Sida 1 av 1

Hvor høyt bensintrykk?

Postat: sön jul 18, 2004 10:06 am
av Turbotor
Hvor høyt bensintrykk skal man ha på SU/Stromberg gassere når de arbeider uten turbotrykk?

Postat: sön jul 18, 2004 3:09 pm
av larsat
en volvo 340 ska enligt misab ha 0,13 bar... dom föreslår minsta möjliga tryck utan effektförlust för att hålla minimal bränsleförbrukning osv...
så däromkring bör du nog kunna ligga
de andra tryckregulatorerna dom säljer har 0,10 eller 0,16 bars tryck, och är inställda från fabrik för man ska slippa pilla, det går ju självklart justera och mäta upp trycket... men nånstans mellan 0,13 & 0,16 alltså borde funka fint, beror väll på hur stor motorn är oxå hur du har justerat munstycket

Postat: lör jul 24, 2004 12:46 pm
av Jens Gustavsson
su strombergarna ska ha ganska högt ca 0.4-0.6 bar

Postat: lör jul 24, 2004 9:28 pm
av larsat
hmm ok vad sitter för förgasare i 340 då? det är väll mest insprutarmotorer..?
vad vill en nyare gasare modell "pierburg" ha?

Postat: mån aug 09, 2004 6:55 am
av larsat
jens du har väll själv en malpassi tryckregulator?? men vilken modell?
finns det nån standard som går köra på i princip vilken motor som hellst eller är alla begränsade inom olika områden? det verkar ju vettigt att köra med en tryckklocka även om man köper en färdigiställd regulator för börjar man skruva har man ju ingen koll längre..

finns massa att välja mellan här, vilken är vettigast att köpa?
http://www.misab.se/tryckregulator.htm
går det inte använda den längst upp även till turbo? och vad spelar det för roll att det är 2 anslutningar på den? går väll lika bra att sätta en t-korsning om man har dubbla gasare?

på B21AT motorerna får förgasarna soppa med den vanliga mekaniska pumpen antar jag? borde det inte vara ganska ojämt bränsletryck med en sådan? nån som mätt trycket?
hur fungerar förgasarna om man höjjer trycket med elpump & tryckregulator, blir de nå fetare blandning med tanke på att det är flottör & grejjer går det trycksätta förgasaren överhuvudtaget?

Postat: mån aug 09, 2004 7:57 am
av Jens Gustavsson
jag hadde en fkt2 när jag hadde förgasare men de går utmärkt att andvända till en sugmotor också om man skiter i slangen till tryckröret på fjäder sidan, men det är lite jobbigare när man ska ha retur till tanken(men bättre). nu när jag har insprutning har jag en standard 740turbo regulator(3bar+laddtryck)

Postat: mån aug 09, 2004 11:23 am
av larsat
hmm ja fattade nog lite fel först men nu förstår jag lite bättre..
har du testat dom progresiva nångång? vad är det för bra med sådana eg förstår ja inte redigt.. spridarna måste väll flöda mer om trycket ökar, då måste man väll minska spridarnas "kapacitet" borde de inte bli helt fel blandningsförhållande annars? det går ju inte justera tryckökningen...? :roll:

ps grattis till 10an förresten :) fräänt :twisted:

Postat: mån aug 09, 2004 11:31 am
av Jens Gustavsson
progressiva regulatorer är bra om man har för små spridare, men man måste mappa om styrenheten om det ska fungera bra. lite progressiv blir även vanliga regulatorer om man sätter slangen före laddluftkylaren.(tryckfallet)