Sida 1 av 9

Lancia Delta integrale -90 Liket lever!

Postat: lör mar 17, 2007 10:00 pm
av Ajden
Tar och lägger upp en projekt tråd här så ni kan se vilka tok ideer jag håller på med. Och nu kommer det nog ända lite mer med Lancian när garaget är klart och en ny koppling är bestäld efter jag blev blåst på den förra.

Varför jag bestämde mig för att skaffa en Lancia var från början att jag jagade en motor till Spriten http://www.ajden.se/ajdensgarage/spriten/massa/m4.jpg , men under tiden började jag bli intresserad av att skaffa mig en Delta istället.
Men sen hade planerna på att skaffa en Delta legat på is tills jag egentligen skulle ha pluggat klart, men så blev det inte riktigt nu

Var så att en klasskompis kompis hade den här bilen till salu i Arjeplog för att det var fel ljud inne från motorn och han lessnat på att skruva med den. Då tog jag och gjorde ett litet impuls köp och åkte dit och köpte den.

Började med att hyra ett biltransports släp kl 20 här i Luleå för att sen åka upp till Arjeplog och köpa Lancian. Efter lite strul med överföringarna med pengarna var jag på väg hemåt med Lancian på släp.

Allt gick bra tills kl 02.00 ca1,5 mil från Arvidsjaur då blev det punktering på släpet och ingen liten pys punka utan totalskrot trasade sönder hela däcket och gjorde en splittfälg av en fälg som inte riktigt är gjord för det.
Efter att vi lastat av Lancian och försökt fått dit 745ans reservdäck men misslyckats fick vi ge upp och lämna släpet och åka in till Arvidsjaur för att sova över hos en kompis tills dagen där efter för att få tag på en ny fälg.
Efter 50 meter lyckas avgassystemet lossna på 745an, så då blev jag tvungen att stanna igen för att brya lös det helt, då börjar man fundera på vad fan man håller på med egentligen
Men när det väl var löst lyckades vi ta oss in till Arvidsjaur och kunna sova över där till dagen efter.
Då gick det där emot enklare, avgassystemet åkte snabbt tillbaka och fixade ett nytt däck för en hundring sen var det bara att åka vidare, 6 timmar försenade.
Dom såg lite förvånade ut när jag kom med den trasiga fälgen på macken sen, men dom verkade mest glad över att fått ett nytt hjul till vagnen.

Väl hemma började jag riva av toppen bara för att se att det var inte där felet var... började mentalt förbereda mig på en hel motor renovering. Sackt och gjort slet isär hela motorn och upptäckte att ett vevlager hade rymt ned till oljetråget.
Vilket resulterat i en förstörd vevstake och en vev som måste slipas om.

Det här ledde till att jag bestämde mig för att göra en seriös trimning/renovering av motorn.

Det som är gjort nu är, borrning, oringning, modifierat chevastakar, slipat veven, byggt nytt insug, portat topen, kraftigaretoppbultar, nytt värmepaket m.m.

Här kommer en del bilder från det jag hunnit med hittils.



Här är den!
Bild

Hittade det här i tråget.
Bild

Här skulle lagret som låg i tråget ha varit.
Bild

Borrning.
Bild

Gängning.
Bild

Orginal passform mot insuget.
Bild

Klar portad.
Bild

Förstärkningsplattan till lådan. Var ganska spännade när jag sen skulle fräsa av plattans tjoklek i lådan, men det gick bra.
Bild


Tillverkar stressplattan för honingen
Bild

Plattan monterad.
Bild


Värmepaketet. Orginal och nya.
Bild

Bild

Monterat i bilen.
Bild


Första biten inpassad mot toppen. Svetsade bara några korta rörbitar först så kunde jag enklare plana grenröeret än att behöva spänna upp hela röret.
Bild

Pyssel.
Bild

Svetsning.
Bild

Klart och det gamla.
Bild

Monterat.
Bild


Svarvar bussningar.
Bild

Pressar i de nya bussningarna
Bild

Staken med ny bussning
Bild

Det visade dig att jag behövde svarva en fasning på ena sidan av staken för att den skulle passa, var redan gjort på en sida.
Kändes ganska spännande att sätta upp dom i svarven.

