm ventil.
jo golvet skiljer på de olika avgaskanalerna , kan inte säkert säga vilken som är bäst men jag skulle nog säga den nyare men rätt portat kan den gamla flöda minst lika mycket.

skiljer det nått på kanalerna i insuget?? är det inte bara lite olika fräsningar under ventilen?
tycks ha mätt kring 35mm på alla A toppar från B18- B20 (E topparna är lite grövre mot insugningspackningen).
:arrow: det må da være ubetydeli...allt bør bearbeides( 6mm gods i alle retninger) R-sport topplokkene( solgtes som en sport topp) har helt egne kanaler, innsugskanalen er sikkert 3 mm større....kg anbefaler ikke denne til forgassertrim da det kan bli utfall av bensin ved tomgang( ved extreme kammer :cry: ) men ved turbo å custom datasprut :twisted: :lol: er en anna storry

Postat: ons jun 06, 2007 10:31 am
av JBHunter
Hur vet man vilken typ man har??
Mällan tändstiftshål 1 å 2 så står det en 5a om det är de numret som är typen vad har jag då för topp. :shock:

Postat: tor aug 23, 2007 6:13 pm
av jajsen
tjo,

har ALLA typ 3 o 4 hål för spridare eller är det bara "E" topparna som har det?

mvh Erik

Postat: tor aug 23, 2007 7:08 pm
av C Upp
Bara E och F har hål för spridare. Och större portar ut mot insuget (Fast bara där) för att matcha sprutinsuget.

Postat: fre jan 04, 2008 10:34 pm
av stong
caterpillar skrev:typ 4 er gjerne den som er best til trim...støp nr (ydg 15,ydg 16,ydg 17)
Vars på toppen hittar man gjutnumret?

Postat: lör jan 05, 2008 8:29 pm
av C Upp
Under ventilkåpan.

Postat: lör jan 05, 2008 8:47 pm
av stong
misstänkte det, om jag inte minns fel så stod det 18 där, vad är det då för topp? nån värd att lägga ner lite tid på eller bättre ätt leta upp nån annan?