Sida 1 av 1

hur många bränslepumpar för 500 hk

Postat: sön jul 18, 2004 4:46 pm
av Christoffersson
hejsan jag håller nu på med bränslesystemet till min 240

det sitter dubbla dellorto 48 på den som är trycksatta med en turbo regulator

jag landar kring 400- 500 hk

men ska jag ha 1 eller 2 insprutningspumpar

räcker en
jag har 10 mm bränslerör fram och 15mm retur

jag vill inte ha slut soppa på toppen så många förslag uppskattas
mvh björn

kommer nog att ladda kring 2 bar om det har någon betydelse av val av pump

Postat: mån jul 19, 2004 8:18 am
av Christoffersson
hallå i lådan nog måste någon väl veta detta


om jag stoppar dit 2 pumpar så kanske jag inte får ner bränsletrycket nog eller

och har jag bara 1 så kanske den inte pumpar soppa så det räcker

pumparna kommer från en b23e motor
vet dock ej siffrorna på pumpen

kom igen nu grabbar lite råd kan jag väl få jag kan ju inte vara den enda med detta bygge

Postat: mån jul 19, 2004 2:43 pm
av Turbotor
vet ikke hvor mye disse pumpene gir, men vanligvis gir er vel kapasiteten på pumpene litt i overkant av det motoren de er beregnet til kommer fra.

Tror nok at 2 slike pumper ikke strekker til for så pass mye som 4-500hk.

To pumper fra porsche 911 turbo burde funke bedre.

Postat: mån jul 19, 2004 4:18 pm
av mattias
Det är aldrig bra om motorn går för magert, därför är det bästa att ha en enda bränslepump att lita på för att mata till regulatorn direkt.
Det är vad jag hört/läst. Men jag funderar om man inte kan hitta på en enkel och billig lösning med ett par K-jet-pumpar.
Med ditt planerade effektuttag behöver du en rejäl pump. Det är inte många std pumpar som räcker till 300+ hk.
Allt beror förstås på vilket tryck du har vid högsta effektuttag, sånt förstår jag när det gäller vanlig insprutning men vid förgasare vet jag inte vilket systemtrycket blir..

/Mattias

dubbla pumpar

Postat: mån jul 19, 2004 4:43 pm
av Magnus
Det du kan göra är att ordna så att den andra pumpen går in på högre laddtryck ex över 1kg.då monterar du bara pumparna sida vid sida och behåller backventilerna på bägge så att dom inte pumpar tillbaka in i varandra.sen har du bara en tryckgivare med seriöst elsystem till extrapumpen och kanske även en kontrolllampa som visar att pumpen startar.du kan använda samma retur om den är så grov som du säger (15mm).har själv funderat på att bygga ett sånt system

Postat: mån jul 19, 2004 10:46 pm
av Christoffersson
nu börjar det likna något grabbar

men är det någon som verkligen gjort detta

nästan alla på denna sida verkar ju köra med förgasare
så jag kan ju inte vara den första med detta problem

nog kanske det fungerar med en tryckvakt som startar en extrapump men det kommer ju bli av och på hela tiden i sinne så den lösningen tror jag att jag skippar

kom igen nu med förslag hellst någon med erfarenhet

arbetstrycket kommer inte ligga över 2,2bar för pumpen

hörde att k-jet pumpen pumpar soppa för 280 hk till en insprutare med mycket högre tryck än vad jag ska ha i min motor
men jag vet dock ej om det stämmer

hur har alla andra gjort

det måste ju finnas någon som ligger och lurar med lite info om detta

mvh björn

dubbla pumpar

Postat: ons jul 21, 2004 10:27 pm
av Magnus
Av de bilar som finns på sts och i umetrakten och som kör med förgasare använder alla 1 pump dvs jag, jens, simon mfl. Den pump jag har är från en ford 2,8. Du kan ju provflöda soppa systemet och räkna ut hur långt det räcker med en pump. Jens har nog formeln för det. Om du ska ha två pumpar så måste du bygga med tryckgivare annars så funkar inte bränsletrycksregulatorn pga att det blir för högt tryck om bägge går konstant. Du kan vrida ut justeringen helt och inget händer. Det finns några killar här runt ume som har en buggy med en extrem bmw turbomotor, dom har byggt med givare så jag vet att det funkar.

Postat: tor jul 22, 2004 9:48 am
av Pitebo
det bör ju endast bero på hur stora pumparna är, med 2st mindre pumpar paralellkopplade så bör inte flödet bli mkt högre än med en...jag åker för tillfället med en lånad 2.8 fordpump jag också, men kommer nog att åka 2mindre paralellkopplade nästa år....

Postat: sön aug 01, 2004 9:32 pm
av Babs
kompisen körde med standard pumpar i sin moddade 240turbo,bromsades i bänk till 424hk,utan att soppan dattade av...så nog räcker de gamla k-jet pumparna en stund...

Postat: fre aug 06, 2004 11:20 am
av Jens Gustavsson
ett altenativ jag har funderat på är MSD boost a pump volt regulator som höjer volten till pumpen från ca13volt/atm-20volt/2bar progresivt. med en sådan så klarar mog en stor K-jet pump över 500hk . se mer på MSD hemsidan. funderar kanse att göra en egen.

Postat: fre aug 06, 2004 1:18 pm
av mattias
Inga problem med att den ökade effekten i pumpen gör att den överhettar?
Iof är det bara när man har laddtryck som den höjer spänningen..
/Mattias

Postat: mån aug 09, 2004 7:59 am
av Jens Gustavsson
den ger bara högre volt på höga laddtryck, så överbelastning är nog inget problem.