Bild

Låg komps kolv, hembyggd vev och vevstake med tejp på för att den ska bli lite bredare.
Gjorde provisoriska vev och kolv för att slippa använda de rätta sakerna bland slipspån och att jag inte fått kolvarna än.
Bild


Monterat, på första cylindern kan man se urtagen för att stakarna ska gå fritt.
Bild

Ny slipad och härdad vev, har även svarvat bort remhjulet för balansaxel drivningen.
Bild

Silen som är upp borrad.
Bild

Remhjulet
Bild


Passade även på att lätta det lite granna, men tog inte så mycket för jag vill att den inte ska vara allt för jobbig att starta med.

Bild


Här är kolvarna.
Bild

Insuget
Bild

Ibland ska man inte komma på vissa ideér och framför allt ska man inte förvärkliga de riktigt dumma ideérna. Som att få för sig att tillverka en egen Wastegate. Ideén fick jag innan dom billiga kina wastgatarna fanns, men trotts att dom finns nu så fick jag för mig att göra en egen. :roll:
Kan säga att det var inte värt jobbet! Hadde jag inte haft material liggandes och skräpandes skulle det säkert ha blivit dyrare också.

Men här är resultatet iaf.

Bild


Bild


Gjutit fästen till vingen, orginal fästet i mitten efter lite puttsning. Dom andra är direkt ur formen.
Bild

Är så här långt jag har hunnit nu, skulle egentligen varit klar vid det här laget om jag inte blev blåst på den koppling jag bestälde.
Men till sommaren ska den vara klar för jag har inget annat val annars kommer jag inte hem till Sundsvall.

Bild

Postat: lör mar 17, 2007 11:06 pm
av Henke
Äntligen har du fått upp en tråd här med! :D

Postat: lör mar 17, 2007 11:11 pm
av Cpt Tuttle
Ooooh! En Saab-Lancia 600! Vilken dröm! Gratulerar!

Nä, skämt åsido... :lol: De här bilarna är faktiskt riktigt tuffa på sitt sätt, och roligt att det kommer upp en sådan här också för varitationens skull. ;)

Postat: lör mar 17, 2007 11:35 pm
av jol
Var det kopplingen som gick på 5k? Varifrån, ebay? drygt...

Postat: sön mar 18, 2007 2:16 am
av Mokko
Riktigt fränt projekt, tummen upp och lycka till! :)

Postat: sön mar 18, 2007 7:44 am
av Driddler
Jag slutar aldrig förvånas över vilket kunnande det finns på alla sätt och vis i stugorna runt om i landet :)

Det måste vara det gamla nordiska genuina smedgenerna :wink:

Postat: sön mar 18, 2007 11:28 am
av Ajden
Driddler skrev:Jag slutar aldrig förvånas över vilket kunnande det finns på alla sätt och vis i stugorna runt om i landet :)

Det måste vara det gamla nordiska genuina smedgenerna :wink:
Det är ju inge kul att köpa färdiga saker och det skulle jag aldrig ha råd med häller.
Mokko skrev:Riktigt fränt projekt, tummen upp och lycka till! :)
Tackar!
jol skrev:Var det kopplingen som gick på 5k? Varifrån, ebay? drygt...
Jo var på ebay från en firma som heter Techniclutch så köp aldrig något därifrån. Sen har det gått för långtid påstår ebay och paypal för att dom ska hjälpa mig att få tillbaka pengarna.
Cpt Tuttle skrev:Ooooh! En Saab-Lancia 600! Vilken dröm! Gratulerar!

Nä, skämt åsido... :lol: De här bilarna är faktiskt riktigt tuffa på sitt sätt, och roligt att det kommer upp en sådan här också för varitationens skull. ;)
Tackar.
Henke skrev:Äntligen har du fått upp en tråd här med! :D
Jo tyckte det var lika bra att göra det nu när jag ändå reggat mig här.

Postat: sön mar 18, 2007 12:32 pm
av Schlorven
Cpt Tuttle skrev:Ooooh! En Saab-Lancia 600! Vilken dröm! Gratulerar!

Nä, skämt åsido... :lol: De här bilarna är faktiskt riktigt tuffa på sitt sätt, och roligt att det kommer upp en sådan här också för varitationens skull. ;)

Saab-lancia, vad är det för bil?
Typ vad det är för motor mm?

