Sida 1 av 2

Vilken förpump orkar?

Postat: sön mar 04, 2007 7:37 pm
av volvosmurfen
Oki, jag funderar på att köra en fuelcell med sump och då behövs ju ingen förpump och catchtank,men...
Om jag skulle ta den mer traditionella lösningen med förpump och catchtank, vilken förpump löser pumpfrågan?
Räkna på minst 4st 1000cc spridare eller kanske t.o.m. så stora som 1600cc?
Det skall bli 600-800hk på E85.

Postat: mån mar 05, 2007 2:34 pm
av j björk
Du får nog fundera över bränslsystemet lite...
Toffe 2 ventil på tpc kom väl till ca 620hk på e85 och 1600cc spridare.
1000cc kanske räcker bortåt 600hk på bensin.

Själv satsar jag på dubbla 1600cc per cyl. och remdriven bränslepump.

Postat: mån mar 05, 2007 5:04 pm
av volvosmurfen
Joo, det blir nog 1600cc spridare...
Men just nu så är det pumpen som är det största frågetecknet?
För att få ut +700hk så kommer det att krävas NOS och då går soppan inte genom de valiga spridarna i vilket fall.
Skall inte köra på speciellt höga laddtryck.

Postat: tis mar 06, 2007 9:09 am
av j björk
Det gör ju en viss skillnad, men om samma pump ska försörja båda systemen krävs ju ändå en del.
Aeromotive har nog någon pump som kan räcka har jag för mig, även barry grant.
Kolla hemsidorna, där står nog även om de tål både bensin och sprit.
Helst ska man ju ha en pump där motorn inte går i bränslet och leder över ström när man kör på sprit.

Postat: tis mar 06, 2007 10:49 am
av emil
tänk på att förpumpen bara behöver kunna hålla catchtanken med bränsle, anta att du har 2 liter catchtank, och vips stänger av matarpumpen helt
då har du ändå 0.312 minuter, dvs 18 sekunder på dig innan det är soppatorsk i catchtanken, fyller du då samtidigt på med halva flödet av tryckpumparna räcker tiden väldigt långt.

18 sekunder på full mutter och 700 hk innebär att du antagligen lättat från marken och seglat till grannbyn eller bilen har flygit i småbitar
Vid växling sjunker varvtalet och då får matarpumpen möjlighet att fylla upp igen. Tror nog 2 liter räcker i 30 sekunder med vilken matarpump som helst nästan.

Postat: tis mar 06, 2007 4:33 pm
av volvosmurfen
Jo, det är ju sant. Frågan blir väl då om det räcker med en original förpump?
Om inte så är vi tillbaka till frågeställningen igen, vilken funkar...
Några exempel kanske?

pump

Postat: tis mar 06, 2007 5:34 pm
av Mickexpress
Holly blå 110 gallons/min ...billiga som stryk....

Postat: tis mar 06, 2007 6:51 pm
av Fredde Holmgren
Jag kör en mallorypump, används visst i räserbåtar där det är höga krav. De hade gått från holley för de var inte så pålitliga.

Postat: tis mar 06, 2007 10:04 pm
av volvosmurfen
Var hittar man dessa pumpar?
Är de dränkbara? Annars måste de vara rätt duktiga på att suga...

Holley "Blue" är väl ej kompatibel med E85?

Postat: tis mar 06, 2007 10:34 pm
av Mickexpress
Jag borde märka snart om blå pumpen klarar etanolen..... :wink:

Postat: lör mar 10, 2007 8:44 pm
av Fredde Holmgren
Kom på att jag skrev fel, det är en Carterpump jag har, inte dränkbar. Köpte den på Autorep här i Skellefte.

Postat: sön mar 18, 2007 1:16 am
av puttrik
köp två wallbro 255l/min... Borde ju räcka

Postat: sön mar 18, 2007 6:49 am
av volvosmurfen
Det är förpumpar vi diskutterar här...

Postat: sön mar 18, 2007 10:54 pm
av knotan
jag körde med 788cc/3bar MSD spridare,
std 740 tankpump, å sen direkt till två stycken 240T pumpar (dvs k-jet)
körde på 4bar plus 1.7 bars ladd å 95% Dc

inga problem med att trycket dalade så...

borde ju inte va såå stor belastning på förpumpen det va det jag tänkte på om jag kom av mej lite :lol:

Postat: sön mar 18, 2007 11:25 pm
av mattias
volvosmurfen skrev:Det är förpumpar vi diskutterar här...
Ja, och kontentan är att nästan vad som helst duger.