Sida 1 av 9

bygge av moppe bromsbänk!

Postat: tor mar 08, 2007 7:40 pm
av Jens Gustavsson
kusinen conny kom släpandes på lite grejor som han pyslar med på sportlåvet.

gissa vad det ska bli sen berättar vi mer om den :)


Bild

Postat: tor mar 08, 2007 7:48 pm
av Team X
Gocart ???
:wink:

Postat: tor mar 08, 2007 7:52 pm
av ANorberg
BromsBänk.....

Postat: tor mar 08, 2007 8:08 pm
av Jens Gustavsson
ANorberg skrev:BromsBänk.....
:) rätt! trodde de skulle va svårare att se men anders är ju en ricktig bromsbänks expert :) .


Det blir altså en liten bromsbänk anpassad för motorer upp till ca 120hk. (moppe till skoter)

Den får en bromskitt från en MB 230 och en 50 kg digetal våg för avläsning.

vad tror ni kan det fungera?

Postat: tor mar 08, 2007 8:13 pm
av Tommy Luhr
hehe, finurligt..

skall bli kul att följa:)

Postat: tor mar 08, 2007 8:35 pm
av ANorberg
Kommer att fungera utmärkt. Kanske blir det strul med den digitala vågen...Manometer o oljefylld kolv tror jag på...

Postat: tor mar 08, 2007 8:37 pm
av Jens Gustavsson
conny får förklara konstruktionen mer ingående sen.

kan tilläga att jag och fredde vit pv var på studibesök på statens provanstalt här i umeå och där fans 3 st bänkar som man fick lite ideer.


fick prata ut men en finulig kille som jobbade där med kalibrering och specialtester i de bänkarna, fredde du får säga åt han att komma in på forumet och komentera denna snik bänk? :)



om grund tanken fungerar bra kanse man kan bygga en loadkontrol som automatiskt håller varvtalet på ett förutbestämt varvtal på nått sätt :?

han lät insatt i sånt din granne fredde!

Postat: tor mar 08, 2007 9:44 pm
av Tommy Luhr
skall ni köra med vikt eller skall ni bromsa med bromsoket?

fattar inte..
Men är rätt så dålig på bromsbänkar överlag hehe.

hade tänkt att bygga något liknande för att kunna mappa motorer lösa i bänk.
Då med en stor bromsskiva och något sorts bromssystem så man kan bromsa motorn på olika varvtal och mappa lite olika områden så lågregistret blir klart innan bänkörning..

släng gärna upp mera info när ni kan och har lust om detta!
hur avancerat skulle det bli att bygga en bänk för 400hk bilmotorer?

Postat: tor mar 08, 2007 11:21 pm
av Axel
Tänk på att ni måste kyla bort 88Kw spillvärme om ni ska bromsa 120hk :!: Det är Mycket värme....

Postat: tor mar 08, 2007 11:29 pm
av Jens Gustavsson
Axel skrev:Tänk på att ni måste kyla bort 88Kw spillvärme om ni ska bromsa 120hk :!: Det är Mycket värme....
jo vi har funderat på värmen.

hur många kw går det åt att bromsa ned en 1500kg MB från 230km/t till 0 på 10 sec :wink:

samma effekt som det går åt att acelerera 0-230 på 10 sec :)

jag mappade 142 en vinter mot raggarbromsarna i en snödriva (typ kört fast :) ) upp till 1.7 bar, visst vart de varm men att hålla fast den 6-10 sec är inga problem på 3:ans växel.

Postat: tor mar 08, 2007 11:30 pm
av Jens Gustavsson
ANorberg skrev:Kommer att fungera utmärkt. Kanske blir det strul med den digitala vågen...Manometer o oljefylld kolv tror jag på...
jo vi har funderat på det också, vi testar först vågen sen om det inte fungerar bygger vi en hydral trycks våg.

Postat: tor mar 08, 2007 11:33 pm
av Jens Gustavsson
ungefär så här fungerar en bänk, den mäter vridet med en våg på en visst avstånd från axelns centrum = vridmoment sen mäter man rpm då kan man räkna ut effekten.

broms oket kommer att sitta lagrat i axeln sen mäter conny kraften på en arm som sitter på ett vist avstånd från axeln (siter i hop med oket)

http://www.stuskadyno.com/uts.html

Postat: tor mar 08, 2007 11:39 pm
av Axel
Jens Gustavsson skrev:
hur många kw går det åt att bromsa ned en 1500kg MB från 230km/t till 0 på 10 sec :wink:

306kW medelbromseffekt

Postat: tor mar 08, 2007 11:42 pm
av Jens Gustavsson
Axel skrev:
Jens Gustavsson skrev:
hur många kw går det åt att bromsa ned en 1500kg MB från 230km/t till 0 på 10 sec :wink:

306kW medelbromseffekt
ska försöka göra nån typ av kylfläckt eller trycklufts kylning om det blir ett problem med värmen

Postat: tor mar 08, 2007 11:43 pm
av Axel
Värmen från ovanstående inbromsning värmer ca 300m³ luft från 20 till 30°C