Postat: sön mar 18, 2007 12:45 pm
av Ajden
Schlorven skrev:
Cpt Tuttle skrev:Ooooh! En Saab-Lancia 600! Vilken dröm! Gratulerar!

Nä, skämt åsido... :lol: De här bilarna är faktiskt riktigt tuffa på sitt sätt, och roligt att det kommer upp en sådan här också för varitationens skull. ;)

Saab-lancia, vad är det för bil?
Typ vad det är för motor mm?
Det är Lancia deltan som såldes i sverige under namnet saab 600.
Är en 1,6 liters twincam motor och framhjulsdrift. Altså typ en Golf fast från Lancia.
Är den som sen integalen byggts på senare, fast då med skärmbräddning, 4wd och större motor.

Postat: sön mar 18, 2007 12:56 pm
av Schlorven
okej, dom är ju rätt coola ändå.
Är det svårt att få tag på grejer till dom, och är det dyrt?

Postat: sön mar 18, 2007 1:10 pm
av Ajden
Schlorven skrev:okej, dom är ju rätt coola ändå.
Är det svårt att få tag på grejer till dom, och är det dyrt?
Inte så jätte svårt att få tag på grejer, men det är inte som att få tag på saker till en volvo.
Tyvärr är dom lite dyrare sakerna, men inte allt för farligt.
Om man ska ha tag på saker till Lancian är det enklast och billigast om man lyckas komma på till vilken Fiat eller Alfa som har samma del, då går det ganska bra att handla av vanliga bltillbehörs firmor.
Annars är det oftast från Italien, england eller tyskland som man får köpa saker ifrån.

Postat: ons mar 21, 2007 11:45 pm
av j0jje
Roligt att du slängt upp en tråd ;P vad var det som gick åt helvete föresten? ;)

Postat: lör mar 24, 2007 5:32 pm
av Ajden
j0jje skrev:Roligt att du slängt upp en tråd ;P vad var det som gick åt helvete föresten? ;)
Missade det här inlägget, har varit i garaget de senaste dagarna så jag har inte hunnit kolla så mycket på forum.
Håller på med lancian, ett grenrör till en m5a och den här bakaxeln
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 9&start=45
Så det blir inte specielt mycket tid över för något annat nu.

Det som gick åt helvete var, tentorna, kopplingen till lancian och fel låda till 745an.

Postat: fre mar 30, 2007 2:09 am
av Ajden
Äntligen är garaget så klart att det går att vara där, vilket resulterar i totalt kaos men det händer något kreatift i detta kaos också. Tyvär går det inte så fort frammåt för mig pga. att det är massa andra som ska ha hjälp med saker, men jag har snart gjort klart alla saker jag planerat att göra innan jag monterar ihop motorn.
Men jag har åtminstone hunnit med att bygga tryckrör, ic, downpipe, monterat oljekylare, dragit oljeledningar och röret in till turbon.


Så har fullt har det varit nu i en vecka, lancian har fått ett eget hörn längst in, Henkes jänkare (bubblan) som han påstår snart ska vara klar visserligen tror jag inte på honnom. Beemers Bmw har flyttat ut nu men ersatts av en annan, celican är inge rolig utan bara orginal.
Bild

Provmontering av ICn tyvärr i minsta laget men jag fick inte platts med något mer.
Bild
Bild


Blev hyfsat diskret. Föresten är det någon som vet om det går att fixa till ett intyg på att fästet framför backspegeln är till för att hålla i regplåten? Eller kanske bara skriva ut ett en text på italienska och påstå att det är intyget.:roll:
Bild

Motorrummet
Bild

Här var det rörigt.
Bild

Lyckades hitta 3" rostfria böjar på skroten vilket passade utmärkt till downpipe :D
Bild

Postat: tis apr 10, 2007 1:49 pm
av Ajden
Här är avgassystemet, blev i 3 och lite till tum rostfritt. Hade tur att det var en på rejsa som sålde några rostfria böjar och jag hade redan raka rörbitar liggandes så det blev inte dyrt alls :D

Sen har jag även hunnit med att laga några rosthål. Nu ska jag iväg och spruta på underedsmassa.


Bild