Sida 1 av 2
här är jag "henkan" och min 142 a-traktor
Postat: tis mar 13, 2007 10:27 pm
av henkan
tja henkan här...själv är man 16 år och ska precis ta traktorkort och börja övningsköra
här har ni mitt vrålåk som ska renoveras, lite sent kanske men får göra det så snabbt som möjligt...

Postat: ons mar 14, 2007 5:55 pm
av Foffe
Den där se ju knappast ens ut å behöva renoveras
inte utvändigt iaf. Vad har bilen för variant av spärr ?
nånting som gå å peta ur måste den ju ha iaf

Postat: ons mar 14, 2007 11:06 pm
av henkan
man kan köra igenom handen på ett ställe i golvet och man kan typ stampa sig igenom på en del andra ställen och tröskeln och skärmkanten på andra siden är totalt upprötet...spärr

just nu går den som vilken annan bil som hellst men det ska i dubbla lådor med ryckspärr (modell proffsig) inga spikar eller nått utan stabila grejor och så ska jag sätta dit en varvtals regulator(övervarvningssydd enligt sidan den är köpt från) som ska ställas in på ett passande varv (ca 2500) och när det gäller den bakre lådan är jag å farsan lite oense...han tycker inte den ska gå som en bil men det tycker ju jag

men sen ska den ju "80tal stylas" lite med ankskärt, spoiler, jalusi och hög i baken...och det ska byggas inredning(det finns ingen) förutom instrumentbrädan som ska flockas och ha durkplåti mitten och så ska det i gt mätare...sen ska väll motorn vässas lite me...
här ni en länk så får ni se mer om bilen om någon vill
http://www.epatraktor.se/forum/viewtopic.php?t=10290
Postat: tor mar 15, 2007 4:30 pm
av Foffe
Huj huj rostlagning som e så skojj !
Jag hadde en insexnyckel som stack upp genom golvet.
Sedan svetsade jag fast backen (så inte den skulle olyckligt fara i nångång) å svetsade samman 1-2an staget med 3-4an och när ja svetsade låg då ettan i ..
så när ettan gick ur gick 4an i autoamtiskt. Sen en rejäl lamell-fjäder inne i lådan så vare klart. Enda synbara va ju hålet på ovansidan locket som va ca 6 mm stort.
Fördelen med denna spärr framför elspärrar. Vajerspärrar etc är att jag
kunde dra min spärr då när de krisa så hitta väl polisen att lådan va knepig så kunde man ju sejja "ne de hadde ja inte en aning om måste va förra ägarn som haft något sådant" .. men börja de va vajrar å snören å grejjer så äre lite svårare å skylla ifrån att man aldrig sett det förut.
Nu hadde jag aldrig nå problem med snuten. iaf här i norrland stoppar dom vell inte epor på måfå å letar spärrar .. utan de e ju om dom se en köra för fort eller nån ringer å klagar på att en epa far runt i 100 knyck förbi deras hus som dom gör en insats.
Sejj åt farsan att de e bra mycke trafiksäkrare att ligga på 50-60 på 90vägen än 30 ... rent livsfarligt för andra trafikanter som komma ikapp en så otroligt fort om man kör 30
Postat: tor mar 15, 2007 8:49 pm
av henkan
ja alltså jag tilllåts ha snutspärr på främre lådan men han tycker den bakre ska vara laglig men den ska bytas efter ett par veckor när farsan tror att jag kör med den lådan men sen ska det i en sån spärr som du föreslagit för en polare har en sån spärr sin duett...orka ligga å puttra i 70

Postat: tor mar 15, 2007 9:07 pm
av Foffe
de här uttrycken "orka" som våran yngre lata generation verkar ta åt sej å använda flitigt vet ja inte vad ja gillar riktigt. En epa är en epa den ska gå sakta.
50 är mer lagomt i mina ögon och även en hastighet som knappast kommer reta folk (50 gäller ju inne i byar å städer)
Men kör fortare du men akta så du inte bli utan bilkörkort sedan i din framfart.
Postat: fre mar 16, 2007 5:44 am
av Kirre
läste om en kille på nätet som hade elektriskt styrd automat låda som var kopplad till stereons knappar så när han tryckte på 1 på stereon va de bara ettan 2 osv tror 4an va driven mkt fiffig grabb
Postat: fre mar 16, 2007 6:36 pm
av Foffe
en grabb här på byn hadde en kapad 142a ståendes på ett volvo-valps chassi. Ha vare med i bilsport på äldre dagar.
Den tryckte man och höll in två knappar på samta blinkade med heljuset för å få ur spärren
Men inga fiffa lösningar i världen räddar en från snuten. Dom haffar en när dom ser en köra för fort eller får in
tellefonsamtal från klagande mäniskor som sett en epa köra vårdslöst.
Sen kan man spärra den hur man vill dom skriver bara ut ett ombesiktningspapper åt en
Postat: fre mar 16, 2007 9:26 pm
av henkan
inte direkt de måste ju ha bevis på att den gått för fort men om de sett att den gått för fort men inte när de provar den så beslagtar dom den och så får man hämta den på stationen i delar...
Postat: fre mar 16, 2007 9:29 pm
av Kirre
du kan kräva att dom ska skruva ihop den också om dom inte hittar någe...
Postat: lör mar 17, 2007 2:37 am
av henkan
om jag ska vara ärlig så vill jag inte att dom skruvar ihop den

men har polare som inte har haft nån spärr på ett år och dom har ju inte åkt dit...bara man inte gasar inne i stan så folk inte ringer å klagar så är det ingen större
Postat: lör mar 17, 2007 2:47 am
av T Fahlgren
Jag har hört att poliserna inte får provköra om dom inte har sett att man har kört för fort. så om man håller hastigheten då en polis är i närheten är det lungt fastän man inte har nån spärr. annars så är det ytterst sällan de provkör, ännu mindre skulle jag tro att de tar in fordonet och kollar upp det

Postat: lör mar 17, 2007 3:21 pm
av Mokko
T_Fahlgren skrev:Jag har hört att poliserna inte får provköra om dom inte har sett att man har kört för fort. så om man håller hastigheten då en polis är i närheten är det lungt fastän man inte har nån spärr. annars så är det ytterst sällan de provkör, ännu mindre skulle jag tro att de tar in fordonet och kollar upp det

Nja, det där stämmer inte så bra, en kompis blev av med sin reggning och kortet för drygt en vecka sen när han åkte förbi polisen i 30. Dom stoppade honom, hoppade in i epan och provkörde, 88kmh står det i det otrevliga pappret han fick av dom + lite annat bristade.
Välkommen hit Henkan

Postat: lör mar 17, 2007 5:57 pm
av henkan
tackar...nu är det ju att polisen behöver bara säga att det finns misstankar om att epan går för fort för att få testa den...men en bekant till en polare hadde en 740 som polisen beslagtog och slackta i stor sett hela bilen...
Postat: mån apr 23, 2007 11:03 pm
av volvoraggaren
En gammal polare till mig körde en duett och blev stoppad av snuten! (kommer inte riktigt ihåg vad det var för orsak) men han blev av med lämpet och ombesiktning på epan Efter att snuten hade slagit med slägga på växelspaken i sidled

så dom pajjade spärren(ryckspärr, inte lagligt spärrad)! *Han överklagade iaf, mer vet jag inte!
Ganska sjukt vad dom kan hitta på bara för att verkligen SÄTTA DIT eparaggarna!
(ps. föredetta eparaggare) 